هشدار کلینتون در مورد افزایش قیمت‌ جهانی غذا

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در اجلاس روز جمعه فائو- عکس:AFP

فائو اعلام کرد از خرداد گذشته تاکنون ۴۴ میلیون نفر در جهان به تعداد فقرا اضافه شده‌اند شادی آذری

روز جمعه هیلاری رادهم کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که کمبود مواد غذایی در سطح جهان و قیمت‌های فزاینده آن خطر بی‌ثباتی‌های گسترده را پدید آورده است و نیازمند واکنشی سریع است تا از تکرار بحران سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی که منجر به بروز شورش‌ در برخی کشورهای در حال توسعه شد، جلوگیری شود.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، وزیر امور خارجه آمریکا که در اجلاس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد - فائو- شرکت کرده بود ضمن اشاره به این تهدید افزود که با توجه به تداوم سیرصعودی قیمت‌ها، اقدامات فوری برای کاهش آنها و افزایش تولیدات کشاورزی ضروری است. او گفت که اگرچه وضعیت هنوز به وخامت چهار سال پیش نشده است، اما دست روی دست گذاشتن عواقب «سنگینی» در پی خواهد اشت.

کلینتون در دفتر فائو در رم گفت: «ما باید اکنون به‌طور موثر و با همکاری با یکدیگر وارد عمل شویم تا بتوانیم از اثرات منفی افزایش قیمت مواد غذایی بکاهیم و از مردم و جوامع خود حمایت کنیم.»

بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، از ماه ژوئن - خرداد- گذشته تاکنون ۴۴ میلیون نفر دیگر از مردم جهان بخاطر افزایش قیمت‌های مواد غذایی به ورطه فقر فرو رفته‌اند و این روند می‌تواند به کمبود شدید مواد غذایی و ناآرامی‌های اجتماعی منتهی شود. هیلاری کلینتون هم گفت که جهان دیگر نمی‌تواند «برای جلوگیری از فاجعه، به دوران ارائه کمک‌های اضطراری رجعت کند.»

کلینتون که در جمع سفرای اعزامی کشورهای مختلف به فائو سخن می‌گفت هشدار داد که برخی کشورها سیاست‌های «نابخردانه‌ای» چون ممنوعیت صادرات مواد غذایی را طی بحران غذایی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ در پیش گرفتند که «فقط اوضاع را بدتر کرد» چون موجب افزایش قیمت‌ها شد، افزایش خریدهای هیجانی واحتکار را در پی داشت و کشاورزان را از تولید بیشتر دلسرد ساخت.

طی بحران مواد غذایی سال ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برنج جهان یعنی تایلند، ویتنام و هندوستان از صادرات برنج خود کاستند تا از نیاز داخلی حمایت کنند و همین موجب شد قیمت‌ها به رکورد خود برسد. در ضمن سال گذشته قیمت گندم نیز دچار جهش شد چون روسیه به دلیل خشکسالی شدیدی که محصولات کشاورزی‌اش را نابود کرده بود ممنوعیت صادرات گندم را تصویب کرد. یکی دیگر از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان غلات جهان؛ یعنی اوکراین هم به دلیل خشکسالی صادرات خود را سهمیه‌بندی کرد.

کلینتون در این‌باره گفت: «افزایش قیمت مواد غذایی در صورتی‌ که به کشاورزان پیامی ارسال کند مبنی بر اینکه محصول بیشتری تولید کنند و بیشتر بفروشند، تاثیری مثبت خواهد داشت. این اما فقط در یک صورت میسر خواهد بود و آن در صورتی است که بازارها و میزان موجودی مواد غذایی از شفافیت برخوردار باشند چون در این حالت است که نشانه‌های قیمت و میزان عرضه مواد غذایی به درستی دریافت خواهند شد.»

وزیر امور خارجه آمریکا از کشورها خواست سیاست‌های بهتری را در این برهه زمانی در پیش گیرند و افزود که ایالات‌متحده با کشورهای در حال توسعه و صنعتی همکاری کرده است «تا همگان را تشویق کند که نه سیاست‌های شکست خورده گذشته، بلکه رویکردی صحیح‌تر را در پیش گیرند.» او گفت که کشورها باید اطلاعات خود را از تولید مواد غذایی و موجودی این کالاها منتشر کنند و در برابر وسوسه ممنوع‌سازی صادرات مقابله نمایند و «مهم نیست که این ممنوع‌سازی چقدر جذاب به‌نظر برسد» آنها باید استفاده از سهمیه‌بندی صادرات و وضع مالیات بر آن را نیز کنار گذارند. وی اذعان کرد که به دشوار بودن اجرای چنین راهکارهایی به لحاظ سیاسی واقف است؛ چون بودجه‌های دولت‌ها در حال کاهش هستند. او در سخنان خود گفت: «تصور من این است که در حال حاضر این باید عادلانه باشد که از مشکلات کشور خودم سخن گویم، اما ما نیاز داریم که با یکدیگر کار کنیم تا بهترین راه‌ها را برای بهره‌وری بیشتر بازارها بیابیم و به نتیجه برسیم.»

فائو برای رسیدن به این اهداف جلسات منطقه‌ای متعددی را در سرتاسر جهان برپا کرده است تا دولت‌ها را تشویق کند از ممنوعیت صادرات و سایر اقداماتی که می‌تواند موجب وخیم‌تر شدن مشکل شود، اجتناب کنند.

در اجلاس روز جمعه، ژاک دیوف، دبیرکل فائو، ضمن تشکر از کلینتون برای طرح چنین موضوعی گفت فائو که مورد حمایت گروه بیست است، روی مجموعه‌ای از مطالعاتی کار می‌کند که محوریت همه آنها مدیریت خطرات ناشی از نوسانات قیمت غذاست.

در سال جاری میلادی فرانسه ریاست گروه هشت و گروه بیست را بر عهده دارد و یکی از اولویت‌های کاری این دو گروه را مبارزه با قیمت‌های بالای مواد غذایی قرار داده است.