دیدار برای صلح در صنعا

مذاکرات همچنین از زمانی که دو رقیب اصلی منطقه‌ای یعنی عربستان سعودی و ایران با میانجی‌گری چین برای بازگشایی سفارت و بهبود روابط توافق کردند، شتاب بیشتری گرفت. الجزیره در گزارشی به نقل از خبرگزاری حوثی «صبا» نوشت: فرستادگانی که اواخر روز شنبه به خاک یمن فرود آمدند، با «مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها برای گفت‌وگو درباره پایان دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره بنادر یمن به رهبری عربستان سعودی دیدار کردند. «صبا» گفت: مشاط اعلام کرد که جنبش او به دنبال «صلح شرافتمندانه» است و اینکه یمنی‌ها «آزادی و استقلال» می‌خواهند. «محمد البوکیتی» یکی از رهبران حوثی‌ها، پیش‌تر در توییتر خود گفته بود که مقامات سعودی و عمانی درباره «راه‌های دستیابی به صلح جامع و پایدار در منطقه» گفت‌وگو کردند.

وی گفت که دستیابی به صلح شرافتمندانه بین حوثی‌ها و عربستان سعودی «پیروزی هر دو طرف» خواهد بود و از همه طرف‌ها خواست تا برای «حفظ فضای صلح‌آمیز و آماده شدن برای تورق صفحه‌ای جدید» گام بردارند. «هانس گراندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن، تلاش‌های جاری از جمله مذاکرات عربستان و عمان در صنعا را به‌عنوان «نزدیک‌تر شدن یمن به پیشرفت واقعی به سوی صلح پایدار» از زمان آغاز جنگ توصیف کرد. او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «این لحظه‌ای است که باید از آن استفاده کرد و بهره جست و فرصتی واقعی برای شروع یک فرآیند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری پایدار است.» یکی از خبرنگاران الجزیره به نام «هاشم اهلباره» که از دوحه گزارش می‌داد گفت که چشم‌انداز سیاسی در یمن پیچیده است و ممکن است مذاکرات به پایان برسد.

او گفت: «سازمان ملل مدتی است که تلاش می‌کند تا همه طرف‌ها را برای مذاکره برای یک راه‌حل سیاسی دور هم جمع کند.» وی افزود که طرفین درک می‌کنند که حل‌وفصل همه اختلافات بین آنها بسیار دشوار خواهد بود.منابع به خبرگزاری رویترز گفتند که مذاکرات عربستان و حوثی‌ها بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه صنعا تحت کنترل حوثی‌ها، پرداخت دستمزد کارکنان دولت، تلاش‌های بازسازی و جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از کشور متمرکز است. «عبدالغنی العریانی» از مرکز مطالعات استراتژیک صنعا گفت که واضح است که خستگی نبرد در همه طرف‌های درگیر دیده می‌شود. او از امان به الجزیره گفت: «حوثی‌ها از گفت‌وگو با سعودی‌ها در غیاب دیگر احزاب یمنی خوشحال هستند و این کاملا یک خطر است.»

العریانی با بیان اینکه «یمن اکنون توسط گروه‌های مسلح مختلف کنترل می‌شود و آنها جریان‌های درآمدی خاصی را کنترل می‌کنند» گفت که حداقل اجماع درباره شکل دولت پس از جنگ برای مذاکرات ثمربخش باید مورد توافق قرار گیرد.جنگ یمن به‌عنوان یکی از چندین نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود. حوثی‌ها که با ایران همسو هستند، در اواخر سال‌۲۰۱۴ دولت مورد حمایت عربستان را در صنعا سرنگون کردند و در عمل کنترل شمال یمن را در اختیار گرفتند. آنها از سال۲۰۱۵ علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگی که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته و ۸۰درصد از جمعیت یمن به کمک‌های بشردوستانه وابسته شده‌اند، می‌جنگند. یک مقام حوثی روز شنبه گفت که این گروه ۱۳زندانی را با عربستان سعودی در ازای یک زندانی سعودی که پیش‌تر آزاد شده بود - پیش از تبادل گسترده اسیران مورد توافق طرف های درگیر- مبادله کردند.

در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس با حضور سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دولت یمن و شورشیان حوثی با آزادی ۸۸۷ زندانی موافقت کردند. عبدالقادر المرتضی، یکی از مقامات حوثی، گفت که آزادی ۱۳ زندانی بخشی از این توافق‌نامه هستند. با این حال، هم حوثی‌ها و هم سعودی‌ها از تلاش‌های میانجی‌گرانه عمان در این رابطه تشکر کرده‌اند؛ اقدامی که می‌تواند تا حدودی ثبات را به منطقه و روابط متشنج میان قدرت‌های رقیب بازگرداند.