گروه بین‌الملل- روز یکشنبه هزاران معترض خیابانی در شهر سانتیاگو، پایتخت شیلی، به دلیل برنامه‌ای برای نمایش مستند بزرگداشت ژنرال آگوستو پینوشه، حاکم سابق این کشور تظاهرات کردند. آنها خواهان توقف پخش این مستند شدند.

به گزارش یورو نیوز، نزدیکان قربانیان دوران حکومت نظامیان شیلی نیز در میان معترضان بودند. علت ناخشنودی تظاهرات کنندگان آن بود که در دوران حکومت ژنرال پینوشه دست کم ۳۰۰۰ تن از منتقدان و مخالفان وی کشته و ده‌ها هزار تن از آنان نیز شکنجه یا تبعید شدند.

برنامه‌سازان مستند پینوشه گفته‌اند که می‌خواهند با کار خود واقعیت ژنرال پینوشه را به تصویر بکشند. در این برنامه مقام‌های دوران پینوشه و طرفداران او شرکت داشتند.

لورنا پیزارو، یک فعال سیاسی درباره شرکت‌کنندگان این برنامه گفت: «آنها ناقض حقوق بشر هستند و تنها پاسخ آنها به ما سرکوب، اعمال رفتار خشونت آمیز و بدرفتاری در این کشور بوده است. حاضران در محل پخش فیلم در سالن تئاترو کوپالیکان، در نسل کشی سهیم‌اند.»

پلیس شهر سانتیاگو روز یکشنبه در برخورد با معترضان خیابانی از گاز اشک‌آور و خودروهای آب پاش استفاده کرد.

آلفونسو مارکز دلا پلاتا، از وزیران دوران پینوشه در موضع‌گیری‌ای در حاشیه برنامه بزرگداشت ژنرال پینوشه گفت: «چپ‌های تندرو از ما می‌خواهند از دولت آلنده عذرخواهی کنیم و بگوییم فقط دولت نظامیان مرتکب جنایت شده است.»

آگوستو پینوشه، معروف به «دیکتاتور شیلی»، تا سال ۱۹۹۰ در این کشور حکومت کرد. در سال‌های گذشته ۲۰۰ تن از سران حکومت او به اتهام «جنایت در دوران دیکتاتوری» محاکمه و ۶۵ تن از آنها زندانی شدند. حمله نظامیان ژنرال پینوشه به کاخ ریاست جمهوری شیلی در کودتای روز یازدهم سپتامبر سال ۱۹۷۳ (سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۵۲) باعث سرنگونی دولت سالوادور آلنده شد. او نخستین رییس‌جمهوری چپگرای شیلی بود که با رای اکثریت شهروندان این کشور به قدرت رسید.