محکومیت «سون» نشان دهنده پایان احتمالی کارزار شدت یافته ضدفساد است که «گروهک سیاسی» سون را هدف قرار داده بود. این شامل مقامات بلندپایه‌ای مانند «فو ژنگوا»، وزیر سابق دادگستری، «وانگ لایک»، رئیس سابق امور سیاسی و حقوقی در استان جیانگ سوی شرقی و سه رئیس پلیس سابق می‌شود. «لیو یانپینگ»، رئیس سابق کمیسیون بازرسی انضباطی نیز به فساد متهم شده است. در حالی که شی برای کنگره‌ای آماده می‌شود که دو بار در یک دهه برگزار می‌شود (که در ۱۶ اکتبر شروع می‌شود)، موقعیت مردی که انتصابش با رسوایی قتل و فساد در صدر اخبار قرار گرفته بود و شامل دشمن او «بو شیلای» هم می‌شود، از هر زمان دیگری قوی تر است. «بروس دیکسون»، استاد دانشگاه جورج واشنگتن که تمرکز تحقیقات و تدریس‌اش بر پویایی سیاسی چین است، به الجزیره گفت: «احکام زندان که به تازگی اعلام شده نشان می‌‌‌دهد که شی جین‌‌‌پینگ قبل از برگزاری کنگره حزب به اهداف خود دست می‌‌‌یابد. برای کسانی که در مورد مخالفت با رهبری شی گمانه زنی می کردند، این جملات نشان می‌‌‌دهد که او به‌‌‌طور قاطع مسوول است.»

فساد در چین غیرعادی نیست

بر اساس «شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌‌‌الملل   (CPI)، که کشورها را بر اساس سطوح ادراک شده از فساد در بخش عمومی رتبه‌‌‌بندی می‌‌‌کند، چین در سال ۲۰۲۱ امتیاز ۴۵ از ۱۰۰ را کسب کرد که میانگین منطقه آسیا و اقیانوسیه است. این شاخص می‌گوید که امتیاز چین از سال ۲۰۱۴ «همراستا با لفاظی قوی ضد فساد رئیس جمهور شی جین پینگ» به میزان ۹ امتیاز بهبود یافته است. این شاخص اشاره کرد که شی «کنترل های از بالا به پایین را تقویت کرده و برخی از بی پرواترین اشکال فساد را محدود کرده است». به گزارش شینهوا، خبرگزاری دولتی چین، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۰ هزار نفر که مظنون به فساد بودند و برای اجتناب از پیگرد قانونی به خارج از کشور گریختند به چین بازگردانده شدند و بیش از ۲۰ میلیارد یوآن (حدود ۹/ ۲ میلیارد دلار) از سود غیرقانونی آنها بازیابی شد. 

به گفته « Zero Tolerance»، مستندی درباره تلاش‌‌‌های حزب در مبارزه با فساد که توسط کمیسیون مرکزی بازرسی انضباطی (CCDI ) - بالاترین سازمان تحقیقات فساد در چین - حمایت مالی می‌‌‌شود، از زمان به قدرت رسیدن شی به ریاست‌‌‌جمهوری و راه‌‌‌اندازی کمپین مبارزه با فساد، حداقل ۴/ ۴ میلیون نفر در پرونده‌‌‌های مربوط به اختلاس مورد بازجویی قرار گرفته‌‌‌اند. همه اعضای حزب و مقامات دولتی برای بازرسی آماج حمله هستند: عبارت «ببرها و مگس ها» که شی جین پینگ از آن استقبال می کند، به بالاترین مقام های دولتی، پست ترین کارمندان دولت و هر کس دیگری اشاره دارد. «سون» تنها مقام ارشدی نیست که گرفتار سرکوب شده است. به عنوان مثال، «ژو یونگ کانگ»، یکی از اعضای سابق کمیته دائمی دفتر سیاسی (بالاترین سطح رهبری دولت چین)، در سال ۲۰۱۴ به حبس ابد محکوم شد. او اولین فردی بود که در چنین موقعیت ارشدی به اتهام فساد مورد بازجویی قرار گرفت.

اما این سرکوب بی امان سوالاتی را در مورد انگیزه های شی ایجاد کرده است. در حالی که برخی بر این باورند که سرمایه‌‌‌گذاری شخصی «شی» در این موضوع از تمایل واقعی برای مقابله با مشکل فساد ناشی می‌‌‌شود، برخی دیگر معتقدند که رئیس‌‌‌جمهور صرفاً از آن به عنوان بهانه‌‌‌ای برای تحکیم اقتدار خود بر حزب استفاده می‌‌‌کند و کسانی را که غیروفادار یا رقیب احتمالی می‌‌‌داند حذف می‌‌‌کند. «سامسون یوئن»، مدیر برنامه در مطالعات دولتی و بین‌‌‌المللی در دانشگاه باپتیست هنگ کنگ، گفت: «محرک مبارزه با فساد، به‌‌‌رغم لفاظی‌‌‌های امیدوارکننده‌‌‌اش، همانا نجات حزب و بازگرداندن ایمان عمومی است تا ریشه‌‌‌کن کردن فساد. به هر حال، فساد به روش های پیچیده ای با توسعه اقتصادی چین در هم تنیده شده است.»

برخی از شهروندان چینی به الجزیره گفتند که از سرکوب فساد توسط شی حمایت می کنند. یکی از ساکنان پکن، که ترجیح می‌‌‌داد تنها با نام خانوادگی‌‌‌اش، «شو»، خطاب شود، گفت که در ابتدا بدبین بود. او گفت: «جاروی جدید حسابی تمیز می کند: البته، همه ما فکر می‌‌‌کردیم که او فقط حرف می زند (یعنی در مورد سرکوب فساد لفاظی می کند) و قرار نیست آن را دنبال کند.» اکنون، «شو» ریشه کنی فساد توسط شی جین پینگ را «ضروری» توصیف می‌‌‌کند. «شو» گفت: «به یاد دارم در آن روزها، مقامات فاسد همه جا بودند و هیچ کاری از سوی دولت انجام نمی شد. اما از زمانی که شی دادا (شکلی دوست‌‌‌داشتنی برای مورد خطاب قرار دادن رئیس جمهور چین) رهبر شد، فساد دیگر در چین جایی ندارد.»

پذیرش عمومی به تسهیل راه برای سومین دوره ریاست جمهوری شی، که مستلزم اصلاح قانون اساسی بود، کمک کرده است. «ژائو شنگژائو»، یکی از ساکنان چونگ کینگ، سنگر سابق بو شیلای رسوا، گفت که بدش نمی‌‌‌آید که شی برای پنج سال دیگر در مقام اول باقی بماند. او می گوید:«اگر کسی در خلاص کردن ما از شر فساد اینقدر خوب است، پس چرا ما به جای او نیاز به شخص دیگری داشته باشیم؟». روایت مشابهی در تبلیغات دولتی با دقت مطرح شده است. از آموزش حزبی گرفته تا رسانه های اجتماعی، حزب کمونیست این بحث را مطرح کرده است که تا زمانی که با فساد مبارزه نشود، نابرابری اقتصادی باقی خواهد ماند و «شی» تنها فردی است که از عهده این وظیفه برمی آید. اما ۱۰ سال پس از اینکه «شی» به اولین رئیس‌جمهور تبدیل شد، فساد همچنان بیداد می کند و بسیاری در عجب هستند که رئیس جمهور تا چه زمانی می تواند به مبارزه خود ادامه دهد. دیکسون می افزاید:«افشای مداوم فساد نشان می‌‌‌دهد که این مشکل چقدر گسترده است، ریشه‌‌‌یابی کامل آن چقدر دشوار است و شی جین‌‌‌پینگ چقدر مصمم است که از این مکانیزم برای تحکیم کنترل خود بر حزب کمونیست چین استفاده کند.»