این برای اولین بار است که با پیروزی سوسیالیست‌ها در انتخابات پارلمانی، قوه‌مقننه و قوه‌مجریه همزمان در اختیار چپ‌ها قرار می‌گیرد

گروه بین‌الملل- نتایج اولیه دور نخست‌ انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهند که حزب سوسیالیست فرانسوآ اولاند، رییس‌جمهوری این کشور پیشتاز این انتخابات است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، نتایج رسمی وزارت کشور فرانسه نشان می‌دهند که جناح چپ این کشور به همراه حزب سبز فرانسه در مجموع موفق شده‌اند بیش از ۴۶ درصد آرا را به دست آوردند در شرایطی که حزب راست میانه «همبستگی برای جنبش مردمی» حدود تنها ۳۴ درصد آرا را کسب کرده‌است.

به باور کارشناسان و تحلیلگران امور فرانسه، نتایج انتخابات پارلمانی این کشور وسعت و سرعت اصلاحات تحت مدیریت فرانسوآ اولاند، رییس‌جمهوری جدید و چپ‌گرای این کشور را تعیین خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی دور دوم قرار است هفته‌ آینده برگزار شود.

حدود ۴۶ میلیون فرانسوی واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمان هستند تا ۵۷۷ کرسی مجمع ملی این کشور را برگزینند.

موسسه «تی.‌ان.‌اس سافرس» «آیپسوس» و «آپینین وی» تایید کرده‌اند که سوسیالیست‌ها و احزاب چپ متحد آنان حدود بین ۲۸۳ تا ۳۴۷ کرسی پارلمان را به دست آوردند. با این وجود، متحدان بالقوه این احزاب، یعنی حزب ضد کاپیتالیسم جبهه چپ می‌توانند بین ۱۳ تا ۲۰ کرسی به دست آورند تا اکثریت را تضمین کنند. حزب کمونیست «جبهه چپ» به رهبری ژان لوک ملانشون هم تنها ۹/۶ درصد آرا را به دست آورد.

این انتخابات همچنین نشان‌دهنده اوج‌گیری حمایت‌ها از حزب راست‌گرای افراطی جبهه ملی به رهبری خانم مارین لوپن بود، حزبی که موفق شد ۱۴ درصد آرا را به دست آورد که ۱۰ درصد بیشتر از آرایی است که این حزب در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۷ به دست آورده‌بود. با این وجود و با توجه به قانون انتخابات این کشور حزب جبهه ملی تنها می‌تواند ۳ کرسی پارلمان را به دست آورد.

این در شرایطی است که ژاک لوک ملانشون که در انتخابات ریاست جمهوری هدف خود را شکست مارین لوپن از حزب راستگرای جبهه ملی تعیین کرده بود، در انتخابات پارلمانی هم از او شکست خورد. حزب او کمتر از حزب مارین لوپن رای آورد. او در شهر اِنَن بوُمون به مصاف دبیر کل حزب راست افراطی فرانسه رفته بود.

لوپن در همین باره گفت: «امشب اتحاد طرفداران مارین به بهترین نحو ممکن مقاومت کرد؛ مقاومت علیه روش و منش غیردموکراتیکی که در ۲۵ سال اخیر میلیون‌ها رای دهنده را از انتخاب نماینده مورد علاقه‌شان محروم کرده بود. امشب ما جایگاه خود را به عنوان سومین حزب سیاسی قدرتمند فرانسه مستحکم کردیم.» ملانشون حتی نتوانست با کسب حداقل آرای ۵/۱۲ درصدی به دور دوم راه یابد.

رهبر حزب کمونیست که از شکست خود متاثر شده بود، در سخنانی با اذعان به شکست خود ابراز امیدواری کرد در نبردهای آینده بهتر عمل کند: «وقتی رویای پیروزی ارزش‌های دموکراتیک را در سر می‌پرورانی و شکست می‌خوری، طبیعتا غمگین می‌شوی، اما من ناامید نخواهم شد. مبارزه همچنان ادامه دارد و چرخ تاریخ را نمی‌توان از حرکت باز ایستاند. تحولات و چالش‌های زیادی پیش روی ما‌ست و تنها آنهایی در این راه موفق خواهند بود که اهداف و امیال خود را به درستی بشناسند و با دلی باز و پر از امید در مسیر خود قدم بر دارند.»

از سوی دیگر بازنده انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در فرانسه حزب «همبستگی برای جنبش مردمی» به رهبری ژان فرانسوا کپه است.

حزب او که در دوره گذشته با ۳۱۳ کرسی، اکثریت مطلق را در اختیار داشت اکنون در جایگاه دوم و پس از حزب سوسیالیست قرار دارد. از سوی دیگر اختلاف نظرهای درون حزبی کار حزب کپه را سخت کرده ‌است.

او در واکنش به نتایج اولیه دور اول گفت: «همه اعضای حزب کاملا آماده‌اند تا مسوولیت سنگین تحمل فشارهای سیاسی را قبول کنند و در این دوران سخت بحران اقتصادی، دست به کار انجام اصلاحات لازم در کشورمان شوند. نباید فراموش کرد که فاصله آرا بسیار ناچیز است و اگر مردم بخواهند، موج عظیم سوسیالیسم به وجود نخواهد آمد.»

به نظر می‌آید حزب محافظه‌کار فرانسه که حزب برادر دموکرات مسیحی‌آلمان است، با تمرکز و تکیه بر چهره سیاسی نیکلا سارکوزی بیشترین آسیب را از میزان کم مشارکت در این انتخابات دیده‌است.

چنان‌که انتظار می‌رود، ترکیب اکثریتی جدیدی در پارلمان ایجاد خواهد شد و به احتمال بسیار اردوگاه چپ فرانسه در تعیین سیاست اقتصادی این دومین کشور قدرتمند اتحادیه اروپا نقشی موثر ایفا خواهد کرد.

در چنین شرایطی این نخستین بار خواهد بود که در فرانسه جناح چپ هم رییس‌جمهوری را انتخاب می‌کند و همزمان اکثریت را در هر دو نهاد پارلمانی در اختیار خواهد داشت.

سوسیالیست‌های فرانسه در انتخابات سال گذشته اکثریت را در سنای این کشور به دست آوردند. در انتخابات روز یکشنبه به ویژه دو همکار فرانسوا اولاند، یعنی لوران فابیوس، وزیر امور خارجه، و ژان مارک ایرو، نخست‌وزیر، در حوزه انتخابی خود بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

ایرو به همراه رهبر حزب سوسیالیست‌، خانم مارتین اوبری، برای دور دوم انتخابات در روز یکشنبه آینده به بسیج گسترده‌ نیروها فراخوان داده‌اند تا برای فرانسوا اولاند پایگاه قدرتمندی در پارلمان فراهم کنند. از نظر نخست‌وزیر، در غیر این صورت جایگاه فرانسه در سطح اروپا و جهان تضعیف خواهد شد. فرانسوا اولاند قصد دارد برای رونق اقتصادی کشور دست به یک رشته اصلاحات بزند. او ازجمله می‌خواهد سن بازنشستگی را برای افرادی که خیلی زود وارد عرصه‌ کار شده‌اند از ۶۲ سال به ۶۰ سال کاهش دهد.