به گفته این روزنامه، بعید است چین از ریاض بخواهد به چنین الزاماتی که برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته‌ای است، پایبند باشد. شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC) و وزارت‌های خارجه چین و عربستان به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند. عربستان و چین در سال‌های اخیر روابط خود را عمیق‌تر کرده‌اند و نگرانی واشنگتن را برانگیخته است (دنیای‌اقتصاد در گزارش های متعددی به این مساله پرداخته است. به‌طور مثال بنگرید به: ‌«عادی‌سازی روابط؛ چرا که نه!» در تاریخ ۲شهریورماه۱۴۰۲؛ «عربستان به دنبال امتیاز بزرگ» در تاریخ ۱۴فروردین‌ماه۱۴۰۲؛ «چرخش عربستان به سمت چین» در تاریخ ۱۶آذرماه۱۴۰۱؛ «چین از خاورمیانه چه می‌خواهد؟» در تاریخ ۲۱اردیبهشت‌ماه۱۴۰۲ و غیره). شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در ماه دسامبر از این پادشاهی دیدار کرد و دو کشور در ماه ژوئن قراردادهای سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰میلیارد دلار را در جریان اجلاس تجاری دوروزه اعراب و چین در ریاض اعلام کردند.

شی که کشورش بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی در جهان است، متعهد شده است که «الگوی همکاری چندجانبه انرژی» را با کشورهای خلیج‌فارس دنبال کند. چین در سال‌های اخیر به دنبال صادرات انرژی هسته‌ای خود به خارج از کشور بوده است. در سال۲۰۱۹، یک مقام ارشد چینی گفت که پکن می‌تواند ۳۰راکتور هسته‌ای در خارج از کشور را از طریق زیرساخت‌های «کمربند و جاده» در دهه آینده بسازد. پکن همچنین حضور دیپلماتیک خود را در منطقه افزایش داده است؛ از جمله میانجی‌گری توافقی در اوایل سال جاری که روابط بین عربستان سعودی و ایران را پس از سال‌ها خصومت عادی می‌کند. عربستان سعودی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان، سال‌هاست که توسعه صنعت انرژی هسته‌ای داخلی را برای کاهش وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی بررسی کرده است.

به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، این پادشاهی تقریبا تمام انرژی مورد نیاز خود را از نفت و گاز طبیعی تامین می‌کند. الجزیره در گزارش ۶دسامبر۲۰۲۲ نوشت، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین برای یک سفر سه‌روزه به عربستان سعودی رفت و در این سفر بر روابط انرژی متمرکز بود؛ زیرا پکن در تلاش برای احیای اقتصاد خود است و ریاض به دنبال گسترش اتحادهای جهانی خود فراتر از مشارکت با غرب، به ویژه ایالات متحده است. این سفر تنها سومین سفر او به خارج از کشور از زمان شروع همه‌گیری کرونا و اولین سفر او به عربستان سعودی از سال۲۰۱۶ است.

پرچم عربستان و چین در ریاض به نمایش گذاشته شد. شی از هواپیمای خود دست تکان داد و توسط شاهزاده فیصل بن‌بندر آل‌سعود، فرماندار ریاض، شاهزاده فیصل بن‌فرحان آل سعود وزیر امور خارجه و یاسر الرمیان، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی دولتی (PIF)، مورد استقبال قرار گرفت. در این سفر قراردادهای اولیه به ارزش ۲۶/ ۲۹میلیارد دلار در جریان نشست دوجانبه امضا شد. سفر شی جین‌پینگ در حالی انجام می‌شود که چین به دنبال تعمیق روابط خود با کشورهای خاورمیانه در بحبوحه تنش‌های فزاینده در روابط خود با ایالات متحده و سایر کشورهای غربی است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان سعودی است. علی شهابی، تحلیلگر عربستانی نزدیک به دولت، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت عربستان، شریک بسیار مهمی است و روابط نظامی به‌شدت در حال توسعه است. چین به چشم یک متحد کلیدی به عربستان در خاورمیانه می‌نگرد. دلیل آن هم دو چیز است: یکی منابع فراوان نفتی و دیگر یک سوءظن مشترک با غرب به‌ویژه در حوزه حقوق بشر.