یونان از منطقه یورو خارج نمی‌شود

ژان کلود یانکر رییس گروه وزرای دارایی منطقه یورو

گروه بین‌الملل - کشورهای اروپایی ممکن است کمک‌های مالی بیشتری برای یونان، اولین دریافت کننده برنامه نجات منطقه یورو، فراهم کنند. این درحالی است که یونان تلاش می‌کند میزان بدهی‌های خود را کاهش دهد و برخی سرمایه‌‌گذاران معتقدند این مساله به تغییر ساختار بدهی‌ها منجر می‌شود. به گزارش بلومبرگ، روز جمعه ژان کلود یانکر، نخست‌وزیر لوکزامبورگ که ریاست نشست گروه وزرای دارایی منطقه یورو را برعهده داشت، گفت: «فکر می‌کنیم اقتصاد یونان به تنظیمات بیشتری نیازمند است. در نشست این ماه وزرای دارایی اروپا، این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.»از اواسط ماه آوریل، یعنی زمانی که پرتغال به عنوان سومین کشور عضو یورو به نجات مالی نیاز پیدا کرد و مقامات آلمان اعلام کردند با تغییر وضعیت بدهی‌هایشان مخالفت نخواهند کرد، ارزش اوراق قرضه یونان دچار کاهش شده است. این درحالی است که دولت یونان گزارش نشریه آلمانی اشپیگل را تکذیب کرد. این نشریه گزارش داده بود یونان تهدید کرده است از یورو خارج خواهد شد.

یانکر، گزارش نشریه اشپیگل را مبنی‌بر اینکه این نشست برای بررسی احتمال خروج یونان از منطقه یورو برگزار شده‌است، تکذیب کرد. او به خبرنگاران گفت: «به هیچ وجه خروج یونان از منطقه یورو را مطرح نمی‌کنیم. خروج یونان از منطقه یورو ایده احمقانه‌ای است. نمی‌خواهیم به هیچ دلیلی منطقه یورو دچار فروپاشی شود. ما گزینه تغییر ساختار را که در بخش‌های خاصی از بازارهای مالی مطرح شده است، بررسی نمی‌کنیم. »

این در شرایطی است که در سال‌جاری مهلت بازپرداخت وام نجات یونان تمدید شده است و سیاستمداران در آتن معتقدند طولانی‌تر شدن مهلت بازپرداخت این وام از تغییرات گسترده‌تر جلوگیری می‌کند. یک مقام اتحادیه اروپا پس از این نشست گفت: این کمک‌های مازاد ممکن است شامل افزایش مبلغ وام نجات ۱۱۰ میلیارد یورویی (۱۵۸ میلیارد دلاری) که سال گذشته با آن موافقت شد، باشد یا به صندوق کمک اروپا اختیار داده شود بدهی‌های یونان را دوباره خریداری کند.

این اقدامات ممکن است با مخالفت آلمان و فنلاند مواجه شود، زیرا در این کشورها برنامه نجات مالی واکنش شدید سیاسی را در پی داشته است. آلمان که بیشترین کمک مالی را به صندوق نجات کرده‌ است، به گزینه تغییر ساختار کشور بدهکار روی آورده است زیرا قانون‌گذاران این کشور استفاده از پول مالیات‌دهندگان را برای کمک‌های مالی بیشتر نپذیرفتند. پس از انتشار گزارش نشریه اشپیگل ارزش یورو کاهش یافت و به ۴۳۱۶/۱ دلار رسید. در پی نشست مقامات اتحادیه اروپا، افزایش شاخص‌ها در آمریکا محدود شد و قیمت اوراق قرضه رشد کرد، زیرا این تصور به وجود آمد که تغییر ساختار درجریان است.

یکی دیگر از مقامات اروپایی گفت علاوه بر مساله یونان، نجات مالی پرتغال، تعیین جانشین برای ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی اروپا که دوران ریاستش در ماه اکتبر به پایان می‌رسد و جزئیات برنامه مبارزه با بحران که در سال ۲۰۱۳ اجرایی می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست وزرای دارایی آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا حضور داشتند.

وزارت دارایی یونان در بیانیه‌ای اعلام کرد جورج پاپاندرئو، نخست‌وزیر، در این نشست شرکت کرد و اطلاعاتی در مورد وضعیت اقتصادی این کشور ارائه داد و بحث خاصی در مورد وضعیت یونان به عنوان عضوی از منطقه یورو مطرح نشد. در این بیانیه آمده است یونان همچنان به احیای مالی و بازگشت به رشد اقتصادی متعهد است. وزارت دارایی یونان اعلام کرد: «نخست‌وزیر برای تبادل نظر در مورد بهبود اقتصادی یونان به این نشست دعوت شده بود. بدیهی است که در این نشست بحثی درباره این که آیا یونان در منطقه یورو باقی خواهد ماند یا خیر مطرح نشده‌ است.»