افزایش شاخص‌های جهانی، ارزش یورو  و قیمت نفت

دیروز، افزایش شاخص‌ها در بورس‌ها/ عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- به دنبال موافقت کشورهای حوزه یورو با اعطای کمک مالی به اسپانیا، ارزش یورو در برابر دلار و ین در معاملات صبح دیروز (دوشنبه، یازدهم ژوئن) در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی یافت و شاخص بورس‌های جهانی هم بالا رفت. این تصمیم اتحادیه اروپا قیمت جهانی نفت را نیز افزایش داد. در اولین دادوستدهای بازار آسیا در صبح روز دوشنبه، یازدهم ژوئن، هر یورو یک دلار و ۲۶ سنت و نزدیک به ۱۰۱ ین معامله شد.

ارزش سهام در بازارهای اروپا هم با آغاز فعالیت این بازارها از صبح دیروز افزایش یافت و فعالان در بازارهای سهام لندن، فرانکفورت و مادرید شاهد روند جدید قیمت‌ها بودند.

ارزش شاخص‌های اصلی بازارهای ژاپن، هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی هم نزدیک به ۲ درصد افزایش یافت. در پی تصمیم اتحادیه اروپا برای کمک به اسپانیا دیروز،دوشنبه، قیمت نفت نیز افزایش یافت.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای ۰۰/۲ دلار افزایش یافت و به ۱۰/۸۶ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۷۲ سنت کاهش در رقم ۱۰/۸۴ دلار بسته شد.

دیروز در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۰۹/۲ دلار رشد کرد و بشکه‌ای ۵۶/۱۰۰ دلار معامله شد.

قیمت نفت نسبت به ۱۰۶ دلار ماه گذشته دچار کاهش شده است، زیرا این نگرانی وجود داشت که بحران بانکی اسپانیا کندی رشد اقتصادی اروپا را تشدید می‌کند و درنتیجه تقاضا برای نفت کاهش می‌یابد. اما تصمیم کشورهای اروپایی برای اختصاص وام ۱۲۵ میلیارد دلاری به سیستم بانکی اسپانیا این نگرانی را از میان برد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک بنزین گالنی ۷۳/۲ دلار معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۲۷/۲ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.

روز شنبه، نهم ژوئن، وزیران حوزه یورو با اعطای بسته‌ای مالی به اسپانیا که بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۲۵ میلیار دلار) ارزش دارد، موافقت کردند. این بسته مالی به صورت وام و برای کمک به شبکه بانکی اسپانیا ارائه خواهد شد.

کمک مالی کشورهای حوزه یورو برای مقابله با بحران مالی در اسپانیا و به منظور تقویت توان شبکه بانکی این کشور ارائه شده است.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا از ارائه این کمک مالی استقبال کرد و گفت که این تصمیم یک پیروزی برای یورو (واحد پول اروپا) است.

ارزش این بسته مالی بیش از میزانی بود که قبلا انتظار می‌رفت و در کاهش نگرانی‌ها از روند بحران مالی در حوزه یورو موثر بوده است. به همین دلیل نیز بازارهای جهانی واکنشی مثبت نشان داده‌اند.

تحلیلگران گفته‌اند که ارائه این بسته مالی به اسپانیا می‌تواند زمان بیشتری را در اختیار تصمیم‌گیران اروپایی بگذارد تا با دیگر اقتصادهای ضعیف حوزه یورو تعامل بیشتری برقرار کنند.

به دنبال کاهش ارزش مسکن که با رکود اقتصادی همراه شد، شبکه بانکی ضعیف اسپانیا با میلیاردها یورو وام‌های بی‌سرانجام دست به گریبان ماند.

میزان دقیق کمک مالی به اسپانیا بعد از پایان دو دور حسابرسی از بانک‌های این کشور در چند روز آینده مشخص خواهد شد.

نخست‌وزیر اسپانیا روز یکشنبه گفت که ارائه این کمک مالی، تصمیم مهمی بود که می‌تواند آینده یورو را تضمین کند.

مقامات آمریکا، ژاپن و مسوولان صندوق بین‌المللی پول هم از ارائه این کمک مالی به اسپانیا استقبال کرده‌اند.

داروی تسکین موقتی

اما کار‌شناسان می‌گویند کمک اعتباری به اسپانیا تا ۱۰۰ میلیارد یورو راه حلی مفید در کوتاه مدت است و پایان‌بخش بحران نیست.

برخلاف کمک‌های اتحادیه اروپا برای یونان، ایرلند، ایتالیا و اسپانیا موردی است که در آن کمک مالی مستقیما به بخش بانکی تعلق می‌گیرد.

بخش بانکی اسپانیا گرفتار بحران بازار املاک و مستغلات است. بسیاری از املاک و مستغلات در این کشور در حال حاضر با افت شدید ارزش خود مواجه هستند.

جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد گفته است که، طرح اروپا برای تزریق پول به بانک‌های اسپانیایی احتمالا موثر نخواهد بود، زیرا در واقع این دولت و بانک‌های اسپانیایی هستند که از یکدیگر حمایت می‌کنند. استیگلیتز اظهارکرد: «در این سیستم... دولت اسپانیا به بانک‌های اسپانیایی کمک می‌کند و بانک‌های اسپانیایی نیز به دولت اسپانیا کمک می‌کنند.»

اتحادیه اروپا می‌کوشد با کمک به بخش بانکی اسپانیا اعتماد بازارهای مالی را به دست بیاورد.

اولی رن، کمیسر امور اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا، درباره کمک به اسپانیا گفت: «مهم است که اعتبار برای بانک‌های اسپانیا به شرکت‌ها و خانوارهای اسپانیایی برسد. همچنین مهم است که از گسترش بحران جلوگیری کنیم و این تسری اعتبار به بخش‌های یاد شده می‌تواند یکی از امکانات باشد.»

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که با کمک مالی اضطراری اتحادیه اروپا به اسپانیا، چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، موضوع نیاز به رشد اقتصادی بیشتر و کاهش کسری بودجه عمومی در این کشور چندان در نظر گرفته نشده‌اند.

آلفردو پرز روبالکابا، دبیر کل حزب سوسیالیست اسپانیا در باره پیامد دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت: «نخستین واقعیت این است که باید برای وضع موجود اقدام کنیم، طوری که شهروندان اسپانیایی که ارتباطی با بحران مالی بانک‌ها ندارند، مجبور به پرداخت هزینه‌های پذیرش کمک مالی از اتحادیه اروپا نشوند.»

گذشته از کمک برای رفع بحران بانک ها اسپانیا به اصلاح بخش بانکی خود نیاز دارد.

این کشور باید برای بانک‌های بحران‌زده‌اش برنامه‌های اصلاحی ارائه کند و شاید مجبور شود بعضی از موسسه‌های مالی زیان‌ده خود را تعطیل کند.

طبق ارزیابی‌های «صندوق بین‌المللی پول» اسپانیا برای مقابله با مشکل مالی بخش بانکی خود به دست کم ۴۰ میلیارد یورو کمک نیاز دارد.