این پهپادها عمدتا غیرنظامی یا ناشناس بودند؛ اما آشکارا پادگان سربازان تایوانی مستقر در پایگاه‌های سنگی را هدف قرار می‌‌دادند. «جین پرلز» و «امی چانگ چین» در گزارش ۱۰سپتامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، پهپادها به تنش بین دو طرف دامن زده و دامنه تنش‌ها را از آنچه هست بالاتر برده و در ماه گذشته به اوج خود رسید. چین که ادعا می‌‌کند تایوان خودگردان بخشی از قلمروش است، حضور ارتش خود در تنگه تایوان را بیشتر کرده است، جنگنده‌ها و کشتی‌‌های خود را به این جزیره نزدیک‌‌تر کرده، سیستم دفاعی خود را به محک آزمون گذاشته و خطر درگیری را افزایش داده است. «چیه چانگ»، تحلیلگر «بنیاد سیاست ملی تایوان» گفت: «چین از چنین آزار و اذیتی برای افزایش فشار استفاده می‌کند و عمدا تنش‌ها را در اطراف تایوان بالا می‌برد. تصور نکنید که یک پهپاد غیرنظامی هیچ ربطی به اهداف نظامی ندارد.» سوال این است که تایوان به پروازهای آینده هواپیماهای بدون سرنشین چینی که ممکن است وارد حریم هوایی این جزیره شوند، چگونه واکنش نشان خواهد داد و آیا می‌‌تواند بدون ایجاد درگیری، پکن را بازدارد.

وزارت دفاع این جزیره گفت که در هفته گذشته، علاوه بر تعدادی از هواپیماهای جنگی، ارتش چین چهار هواپیمای بدون سرنشین را به حریم هوایی نزدیک تایوان فرستاد. به گفته تایوان، چین روز پنج‌شنبه پهپاد TB-۰۰۱ (یک پهپاد رزمی که به «عقرب دوقلو» نیز معروف است) و در روزهای جمعه و شنبه دو پهپاد شناسایی به پرواز درآورد. برای چین، پهپادهای نظامی می‌توانند برای جمع‌آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند. پهپادهای غیرنظامی منبع جدیدی از تبلیغات داخلی با هدف تضعیف وجهه تایوان هستند. در شبکه‌های اجتماعی چین، عکس‌‌هایی که توسط یک پهپاد گرفته شده است، دو سرباز تایوانی را نشان می‌‌دهد که متعجب و ناراحت هستند. برخی از تصاویر تضاد بین آسمان‌‌خراش‌‌های سر به فلک کشیده شهر «شیامن» چین و شرایط خراب سربازان تایوانی در این جزایر را نشان می‌‌داد. مفسران چینی سربازان را به‌دلیل پرتاب سنگ به هواپیماهای بدون سرنشین مسخره کردند.

برای تایوان، پهپادها نشان‌دهنده جدیدترین جبهه در کمپین فزاینده ارعاب و جنگ روانی چین است که به تاکتیک‌‌های «منطقه خاکستری» معروف است. تجاوزات مکرر به حریم تایوان بر دولت مستقر در این جزیره خودگردان فشار می‌آورد تا پاسخ قاطعانه‌تری بدهد. «تسای اینگ ون»، رئیس‌جمهور تایوان، به چین هشدار داده است که ارتش تایوان در برابر تهاجم فقط نظاره‌گر نخواهد بود. او در سخنرانی اخیر خود در جزایر پنگو در تنگه تایوان گفت: «ما به اختلافات دامن نخواهیم زد و خویشتنداری خواهیم داشت، اما این به آن معنا نیست که مقابله نکنیم.» در یک‌سپتامبر، دو روز پس از سخنرانی خانم تسای سربازان تایوانی پهپاد غیرنظامی را سرنگون کردند؛ اقدامی که برای تایوان که تا حد زیادی در ممانعت از اقدامات چین خویشتنداری کرده بود، غیرعادی بود.

«درو تامپسون» یکی از مقامات سابق پنتاگون که متخصص امور چین است، می‌گفت که بخشی از چالش تایوان این است که ارتش این جزیره برای مقابله با جت‌های جنگنده چین مجهز است؛ اما به چنین اختلالات سطح پایین اما دائمی عادت ندارد. زمانی که هواپیماهای بدون سرنشین برای اولین بار ظاهر شدند، تایوان آماده نبوده و بدون تجهیزات کافی برای مقابله با آنها ظاهر شد. تامپسون گفت: «ارتش کمی بدقواره و ناجور است. تایوان هنوز درگیر جنگ [های] قرن بیستم است و باید استراتژی های نامتقارن قرن بیست‌ویکم را بپذیرد.» سرلشکر «چانگ جون- شن» از فرماندهی دفاع کینمن گفت که پس از سرنگونی پهپاد، ارتش تایوان پارازیت های پهپادی مضاعفی را - که می‌تواند سیگنال‌های نزدیک شدن هواپیماهای بدون سرنشین را مختل کند- به پایگاه های خود در جزایر کینمن و ماتسو فرستاد. این دو جزیره، با پادگان‌های قابل توجهی، سربازان خود را به «شیو» یا «جزیره شیر» (جزیره کوچک دورافتاده‌ای که سربازان پهپاد را سرنگون کردند) می‌فرستند.