گروه بین‌الملل- موسسه رتبه‌بندی مودی رتبه اعتباری صندوق‌های نجات حوزه یورو موسوم به ایی‌اس‌ام و ایی‌اف‌اس‌اف را از Aaa به Aa۱ کاهش داد.

به گزارش رویترز، موسسه مودی اعلام کرد کاهش رتبه اعتباری صندوق‌های ایی‌اس‌ام و ایی‌اف‌اس‌اف به دلیل همبستگی بالای ریسک اعتباری این صندوق‌های نجات با بزرگ‌ترین حامیان مالی آنها بوده است. این دو صندوق برای ایجاد ثبات در حوزه یورو از طریق ارائه کمک مالی به کشورهای دچار مشکل این حوزه تشکیل شده‌اند. مودی چشم‌انداز اعتباری این دو صندوق را منفی اعلام کرد.

موسسه مودی اعلام کرد:«مودی براین باور است که ارتباط زیاد بین خطرات اعتبارات کشورهای حامی این صندوق‌ها مطابق با تحولات فعلی بحران بدهی حوزه یورو است و پیوستگی نزدیکی با روابط سازمانی، اقتصادی و مالی میان کشورهای بدهکار این حوزه دارد.»

این درشرایطی است که موسسه مودی در ماه جاری فرانسه را از رتبه سه A محروم کرد و رتبه اعتباری اقتصاد شماره دو اروپا را با یک رتبه کاهش از Aaa به Aa۱ رساند. مودی علت این کاهش رتبه را فقدان اطمینان از چشم‌انداز مالی و وخامت اقتصادی فرانسه عنوان کرد.

مقام‌های ایی‌اف‌اس‌اف و ایی‌اس‌ام در بیانیه‌ای اعلام کردند تصمیم مودی را بررسی می‌کنند اما با این تصمیم موافق نیستند. کلاوس رگلینگ، رییس ایی‌اس‌ام و مدیر ارشد ایی‌اف‌اس‌اف در این باره گفت:«ما مخالف روش موسسه رتبه‌بندی مودی هستیم. این موسسه چارچوب سازمانی قوی، تعهدات سیاسی و بنیان سرمایه صندوق ایی‌اس‌ام را درنظر نگرفته است.»

شکوفایی اقتصادی حوزه یورو از نیمه دوم سال آینده

ماریو دراگی، رییس ایتالیایی بانک مرکزی اروپا، اما روز جمعه با تاکید بر تاثیر کوتاه مدت تثبیت بودجه‌ای بر بحران منطقه پولی یورو، شکوفایی کامل اقتصادی را منوط به تلاش بیشتر و نقطه شروع آن را در اکثر کشورهای عضو تا قبل از نیمه دوم سال ۲۰۱۳ بعید دانست.

به گزارش یورونیوز، او گفت: «اگر برخی از اعضای اتحادیه بطور دائم اعتبار آن را تامین کنند و برخی دیگر فقط از آن استفاده کنند، حتی در سطح چنین اتحادیه‌ای هم حداقل شکنندگی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد شد.»

از سوی دیگر کریستین لاگارد، رییس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول، همگام با ماریو دراگی اولویت اول این صندوق را در مبارزه با بحران فعلی، عملی کردن یک اتحادیه بانکی قوی با هدف نظارت بر عملکرد بانک‌های منطقه یورو دانست.

او گفت: «اتحادیه بانکی اروپا از نظر ما اولویت دارد. در مرحله دوم اهمیت، ادغام بیشتر و مناسب‌تر بودجه‌ای قرار دارد و در پس همه اینها اگر جرات کنم بگویم، مبارزه علیه فقدان توازن بین اقتصادهای کلان منطقه پولی یورو.» باید دید تدابیر مزبور چگونه خواهند توانست نور امید را به اقتصاد بحران‌زده اروپا بازگردانند و نهایت موجبات شکوفایی مجدد آن را فراهم کنند.