نبرد زلنسکی در دو جبهه

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فشارها برای اتخاذ رویکردی تازه پس از آن صورت می‌گیرد که حملات چندماهه اوکراین با هدف بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته، به شکست منجر شده و این اواخر تنش‌ها بین مقامات ارشد اوکراینی و آمریکایی بالا رفته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز دوشنبه وارد واشنگتن شد تا در این هفته با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و کنگره دیدارهایی داشته باشد و درباره راه پیش رو گفت‌وگو کند. دو رئیس‌جمهور تلاش خواهند کرد تا همبستگی و حمایت خود را از اوکراین در یک لحظه حساس، هم در میدان جنگ و هم در کاپیتول‌هیل نشان دهند. شکست‌های اوکراین در حالی رخ داده که حمایت جمهوری‌خواهان از ادامه کمک‌های مالی آمریکا به کی‌یف کاهش یافته است.

حتی برخی از مقامات ارشد ایالات متحده ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر جنگ در سال آینده به بن‌بست طولانی برسد، ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از این مزیت برخوردار خواهد شد که موقعیت خود را در داخل کشورش بیش از پیش تثبیت کند. بایدن که از هفته گذشته کنگره را برای دور جدیدی از کمک‌های مالی به اوکراین تحت فشار قرار داده است، گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم پوتین پیروز شود. این در راستای منافع ملی ما و منافع بین‌المللی همه دوستان ما است. هرگونه اختلال در توانایی ما برای تامین تجهیزات اوکراین به وضوح موقعیت پوتین را تقویت می‌کند.»

ارتش روسیه، سال۲۰۲۲، پس از ناکامی در ورود به کی‌یف و شکست در آنجا، راهبرد جنگی خود را تغییر داد و تمرکز خود را بر شرق اوکراین قرار داد. ناکامی اوکراین در سوی دیگر برای بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده از سوی روسیه ممکن است سرنوشت جنگ را به سود مسکو تغییر دهد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد روسیه در حال بازسازی قوای خود است و اکنون مهمات و موشک‌های بیشتری دارد. همچنین مقامات آمریکایی می‌گویند روسیه مزیت قدرت آتش خود را با پهپادهای جنگی و انتحاری دوچندان کرده است.

مسکو؛ برنده نبرد کی‌یف و واشنگتن

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از ورود به واشنگتن در روز دوشنبه با اعلام اینکه برنده واقعی مذاکرات متوقف شده در کنگره آمریکا، روسیه است، آخرین تلاش خود را برای کمک‌های بیشتر آمریکا به تلاش‌های جنگی کشورش آغاز کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، زلنسکی به مقامات امنیت ملی در دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن گفت: «اگر کسی از مسائل حل‌نشده در کاپیتول‌هیل احساس خرسندی کند، فقط پوتین و دسته بیمار او هستند.» این اظهارات پیامی برای کنگره بود؛ چراکه شانس دریافت کمک از سوی کنگره آمریکا به‌طور فزاینده‌ای تیره و تار شده است. به همین منظور سفر زلنسکی عجولانه ترتیب داده شد و رئیس‌جمهوری اوکراین روز گذشته با بایدن و اعضای کنگره دیدار داشت.

زلنسکی و کاخ سفید می‌گویند که حمایت از اوکراین مانع تلاش‌های ولادیمیر ‌پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای تصرف بیشتر اروپا می‌شود و در درازمدت از غرب محافظت می‌کند؛ هرچند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم آمریکا به‌طور فزاینده‌ای نسبت به کمک‌های مالی به اوکراین بدبین شده‌اند. لوید جی.آستین سوم، وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت: «اگر ما در برابر روسیه‌ پوتین بایستیم، آمریکا امن‌تر خواهد بود.» وزیر دفاع آمریکا که روز دوشنبه سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: «پوتین همچنان معتقد است که می‌تواند از اوکراین و آمریکا پیشی بگیرد. اما او اشتباه می‌کند.» بایدن امیدوار است که زلنسکی نه تنها اعضای کنگره را تحت تاثیر قرار دهد تا لایحه هزینه‌های اضطراری ۱۱۰.۵میلیارد دلاری را که شامل کمک به اوکراین است، تصویب کند، بلکه بر اهمیت دفاع در برابر حمله روسیه نیز تاکید کند. این دیدار یک هفته پس از آن انجام می‌شود که جمهوری‌خواهان این بسته را مسدود کردند و هرگونه کمک مالی آینده برای اوکراین را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.