به گزارش الجزیره، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، قطعنامه‌‌ای را به جلسه شورای امنیت معرفی کرد که در آن از کشورهای عضو می‌‌خواهد هیچ تغییری در وضعیت اوکراین را به رسمیت نشناسند و روسیه را ملزم به خروج نیروهایش می‌‌کند. پیش از این جلسه، بزرگ‌ترین الحاق اروپا پس از جنگ جهانی دوم صورت گرفت؛ زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، حاکمیت کشورش را بر چهار منطقه که ۱۵درصد از خاک اوکراین را تشکیل می‌‌دهند، اعلام کرد. این قطعنامه که توسط ایالات متحده و آلبانی حمایت می‌‌شود، خواستار محکومیت همه‌‌پرسی «غیرقانونی» برگزارشده در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین شد و از همه کشورها خواست هیچ تغییری در مرزهای اوکراین را به رسمیت نشناسند.

این قطعنامه همچنین از روسیه خواسته است تا فورا نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و به حمله‌‌ای که در ۲۴ فوریه آغاز شد، پایان دهد.۱۰کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و چین، گابن، هند و برزیل رای ممتنع دادند. توماس-گرینفیلد پس از جلسه به خبرنگاران گفت: «هیچ کشوری به روسیه رأی نداد، حتی یک نفر.» او افزود: «رای ممتنع به وضوح دفاع از روسیه نبود.» واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد که دست خود را برای نشان دادن تنها رای مخالف قطعنامه بالا برد، استدلال کرد، مناطقی که مسکو به زور تصرف کرده است و در آن جنگ همچنان ادامه دارد، روسیه را به‌عنوان سرزمین اصلی خود برگزیدند. نبنزیا در این نشست گفت: «هیچ بازگشتی وجود نخواهد داشت، آن‌گونه که پیش‌‌نویس قطعنامه آمریکا تلاش می‌‌کند، تحمیل کند.» سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل گفت: «دستی که علیه این قطعنامه بلند شد، دوباره گواهی بر انزوای روسیه داشت.»

باربارا وودوارد، فرستاده بریتانیا گفت که روسیه از وتوی خود برای دفاع از اقدامات غیرقانونی خود سوءاستفاده کرده است؛ اما تصریح کرد که الحاقات «هیچ اثر قانونی» ندارند.  جیمز بیز، خبرنگار الجزیره که از سازمان ملل در نیویورک گزارش می داد، در واکنش به این قطعنامه گفت که نماینده روسیه این آرا را باور نداشت و جای تعجب نیست که روسیه سپس از قدرت خود به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت برای وتوی این قطعنامه استفاده کرد.  درست پس از حمله روسیه به اوکراین، زمانی که مجمع عمومی سازمان ملل در اوایل ماه مارس رای داد، ۱۴۱ کشور به ابراز تاسف از اقدامات روسیه رای دادند. پس از رای شورای امنیت و رای ممتنع، برخی این سوال را مطرح خواهند کرد که آیا ممکن است دوباره به خانه اول بازگردیم و شاهد افزایش درگیری‌‌ها باشیم.

پکن ناخشنود

چین به این قطعنامه رای ممتنع داد؛ اما همچنین نگرانی خود را درباره «بحران طولانی و گسترده» در اوکراین مطرح کرد. چین قاطعانه بر سر درگیری در اوکراین، از تحریم‌‌های غرب علیه روسیه انتقاد می‌‌کند؛ اما با وجود اینکه دو کشور در فوریه شراکت استراتژیک «بدون محدودیت» را اعلام کردند، از حمایت یا کمک به کارزار نظامی مسکو کوتاهی کرده است. پوتین اخیرا در یک اعتراف غافلگیرکننده گفت که شی جین پینگ، رهبر چین نگرانی‌‌هایی درباره اوکراین دارد. ژانگ جون، سفیر پکن در سازمان ملل استدلال کرد: «درحالی‌که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید محافظت شود، نگرانی‌‌های امنیتی مشروع کشورها نیز باید جدی گرفته شود.» با گذشت بیش از هفت ماه از بحران اوکراین، بحران و اثرات سرریز آن طیف گسترده‌‌ای از اثرات منفی داشته است. چشم‌انداز یک بحران طولانی و گسترده نیز نگران‌کننده است. سفیر چین در بیانیه‌‌ای گفت: «چین عمیقا نگران این چشم‌انداز است.» یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که رای ممتنع چین نشان می‌‌دهد که «جنگ شمشیری سابرِ روسیه» و اقداماتی که تمامیت ارضی دیگر کشورها را تهدید می‌‌کند، چین را در «وضعیت ناراحت کننده» قرار می‌دهد. این مقام گفت: «ما چین را برای این دستور کار روسیه آماده نکرده‌‌ایم.»

جشن در روسیه

ولادیمیر پوتین روز جمعه، در یک سخنرانی که نشان‌دهنده تشدید جنگ مسکو علیه اوکراین بود، تاکید کرد که روسیه چهار منطقه اوکراین را ضمیمه خواهد کرد و ایالات متحده را به‌دلیل «شیطان‌پرستی» محکوم کرد. او در شرایط کاملا تقابلی، روسیه را در حال جنگ با نخبگان غربی قرار داد و کشورهای غربی را دشمن روسیه خواند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، پوتین در صحبت با صدها قانون‌‌گذار و فرمانداران روسیه در سالن بزرگ کرملین گفت که ساکنان چهار منطقه - که هنوز تا حدی تحت کنترل نیروهای اوکراینی هستند - برای همیشه شهروند روسیه خواهند شد. وی سپس با سران مستقر آن مناطق در روسیه، برای آغاز روند رسمی الحاق، دست داد و یک‌‌صدا همگی فریاد «روسیه، روسیه» سر دادند.

دولت بایدن به سرعت این الحاق‌‌ها را محکوم کرد و گفت که این الحاقات «هیچ مشروعیتی ندارند» و دور تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع دفاعی و فناوری روسیه به‌عنوان مجازات اقدامات مسکو وضع کرد.سخنرانی ولادیمیر پوتین در شرایطی صورت گرفت که در برخی نبردها، نیروهایش در مقابل نیروهای اوکراینی عقب‌‌نشینی کرده‌‌اند. درحالی‌که رهبر روسیه از الحاق صحبت می‌‌کرد، مقامات اوکراینی گفتند که ارتش آنها به محاصره شهر لیمان تحت تصرف روسیه دست زده است. این یک مرکز استراتژیک مهم در منطقه دونتسک است؛ داخل سرزمینی که روسیه روز جمعه، ‌‌الحاق آن را به‌طور رسمی اعلام کرد.