کشورهای بزرگی مانند هند، آفریقای جنوبی و برزیل در این مناقشه که باعث افزایش قیمت انرژی و تشدید بحران جهانی غذا شده است، طرف روشنی را اتخاذ نکرده‌اند. روسیه بر روابط اقتصادی با این کشورها متکی است و زمانی که آنها به غرب درباره طول مدت جنگ ابراز بی‌شکیبایی می‌کنند، سود می‌برد؛ زیرا پایان سریع درگیری در حال حاضر باعث می‌شود روسیه بخش‌های زیادی از اوکراین را در اشغال داشته باشد. روسیه با ادعای تمایل بیشتر به مذاکره نسبت به غرب، بهانه‌ای را به کشورها می‌دهد تا در برابر این کشور موضع نگیرند. پوتین در اواخر دسامبر در تلویزیون دولتی روسیه گفت: «ما آماده مذاکره با همه افراد درگیر درباره راه‌حل‌های قابل قبول هستیم؛ اما این به آنها بستگی دارد. ما کسانی نیستیم که از مذاکره امتناع بورزیم. آنها هستند که از مذاکره ابا دارند.»

«ساموئل چاراپ» تحلیلگر روسی در شرکت رند، گفت که چنین لفاظی‌هایی «عمدتا هند و دیگر قدرت‌های غیر متعهد را هدف قرار می‌دهند.» در عین حال، مقامات ایالات متحده، با توجه به صحبت‌های بی‌پایان خود درباره حمایت از اوکراین «تا هر زمانی که طول بکشد» ادعا می‌کنند که هدف آنها تقویت دست کی‌یف در مذاکرات نهایی صلح است، بدون اینکه مشخص کنند چه زمانی ممکن است این مذاکرات نهایی انجام شوند. مقامات آمریکایی صحبت‌های پوتین درباره صلح را پوچ می‌دانند. آنها خاطرنشان می‌کنند که روسیه به‌طور خشونت‌باری به همسایه خود حمله می‌کند و اصرار دارد که اوکراینی‌ها الحاق بخش‌های وسیعی از خاک خود را به روسیه به‌عنوان شرط صلح بپذیرند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ نسبت به «تعادل کاذب» بین یک متجاوز و یک قربانی هشدار داد. او گفت: «اگر روسیه امروز نیروهای خود را خارج کند، جنگ تمام است. البته، اگر اوکراین هم امروز جنگ را متوقف کند، اوکراین تمام شده است.»

مقامات دولت بایدن نگرانند که رهبر روسیه به سادگی از هرگونه گفت‌وگوی صلح در راستای مزیت تاکتیکی برای خود سوءاستفاده کند. بلینکن با تاکید بر اینکه اوکراین باید تصمیمات خود را درباره زمان و چگونگی برقراری صلح اتخاذ کند، گفت که تجاوز روسیه نباید با دستاوردهای ارضی پاداش داده شود تا مبادا نمونه‌ای برای سایر متجاوزان بالقوه باشد. قطعنامه سازمان ملل که روز پنج‌شنبه با حمایت قاطع تصویب شد، همین اصل را تایید کرد و گفت: «هیچ تصرف سرزمینیِ ناشی از تهدید یا استفاده از زور، نباید قانونی شناخته شود.» با این حال، مقامات ایالات متحده ابراز نگرانی می‌کنند که پوتین ممکن است حداقل درباره برخی از کشورهای غیرمتعهد، بهتر از این بحث نتیجه بگیرد. پوتین تحریم‌های غرب علیه روسیه را عامل افزایش قیمت جهانی مواد غذایی می‌داند و مدعی است که ایالات متحده و متحدانش می‌توانند با توافق با مسکو به سرعت این مشکل را برطرف کنند. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۴۸درصد از پاسخ‌دهندگان طرفدار جنگ به‌طور نامحدود بودند و ۴۷درصد تلاش‌های صلح را ترجیح دادند.

«متیو امپوکه بیگ» و «آنتون ترویانوسکی» هم در گزارش دیگری در ۲۶فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، مقامات نظامی اوکراین روز یکشنبه گفتند، روسیه خط مقدم در جنوب و شرق اوکراین را با حملات توپخانه ای مورد حمله قرار داد؛ درحالی‌که مسکو منطقه خرسون را بمباران  و برای به شکست کشاندن آخرین پدافند باقی‌مانده کی‌یف در اطراف شهر باخموت تلاش کرد. این حملات در حالی انجام شد که پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد، اظهار کرد که کشورش با یک درگیری طولانی مدت با کشورهای غربی مواجه است؛ کشورهایی که قول کمک نظامی بیشتر به اوکراین را داده‌اند.

ستاد کل ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه همچنان به مواضع نیروهای اوکراینی در اطراف باخموت حمله می کند. اما ادعای گروه مزدور «واگنر» را مبنی بر اینکه روستای «یاهیدن» در شمال غربی شهر به دست روسیه افتاده است، رد کرد. «سرهی چرواتی» سخنگوی گروه نیروهای شرق اوکراین، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که درگیری در هفت روستای نزدیک باخموت روز یکشنبه‌ شدت گرفت. وی افزود که تنها در آن بخش از خط مقدم ۱۴درگیری جداگانه رخ داده است. باخموت ماه‌هاست که کانون لشکرکشی روسیه در امتداد حدود ۱۴۰مایلی جبهه شرقی بوده است. تصرف باخموت بزرگ‌ترین پیروزی روسیه در میدان جنگ در چند ماه اخیر خواهد بود و همان‌طور که پوتین دستور داده است، این شهر کلیدی برای تصرف کل منطقه دونباس در شرق اوکراین است.

نیروهای روسی، از جمله نیروهای تازه استخدام‌شده و مزدوران واگنر، در هفته‌های اخیر مجموعه‌ای از شهرها و روستاهای اطراف باخموت را تصرف کرده‌اند؛ زیرا به دنبال محاصره جنگنده‌های اوکراینی در آنجا هستند. در نبرد باخموت که از تابستان گذشته آغاز شد، هر دو طرف تلفات سنگینی را متحمل شدند. «پاولو کیریلنکو» رئیس اداره نظامی منطقه‌ای در تلگرام گفت: «روس‌ها دو بار این شهر را با توپخانه گلوله‌باران کرده‌اند. گلوله‌ها و راکت‌ها به محله‌های مسکونی و یک منطقه صنعتی اصابت و حداقل یک نفر را مجروح کرد.» روسیه در هفته‌های اخیر حملات خود را در شرق اوکراین به عنوان بخشی از تلاش مجدد برای تصرف دونباس را -که از دونتسک و لوهانسک است-  افزایش داده است.