این آمار شامل ۴۰ هواپیما بود که از خط میانه در تنگه تایوان عبور کردند که زمانی به‌عنوان یک مرز غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کرد. ده‌ها هواپیمای چینی دیگر از انتهای جنوبی تایوان پرواز کردند و بخشی از مسیر را در امتداد ساحل شرقی جزیره، رو به غرب اقیانوس آرام مانور دادند و پیچیدند. چین از سال۲۰۱۹ هر سال پروازهای نظامی خود را در اطراف تایوان افزایش داده است. به‌ویژه، پکن این کار را در لحظات پر تنش، پیرامون تبادلات سطح بالای تایوان با ایالات متحده، مهم‌ترین شریک سیاسی و امنیتی این جزیره انجام داده است. یکی از آخرین افزایش‌های قابل توجه پس از آن رخ داد که نانسی پلوسی، رئیس آن زمان مجلس نمایندگان برای نشان دادن حمایت از این جزیره از تایوان بازدید کرد. در سال۲۰۲۰، تایوان شروع به انتشار روزانه شمارش تعداد فزاینده هواپیماهای نظامی چینی کرد که وارد «منطقه شناسایی دفاع هوایی‌اش» می‌شوند که آن را ADIZ می‌نامد.

این یک منطقه حائل بوده که بسیار گسترده‌تر از حریم هوایی سرزمینی تایوان است. بن‌لوئیس گفت: تعداد پروازهای ارتش آزادی‌بخش خلق تایوان از ۹۷۲پرواز در سال۲۰۲۱ - اولین سال کاملی که تایوان شروع به ثبت منظم این اعداد کرد - در سال گذشته به ۱۷۳۷پرواز رسید و در سال جاری تا کنون ۱۲۶۸پرواز صورت گرفت که افزایش روز دوشنبه بی‌سابقه بوده است. رهبران چین برای دهه‌ها تاکید کرده‌اند که می‌خواهند تایوان را به‌طور مسالمت‌آمیز بازپس بگیرند؛ اما اگر لازم بدانند استفاده از زور را کنار نمی‌گذارند. افزایش فعالیت نظامی چین در اطراف تایوان به معنای قریب‌الوقوع بودن جنگ نیست.

چین همچنین در حال آزمایش جزیره و به‌دنبال یادآوری قدرت نظامی چین به سیاستمداران و رای‌دهندگان تایوانی است. افزایش حضور نظامی در آسمان‌ها و آب‌های سواحل شرقی تایوان همچنین نشان‌دهنده قصد چین برای تسلط بر پهنه‌ای از دریا است که می‌تواند برای دفاع از جزیره حیاتی باشد. وزارت دفاع ملی تایوان هشدار داد که «تداوم آزار و اذیت نظامی چین» می‌تواند تنش‌ها را به‌شدت افزایش دهد. در این بیانیه آمده است: «ما از مقامات پکن می‌خواهیم که مسوولیت را بپذیرند و فورا چنین اقدامات یک‌جانبه مخربی را متوقف کنند.» چین حداقل تاکنون نسبت به تمرینات نظامی و فعالیت‌های اخیر خود در نزدیکی تایوان نسبتا سکوت کرده است. هفته گذشته، چین رزمایش‌های نظامی گسترده‌ای را در غرب اقیانوس آرام برگزار کرد، از جمله استقرار یک ناو هواپیمابر و ده‌ها کشتی نیروی دریایی و هواپیمای جنگی و هیچ اطلاعیه‌ای صادر نکرد.

او سی‌فو، محقق موسسه تحقیقات دفاع و امنیت ملی گفت که به نظر می‌رسد رکورد پروازهای روز دوشنبه دقیقا با هدف فشار بر تایوان بوده که به‌دنبال توسعه روابط با ایالات متحده است. او گفت که به نظر می‌رسد این پروازها نشان‌دهنده «نارضایتی چین از تحولات اخیر در تقویت همکاری نظامی، اقتصادی و تجاری بین تایوان و ایالات متحده است.» دیگرانی بودند که به‌دنبال دلیل ویژه برای این تمرینات نبودند. چیه چانگ، تحلیلگر امنیتی در بنیاد ملی سیاست در تایپه گفت: «این بیشتر شبیه تمرین معمول حزب کمونیست چین برای نشان دادن توانایی هواپیماهای نظامی این کشور برای انجام ماموریت‌های دوردست است. این لزوما انگیزه سیاسی خاصی ندارد.» چیه گفت که چین ممکن است درباره این رزمایش‌ها سکوت کند؛ زیرا تلاش می‌کند روابط با ایالات متحده را تثبیت کند. وانگ یی، دیپلمات ارشد چین، آخر هفته با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار و تاکید کرد که موضوع تایوان یک «خط قرمز» برای چین است.