مذاکرات عمیق و صریح رقبای فلسطینی در پکن

این نوع تقسیم قدرت به مصالحه بیشتری از آنچه در حال حاضر ممکن به نظر می‌رسد، نیاز دارد. فتح و حماس در اواخر فوریه در روسیه بدون هیچ پیشرفت آشکاری برای تشکیل یک دولت واحد ملاقات کردند. آنها در بسیاری از مسائل از هم جدا هستند؛ به‌ویژه که فتح از حماس می‌خواهد که شاخه مسلح خود را منحل کند؛ اقدامی که این گروه شبه نظامی در گذشته بارها آن را رد کرده است. با این حال، برای پکن، این دیدارها به احتمال زیاد هدف بزرگ‌تری را دنبال می‌کند: معرفی چین به‌عنوان یک قدرت بزرگ و صلح‌طلب در مخالفت با ایالات متحده. پکن به احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان کمک کرد و همچنین مجموعه‌ای از «اصول» را برای پایان دادن به درگیری در اوکراین ارائه کرده است؛ اگرچه اوکراین و متحدان غربی‌اش گفته‌اند که این اصول فاقد اعتبار هستند. به گفته تحلیلگران، اعلام همبستگی با آرمان فلسطین این نفع را برای پکن دارد که در کشورهای کوچکی که از غرب احساس بیگانگی می‌کنند نوعی همراهی و همدلی به وجود آورد.

«ریچارد مک گرگور»، کارشناس ارشد آسیای شرقی در موسسه لوی در سیدنی گفت: «رشته‌ای که این ابتکارات را به سیاست خارجی گسترده‌تر پکن مرتبط می‌کند، این ادعا است که می‌تواند نماینده کشورهای در حال توسعه یا چیزی باشد که آنها دوست دارند «جنوب جهانی» نامیده شود.» وی افزود: «چنین ژست‌ها- و اکنون تا حد زیادی ژست‌هایی هستند- با اولویت‌های کنونی چین، یعنی هنر و مهارت آوردن طرف‌های متخاصم به میز مذاکره، مطابقت دارد.» به گفته مقامات فلسطینی، موسی ابومرزوق یکی از اعضای ارشد شاخه سیاسی حماس و عزام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی فتح، از جمله مقاماتی بودند که در این گردهمایی در پایتخت چین شرکت کردند.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که نمایندگان حماس و فتح «اخیرا» در پکن گفت‌وگو کرده‌ و برای ادامه گفت‌وگوها موافقت کرده‌اند. وی زمان برگزاری این نشست را مشخص نکرد. فتح و حماس تاریخ پر مناقشه‌ای دارند. هنگامی که اسرائیل در سال۲۰۰۵ تمام سربازان و شهروندان خود را از غزه خارج کرد، قدرت را در آنجا به تشکیلات خودگردان فلسطین سپرد. اما فتح در انتخابات پارلمانی سال بعد از حماس شکست خورد. در سال ۲۰۰۷، حماس در یک جنگ داخلی کوتاه قدرت را در غزه به‌دست گرفت و فلسطینی‌ها را نه تنها از نظر ارضی، بلکه از نظر سیاسی تقسیم کرد.