«ویرجینیا پترومارکی» در گزارش ۲۰سپتامبر در الجزیره که همواره به روزرسانی می‌شد نوشت، این آتش‌بس به میانجی‌گری صلح‌بانان روسیه انجام شد. وزارت دفاع روسیه گفت: صلح‌بانان روسی کار خود را در منطقه انجام می‌دهند. این وزارتخانه گفت که در پایگاه اصلی صلح‌بانان ۲۲۶۱غیرنظامی استقرار یافته که ۱۰۴۹نفر از آنها کودک هستند.در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان هم آمده است: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰نفر تخلیه شده‌اند و ارائه کمک‌های پزشکی به قربانیان ادامه دارد. برای همه ساکنان تخلیه‌شده مکان‌های اسکان موقت و غذای گرم فراهم شده است. این وزارتخانه در بیانیه خود آورده است: «نیروهای حافظ صلح روسیه به انجام وظایف خود در قره‌باغ ادامه می‌دهند. آنها وضعیت را در ۳۰پست دیده‌بانی به صورت شبانه‌روزی زیر نظر دارند.»

به گزارش الجزیره به نقل از رسانه‌های آذربایجانی، وزارت دفاع آذربایجان می‌گوید نیروهایش کنترل ۹۰موضع رزمی و «استراتژیک مهم» در ناگورنو- قره‌باغ را به‌دست گرفتند. این وزارتخانه گفت که ارمنی‌ها در گروه‌های کوچک در حال ترک منطقه هستند. سخنگوی این وزارتخانه افزود: «شرایطی برای آنها در حال ایجاد است که داوطلبانه منطقه را ترک کنند.» .به گزارش الجزیره، اولین نشست برای بحث درباره توافق بین مقام‌های قره‌باغ و آذربایجان امروز پنج‌شنبه (۳۰شهریورماه) در شهر یولاخ در آذربایجان برگزار می‌شود. باکو روز سه‌شنبه از آغاز عملیات «ضد تروریسم» در قره‌باغ خبر داد و مدعی شد که ارمنستان در حال تقویت نظامی در این منطقه است و عملیات «خرابکارانه» علیه نیروهای جمهوری آذربایجان انجام داده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که باکو قصد پاکسازی ارامنه از قره‌باغ را داشته است. در نهایت دیروز چهارشنبه، مقامات قره‌باغ تصمیم خود را برای توقف درگیری‌ها با جمهوری آذربایجان پس از پیشنهاد نیروهای حافظ صلح روسیه اعلام کردند.شرایط موافقت‌نامه به شرح زیر است:

۱- با میانجی‌گری نیروهای حافظ صلح روسیه مستقر در قره‌باغ، توافقی برای توقف کامل درگیری‌ها در ۲۰سپتامبر۲۰۲۳ حاصل شد.

۲- علاوه بر این، توافقی برای خروج یگان‌ها و سربازان باقی‌مانده از منطقه استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه حاصل شده است. این شامل انحلال و خلع سلاح کامل تشکیلات مسلح «ارتش دفاعی آرتساخ» و همچنین خارج کردن تجهیزات و سلاح های سنگین از خاک آرتساخ (قره باغ) برای دفع سریع آنها است.

۳- موضوعات مربوطه مطرح‌شده توسط طرف باکویی درباره ادغام مجدد و تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ، در کنار مسائل مربوط به معیشت مردم این منطقه در چارچوب قانون اساسی باکو، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

المانیتور هم در گزارش ۱۹سپتامبر نوشت، رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه گفت که کشورش از حمله نظامی آذربایجان علیه نیروهای ارمنی در منطقه قره‌باغ مورد مناقشه حمایت می‌کند. اردوغان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: «همان‌طور که همه هم اکنون اذعان دارند، قره‌باغ قلمرو آذربایجان است. تحمیل وضعیت دیگری [به منطقه] هرگز پذیرفته نخواهد شد.» وی ادامه داد: «ما از اقدامات آذربایجان -که با شعار یک ملت، دو دولت- برای دفاع از تمامیت ارضی خود با هم عمل می‌کنیم، حمایت می‌کنیم.»