تحصن البرادعی و عمرو موسی در میدان تحریر

مرسی: کشور با توطئه بقایای نظام سابق روبه‌رو است

گروه بین‌الملل- اختلافات میان مخالفان و موافقان رییس‌جمهوری مصر همچنان ادامه دارد و تعداد زیادی از مخالفان از جمله محمد البرادعی، حمدین صباحی و عمرو موسی، از چهره‌های سرشناس مخالف دولت مصر در میدان التحریر تحصن کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، هزاران تن از مردم مصر عصر جمعه با حضور در میدان التحریر مخالفت خود را با دستورات صادر شده از سوی محمد مرسی، رییس‌جمهوری این کشور و پیش نویس جدید قانون اساسی اعلام کردند.

در این تظاهرات که چهره‌هایی چون محمد البرادعی، دبیرکل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حمدین صباحی، نامزد پیشین انتخابات ریاست مصر و عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در آن حضور داشتند، تظاهرکنندگان از جمله چهره‌های مذکور اعلام کردند تا زمان محقق نشدن خواسته‌هایشان در میدان التحریر تحصن خواهند کرد. در شهرهای دیگر مصر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد و در آن تظاهرکنندگان خواستار لغو هر چه سریعتر دستورات مرسی و انحلال مجمع موسسان قانون اساسی مصر شدند.

البرادعی در جمع مخالفان در میدان التحریر گفت: پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر از لحاظ قانونی فاقد مشروعیت است و باید مجمع موسسان جدیدی برای تدوین قانون اساسی تشکیل شود. وی گفت: آنچه که رییس‌جمهوری و مجمع موسسان قانون اساسی مصر انجام دادند در واقع کودتا علیه دموکراسی در کشور بود و نظام حاکم رفته رفته مشروعیت خود را از دست می‌دهد.

در همین حال شایعاتی مبنی بر مرگ عمرو موسی در رسانه‌های مصری منتشر شد که این شایعات لحظاتی پس از انتشار از سوی منابع نزدیک به عمرو موسی تکذیب شد.

در همین شرایط در قاهره و دیگر شهرهای مصر تظاهراتی نیز در حمایت از محمد مرسی و دستورات صادر شده از سوی وی برگزار شد که در برخی شهرها به درگیری‌های محدود میان دو طرف انجامید.

دیروز (شنبه) نیز تظاهرات گسترده‌ای برای حمایت از پیش‌نویس قانون اساسی و رییس‌جمهوری مصر برگزار شد که این تظاهرات به دعوت اخوان‌المسلمین و هم‌پیمانان اسلام‌گرای این گروه برگزار شد. محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر در مصاحبه با شبکه خبری النیل گفت: هدف من از صدور حکم حکومتی اخیر تحقق وعده‌هایم به ملت مصر که مرا به عنوان رییس‌جمهوری خود برگزیدند بود؛ ملتی که برای آزادی کشور تلاش کردند؛ هدف من از صدور این دستورات گرفتن انتقام خون شهدایی است که در طول انقلاب کشته شدند.

وی در این مصاحبه اظهارات برخی مبنی بر اینکه صدور این دستورات را تلاش برای حکومت استبدادی دانسته‌اند، تکذیب کرد و گفت: صدور این دستورات تنها با هدف بازگرداندن امور مصر و اوضاع به وضعیت مناسب است.

رییس‌جمهوری مصر همچنین از اینکه برخی وی را به حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق مصر تشبیه کرده بودند، به شدت انتقاد کرد و گفت: من خود یکی از کسانی بودم که از نبود آزادی در مصر رنج بردم، من دیکتاتور نیستم. من به اراده ملت مصر انتخاب شده و در برابر آنها مسوول هستم. من هیچ حکمی را صادر نمی‌کنم و اقدامی را انجام نمی‌دهم مگر اینکه به وسیله آن خواسته‌های انقلاب محقق شود.

رییس‌جمهوری مصر معتقد است که کشورش در حال حاضر با توطئه‌ای از سوی بقایای نظام سابق روبه‌رو است. مرسی با تاکید بر احترامش به قداست دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: تنها کسانی که حق اعتراض به قانون‌گذاری را دارند ملتی هستند که پارلمان را انتخاب کردند زیرا ملت منبع تصمیم‌گیری مقامات مصر هستند.

ملت مصر رنج‌های زیادی را متحمل شده‌ تا بتواند عقاید خود را آزادانه اعلام کند و این به برکت انقلاب ۲۵ ژانویه محقق شد.

مرسی از احکامی که اخیرا توسط وی صادر شده دفاع کرد و گفت: این دستورات خواسته‌های انقلاب ۲۵ ژانویه را محقق خواهد کرد. رییس‌جمهوری مصر در ادامه، صدور چنین دستوراتی را حق خود دانسته و اعلام کرد: اوضاعی که در حال حاضر شاهد آن هستیم توطئه‌ای است از سوی چهره‌های نظام سابق مصر و من با پیگیری سرنخ‌های این توطئه و عاملان آن مخالفم چرا که این مساله باعث گسترده شدن ناآرامی در میان مردم خواهد شد. پرده برداشتن از چنین توطئه‌هایی وظیفه من نیست بلکه وظیفه نهادهای قضایی است.

مرسی در ادامه امکان ایجاد درگیری‌های خشونت‌آمیز در صورت عدم بازنگری وی در دستوراتش را بعید دانست و گفت: من انتظار خشونت را از مردم مصر ندارم.