گروه بین‌الملل- در آستانه برگزاری نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل وزیران اقتصاد چهار کشور اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه سه‌شنبه شب در پاریس برای رایزنی دیدار کردند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در سفر چهارشنبه خود به پاریس درباره اختلاف دیدگاهش بر سر شیوه رفع بحران منطقه یورو با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه گفت‌و‌گو کرد. ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا نیز در سخنرانی‌ای در پارلمان این کشور خواهان همکاری نمایندگان با دولت شد تا ایتالیا بتواند برای حرکت در راستای سیاست‌های اتحادیه اروپا و تثبیت واحد پولی مشترک در منطقه یورو نقش مهمی ایفا کند.

موضوع نشست بروکسل، بحران منطقه مالی یورو و مشکل کشورهای درگیر با این بحران مالی مانند یونان، پرتغال، ایتالیا و اسپانیا خواهد بود.

در این فاصله، قبرس هم به عنوان پنجمین کشور منطقه یورو به جمع کشورهای نیازمند کمک مالی مانند ایرلند، یونان، پرتغال و اسپانیا پیوسته است.

بعضی از ناظران اقتصادی نگرانند که نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، در مورد موضوع تقویت واحد پولی یورو و رفع بحران آن به نتیجه مطلوب نرسد. این نشست امروز، پنج شنبه، و فردا، جمعه، برگزار می‌شود.

رکورد زنی نرخ استقراض کوتاه مدت در اسپانیا

در تحولی دیگر، نرخ استقراض کوتاه مدت بانک‌های اسپانیا روز سه شنبه با افزایشی نزدیک به سه برابر، رکوردی تازه ثبت کرد.

خزانه‌داری این کشور تاکنون بیش از سه میلیارد یورو اوراق قرضه به فروش رسانده است که از این رقم سود اوراق قرضه سه ماهه از هشتاد و چهار صدم درصد به ۲ و ۳۶ صدم درصد و سود اوراق قرضه شش ماهه از یک و ۷۳ صدم درصد به ۳ و ۲۳ صدم درصد افزایش یافته است.

همچنین نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله نیز به بیش از ۷ درصد رسیده است.

دولت اسپانیا خود را برای دریافت کمک مالی از کشورهای عضو حوزه مالی یورو آماده می‌کند. وزیر اقتصاد این کشور روز دوشنبه در نامه رسمی از گروه وزیران اقتصاد و دارایی حوزه یورو تقاضای کمک مالی برای احیای نظام بانکی کرده بود.

لوئیس دو گویندوس، وزیر اقتصاد اسپانیا در خصوص شرایط و چگونگی دریافت این کمک مالی در پارلمان اینچنین توضیح داد: «این مبلغ تنها برای بخش مالی درخواست شده است و چنانچه در نشست گروه یورو به توافق دست یافته‌ایم، شرایطی ویژه فقط برای بخش مالی وجود خواهد داشت. این یعنی آن کمک ربطی به تنظیم برنامه اقتصاد کلان ندارد چنانچه در دیگر کشورهای حوزه یورو چنین بوده است. شرایطی جدید در سیاست‌های مالی یا اصلاحات ساختاری نخواهیم داشت.»

از سویی دیگر موسسه اعتبار سنجی مودیز نیز رتبه اعتباری ۲۸ بانک اسپانیایی را کاهش داده است. بر آورد می‌شود که اسپانیا دست کم به ۶۲ میلیارد یورو برای پشت سرنهادن بحران در نظام بانکی‌اش نیاز دارد.

گام‌های جدید برای حل بحران منطقه پولی یورو

هرمان فون رامپوی، رییس شورای اروپا روز سه شنبه پیشنهادهایی را برای بهبود شرایط اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو ارائه کرد.

از جمله این پیشنهادها کنترل بودجه ملی کشورها توسط اتحادیه اروپا و نیز تشکیل یک اتحادیه بانکی برای نظارت بر عملکرد مالی کشورهای عضو است.

بحران بدهی‌های کشورهای عضو محدوده یورو، اروپا را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

یونان با ۲۴۰ میلیارد یورو بدهی و پس از آن اسپانیا، ایرلند، پرتغال و قبرس از جمله بدهکارترین کشورهای اروپایی هستند.

پیر موسکوویسی، وزیر دارایی فرانسه در این‌باره گفت: «انتخاب فرانسوا اولاند تغییرات مهمی در اروپا ایجاد کرد. هم‌اکنون ساز و کارهای رشد اقتصادی با ارزش حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد یورو به پیشنهاد ما به تصویب رسیده است. این گام درستی (برای حل مشکلات) است. همچنین پیشنهادهایی در مورد بانک‌ها ارائه شده است. قطعا باید ساز و کارهای موثری به کار ببندیم مانند تزریق مستقیم پول به بانک ها که موجب مقابله با مشکلات نظام بانکی می‌شود وباید نظام یک‌پارچه تعهدات در منطقه یورو را تعریف کنیم که در بلند مدت از بروز مشکلات جلوگیری کند.»

بیکاری جوانان، عامل نگرانی در شورای اروپا

در چنین شرایطی که بحران بدهی‌ها سرتاسر اروپا را به تدریج در کام خود فرومی‌برد، کمیته امور اجتماعی شورای اروپا در گزارشی نسبت به تاثیر تدابیر ریاضتی کشورهای اروپایی در بیکاری جوانان ابراز نگرانی کرده است.

بیکاری جوانان اروپایی در پی بحران مالی و اقتصادی در اتحادیه اروپا تا حد هشدار دهنده‌ای افزایش یافته است.

میانگین نرخ بیکاری جوانان در کشورهای اروپایی از نزدیک ۷ / ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۴ / ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است.

تدابیر ریاضتی دولت‌های اروپایی و برنامه‌های صرفه جویی اقتصادی آنها مانعی در راه توسعه بازار کار برای قشر جوان اروپا به شمار می رود.

لوکا ولونته، عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا که گزارشی در باره تاثیر تدابیر صرفه جویانه دولت های اروپایی در بیکاری جوانان ارائه کرده است به «یورونیوز» گفت: «میلیون‌ها جوان اروپایی تحصیل خود را متوقف می‌کنند و دیگر در پی کار هم نیستند. آنها در وضعیتی نامشخص به سر می‌برند. این جوانان افرادی هستند که ما آنها را برای ساختن آینده از دست داده‌ایم، برای آینده اروپا و توسعه این قاره. به همین دلیل باید برای رفع این مشکل اقدام کرد.»

بعضی از اعضای شورای اروپا که تقریبا همه کشورهای اروپایی عضو آن هستند، در دیداری در روز سه شنبه گفتند که نسل جوان اروپا گرفتار دشواری‌های بیکاری ناشی از بحران اقتصادی است.

شورای اروپا می‌گوید معافیت‌های مالیاتی برای کارآفرینان و مشوق‌های مالیاتی برای کارفرمایان ارائه دهنده دوره‌های کارآموزی، از نیازهای بازار کار در اروپا برای مقابله با بیکاری موجود هستند.