شبه‌جزیره در بحران

به گفته مقامات ژاپنی، موشک آزمایشی، ۱۰۰۰کیلومتر (۶۲۲مایل) را در یک مسیر رو به بالا طی کرد و در ۲۰۰کیلومتری (۱۲۴ مایلی) غرب جزیره اوشیما-اوشیما در استان شمالی هوکایدو فرود آمد. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران در تایلند؛ جایی که او در نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه شرکت می‌کند، گفت: «ما طبیعتا اعتراض شدیدی علیه کره‌شمالی کردیم که تحریکات خود را با اقداماتی بی‌سابقه تکرار کرده است.» سخنان او به‌صورت زنده در ژاپن پخش شد.

او تصریح کرد: «ما به (پیونگ‌یانگ) گفته‌ایم که مطلقا نمی‌توانیم چنین اقداماتی را تحمل کنیم.» وزارت دفاع کره‌جنوبی همچنین این موشک را احتمالا یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) توصیف کرد که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده است و گفت که حدود ساعت ۱۰:۱۵صبح به وقت محلی (۱:۱۵به وقت گرینویچ) پرتاب شده است. یون سوک‌یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به مقامات دستور داد تا در جلسه اضطراری شورای امنیت ملی در روز جمعه، تحریم‌های شدیدی را اعمال کنند؛ زیرا کاخ سفید اعلام کرد: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور که در یک نشست منطقه‌ای در بانکوک به سر می‌برد، نشستی را با رهبران جهان تشکیل خواهد داد. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت که ایالات متحده این آزمایش را که به گفته او «نقض وقیحانه» قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است، به‌شدت محکوم می‌کند.

کره‌شمالی در سال جاری تعداد بی‌سابقه‌ای از آزمایش‌های موشک بالستیک را انجام داده است که بر اساس قطعنامه‌های تحمیل‌شده بر سر برنامه‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای پیونگ‌یانگ ممنوع شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که به‌زودی اولین آزمایش هسته‌ای خود را از سال۲۰۱۷ انجام دهد. لیف-اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول به الجزیره گفت که کشورهای بیشتری باید کره‌شمالی را در قبال اقداماتش مسوول بدانند و خاطرنشان کرد که این کشور در حال توسعه سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های غیرقانونی است و در حال توطئه طولانی‌مدت علیه همسایه‌اش است و به‌شدت از حقوق بشر سوءاستفاده می‌کند. ایزلی در ایمیلی گفت: «رفتار دولت آن تنها یک مشکل برای واشنگتن و متحدانش نیست، بلکه یک تهدید جهانی رو به رشد است.»

پس از دیدار هفته گذشته در حاشیه نشست سران آسیای شرقی در کامبوج، رهبران ژاپن، کره‌جنوبی و ایالات متحده به پیونگ‌یانگ نسبت به انجام چنین آزمایشی هشدار دادند و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بار دیگر تاکید کرد که تعهد واشنگتن به دفاع از سئول و توکیو خلل‌ناپذیر است. رهبران این سه کشور، از جمله فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن و یون سوک‌یول رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، همچنین «تعداد بی‌سابقه پرتاب موشک‌های بالستیک کره‌شمالی» را به‌شدت محکوم کردند و متعهد شدند که «ارتباطات سه‌جانبه نزدیک‌تر و بیشتر را در حوزه امنیتی و فراتر از آن ایجاد کنند.»

روز پنج‌شنبه کره‌شمالی درحالی‌که چو سون هوی، وزیر امور خارجه این کشور نسبت به «پاسخ نظامی شدیدتر» به اقدامات آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه هشدار داد، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد شلیک کرد و گفت واشنگتن در حال انجام «قماری است که از آن پشیمان خواهد شد.» چوئه در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، نشست سه‌جانبه روز یکشنبه ژاپن، کره‌جنوبی و ایالات متحده را محکوم کرد که طی آن رهبران این کشورها از آزمایش‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ انتقاد کردند و قول همکاری امنیتی بیشتر را دادند. در زمان دونالد ترامپ پیونگ‌یانگ و واشنگتن به سمت گفت‌وگو و حل‌و فصل کردن موضوع هسته‌ای پیش رفتند، اما در همان زمان نیز به بن‌بست برخوردند و نکته حائز اهمیت  این بود که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و  موشکی خود را تعلیق کرده بود، اما در چند وقت اخیر این کشور بر شدت آزمایش‌های موشکی خود افزوده است.