خیز هیلاری کلینتون به‌سوی ریاست بانک جهانی

شادی آذری

هیلاری رادهم کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده وارد مذاکراتی با کاخ سفید شده است تا سال آینده میلادی از سمت خود کناره‌گیری کند و به ریاست بانک جهانی منصوب شود. بنا به گزارش رویترز، منابع خبری نزدیک به این مذاکرات روز پنجشنبه از این تصمیم کلینتون خبر دادند. بانوی اول پیشین آمریکا و رقیب سیاسی اوباما در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، پس از آنکه در اوایل سال ۲۰۰۹ به عنوان وزیر امور خارجه دولت اوباما منصوب شد، توانست به سرعت به یکی از تاثیرگذارترین اعضای کابینه آمریکا تبدیل شود. او در اعلامی عمومی گفته است که نمی‌خواهد بیش از چهار سال وزیر امور خارجه آمریکا باشد. نزدیکان وی می‌‌گویند با توجه به آنکه دوره خدمت رییس فعلی بانک جهانی، رابرت زولیک، در اواسط سال ۲۰۱۲ به پایان می‌‌رسد، هیلاری کلینتون نسبت به ریاست بانک جهانی ابراز تمایل کرده است. یکی از منابع آگاه که شناخت کاملی از هیلاری کلینتون دارد می‌‌گوید: «هیلاری کلینتون این سمت را می‌‌خواهد.» منبع آگاه دیگری نیز این خبر را تایید کرده است. شخص سومی که خواست نامش فاش نشود نیز گفته است که اوباما حمایت خود را از کناره‌گیری کلینتون از پست وزارت امور خارجه اعلام کرده است. اما هنوز مشخص نیست که آیا اوباما به‌طور رسمی موافقت خود را برای این سمت جدید کلینتون اعلام کرده است یا نه. به هر حال خانم کلینتون برای احراز این سمت تایید ۱۸۷ کشور عضو بانک جهانی را نیاز دارد.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید، جی کارنی، منکر این مذاکرات شده و به خبرگزاری رویترز گفته است:«این کاملا نادرست است.» سخنگوی کلینتون، فیلیپ رینز، هم این موضوع که کلینتون به دنبال ریاست بانک جهانی است یا مذاکراتی در این باره با کاخ سفید داشته است، را تکذیب کرد. با وجود این افرادی که با چنین وضعیتی در آمریکا آشنا هستند و از تکذیب این خبر از سوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه مطلع هستند، صحت خبر را تایید می‌‌کنند.

ناظران بر این باورند که فاش شدن این خبر می‌‌تواند به فعالیت‌های کلینتون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا آسیب زند چون موجب خواهد شد که او به عنوان فردی موقت در این سمت تلقی شود آن هم در شرایطی که دولت اوباما با چالش‌های متعددی در سیاست خارجه خود مواجه است.

در شرایط عادی نام نامزدهای ریاست بانک جهانی، بیش از یک سال مانده به انتخاب رییس برای این نهاد بین‌المللی اعلام نمی‌شود. اما امسال باتوجه به آنکه نهاد هم‌تراز بانک جهانی یعنی صندوق بین‌المللی پول به ناگهان مجبور به انتخاب رییس جدیدی برای خود شده است، مطرح شدن این مذاکرات چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. در پی آنکه دومنیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول به اتهام تلاش برای تجاوز به یک مستخدمه هتل منهتن نیویورک، زندانی و مجبور به استعفا از سمت خود شد، صندوق با انتخاب یک جانشین موقت اکنون منتظر انتخاب رییس جدید است. برخی ناظران انتخاب کریستین لاگارد، وزیر اقتصاد فرانسه را برای ریاست صندوق بین‌المللی پول بسیار محتمل می‌‌دانند. خانم لاگارد هم تمایل خود را برای احراز این سمت اعلام کرده است. اگر هیلاری کلینتون و کریستین لاگارد به ترتیب به عنوان رییس بانک جهانی و رییس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شوند این اولین بار در تاریخ فعالیت هریک از این دو نهاد بین‌المللی خواهد بود که یک زن ریاست آن را بر عهده می‌‌گیرد.