توجیه آمریکایی برای جنایت اسرائیل

آنها از فرماندهان میدانی می‌خواهند که غالبا خیلی سریع درباره مزیت نظامی یک حمله، ماهیت تهدیدی که با آن روبه‌رو هستند، اینکه چه ابزاری برای مقابله با آن در اختیار دارند و چه اقدامات عملی برای کاهش خسارات مورد انتظار به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام می‌دهند، قضاوت کنند. «استیون ارلانگر» در گزارش ۱۳دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، حقوق‌دانان می‌گویند که این حساب پیچیده، که به «تناسب» معروف است، عمیقا ناقص است؛ زیرا چیزهای اساسا ناسازگار را متعادل می‌کند. هر حمله باید به‌طور جداگانه مورد قضاوت قرار گیرد تا تصمیم‌گیری شود که آیا در محدوده یک اقدام قانونی جنگی است یا خیر؟

«امانولا-کیارا گیلارد»، یکی از همکاران در «چتم هاوس» می‌گوید: «قانون جنگ، سرد است.» او افزود: «این قانون به نگرانی‌ها و خشم اخلاقی ما درباره مرگ غیرنظامیان رسیدگی نمی‌کند.» پس از حمله حماس به اسرائیل و کشتن حدود ۱۲۰۰نفر، اسرائیل تلافی کرد. اما تصاویر تلویزیونی از ویرانی غزه و عدم تناسب زیاد در تلفات، به‌ویژه غیرنظامیان، غوغایی در جهان عرب و بخش‌هایی از غرب ایجاد کرده است. اما در جنگ، «تقارن» و «تناسب» ربطی به هم ندارند. تناسب جزء کلیدی در تعیین قانونی بودن یک عمل جنگی است. وکلای دادگستری می‌گویند که این فقط مساله بین تعداد کشته‌ها در هر دو طرف درگیری نیست که تعادل را برقرار می‌سازد. درعوض، مساله تعیین این موضوع است که آیا در لحظه اتخاذ هرگونه حمله، مزیت نظامی مورد انتظار بر ضرر مورد انتظار برای غیرنظامیان بیشتر است یا خیر؟

اما هیچ اجماع جهانی درباره چگونگی انجام چنین مقایسه‌ای وجود ندارد. همچنین حقایق همیشه در «مه جنگ» روشن نیستند. برای مثال، انتقادها و پرسش‌هایی درباره حملات اسرائیل در «نزدیکی» یا «به» بیمارستان‌ها و مدارس وجود داشته است. آیا این ساختمان‌ها واقعا برای مقاصد نظامی استفاده می‌شدند و آیا قبل از حمله هشدارهای مناسب داده شده؟ آیا اسرائیل به اندازه کافی اقدامی برای محافظت از غیرنظامیان انجام داده است؟ تعداد زیادی از دیپلمات‌ها، مقامات سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشر استدلال کرده‌اند که پاسخ «خیر» است و برخی خواستار تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی شده‌اند و حتی از کلمه نسل‌کشی استفاده کرده‌اند.

«دانیل رایسنر» رئیس سابق بخش حقوق بین‌الملل ارتش اسرائیل گفت: مرگ غیرنظامیان یک مساله سیاسی است، نه قانونی. او افزود: «تعداد کشته‌شدگان هر دو طرف غم‌انگیز است؛ اما اگر بحث را به قانونی بودن محدود کنید، اعداد آن چیزی نیست که می‌سنجید. این درباره این مساله است که آنها مردند و در چه شرایطی مردند، نه اینکه چند نفر از آنها مردند.» با این حال، اعداد در هر دو طرف درگیری متفاوت است. اسرائیل می‌گوید: حدود ۱۲۰۰نفر در حملات ۷اکتبر به رهبری حماس کشته و ۲۴۰نفر دیگر گروگان گرفته شدند. به گفته مقامات بهداشتی غزه، تا امروز، جنگ بیش از ۱۸هزار فلسطینی که بسیاری از آنها زن و کودک هستند، در غزه به شهادت رسیده‌اند. 

تعداد زیاد کشته‌شدگان غیرنظامی، بیش از هر درگیری قبلی در غزه، در مجموع پرسش‌هایی را درباره این برانگیخته که آیا محاسبات تناسب اسرائیل در این جنگ تغییر کرده است یا خیر؟ به گفته مقامات بهداشتی غزه، درباره حملات خاصی مانند دو روز بمباران در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه در ۳۱اکتبر و یک‌نوامبر که منجر به فروریختن تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی و کشته شدن ۱۹۵نفر شد، پرسش‌هایی وجود دارد. اسرائیل گفت که به ساکنان هشدار داده است که آنجا را ترک کنند و اهدافش هم مشروع است: به‌طور مثال، «ابراهیم بیاری»، فرمانده گردان مرکزی جبلیه که به طراحی حملات ۷اکتبر کمک کرد و بر نبردها نظارت داشت و «محمد عصار» که فرمانده گردان موشکی ضد تانک حماس است. مقامات امنیتی اسرائیل اصرار دارند که معیارهای تناسب آنها در این درگیری ثابت مانده است.