وی ادامه داد: «ما هرگز در رابطه برادرانه‌‌مان با شما کوتاهی نکردیم، با وجود تنش رسانه‌‌ای و اقدامات نادرستی که علیه ما و علیه نهادهای حکومت انجام شد و به تعطیلی این نهادها انجامید، در کنار دیگر برادران نیروهای ملی چارچوب هماهنگی و همچنین جدا از آن نخستین طرفی بودیم که برای متقاعد کردن شما به انصراف از تحریم انتخابات تلاش کردیم و نخستین طرفی بودیم که پیروزی شما در انتخابات را تبریک گفتیم و نخستین طرفی بودیم که از پروژه اکثریت ملی به شرط‌‌های مطلوب آنکه حفظ جایگاه بزرگ‌ترین طیف جامعه است، حمایت کردیم.» رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه خطاب به صدر یادآور شد که پیش از این سال‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری با وی همراه بوده و همواره به اختلاف نظرات احترام گذاشته است و این اختلافات را عامل التهاب و اتهام نمی‌‌داند.

حکیم با بیان اینکه ما و برادران چارچوب هماهنگی همچنان به اهمیت و جایگاه جریان صدر و اثرگذاری آنان در مراکز تصمیم‌‌گیری و حضورشان در نهادهای حکومت اعتقاد داریم، عنوان کرد: «این اعتقاد نه به علت وزنه انتخاباتی که به‌علت وجود چهره‌ها و نیروهای ملی و خیرخواه در میان آنهاست.» وی افزود: «تا جایی که می‌‌دانم برادران ما در چارچوب هماهنگی برای حفظ پیوندهای ملی و وحدت بزرگ‌ترین طیف اجتماعی و شراکت واقعی در تصمیم‌‌گیری تلاش‌‌های بسیاری کرده و می‌‌کنند و مسیرهای مودت و دوستی گشوده خواهد ماند و می‌‌توان به نقشه راهی رسید که برای همگان رضایت‌بخش و مبنا و هدف آن منافع ملی باشد.»

 رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه رفتن سراغ انتخابات پیش از موعد به مقدمات و بررسی آن در مجلس و بحث‌های حقوقی نیاز دارد تا گزینه‌‌ای عملی و ایمن و قابل قبول برای همه شرکای سیاسی باشد، گفت: «این گزینه‌‌ای است که می‌‌توان بعد از تشکیل دولت جدید و تعدیل قانون انتخابات و تضمین سلامت کمیساریای عالی مستقل انتخابات و تامین لوازم لجستیک و فنی مطلوب برای اجرای انتخاباتی سالم که در آن اشکالات انتخابات اخیر برطرف شود و نیز تصویب بودجه در کشور درباره آن بحث و بر سر اجرای آن تفاهم کرد.» حکیم از همه طرف‌‌ها خواست که در عرصه سیاسی و مردمی و رسانه‌‌ای خویشتنداری پیشه کنند و به عقلانیت و منطق و تفاهم میدان دهند؛ چراکه عراق از جنگ و نزاع و درگیری خسته شده و ملت در انتظار مژده خیر و خدمات و راه‌حل‌‌هاست.

همزمان سید «رشید الحسینی» از روحانیون نزدیک به مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف، در پاسخ به سوالی از جانب مردم، به این‌‌ موضوع که حامیان جریان صدر، اعتراضات و تظاهرات‌‌ اخیر علیه پارلمان و دستگاه قضایی کشور را «انقلاب» علیه فساد توصیف می‌‌کنند، واکنش نشان داد و حکم شرع در این خصوص را توضیح داد. وی که از روحانیون معروف و فعال در حیطه رسانه، فرهنگ و مذهب در عراق است، گفت: «هر اقدام انقلابی باید با هدایت امام معصوم(ع) در زمان ظهور یا مرجع عالیقدر در زمان غیبت، صورت گیرد. ما باید مشروعیت خود را از مرجعیت بگیریم... اگر اکنون بگوید که باید بنشینید، می‌‌نشینیم. اگر او دستور داد، انقلاب می‌‌کنیم یا مقاومت می‌‌کنیم یا با دشمن می‌‌جنگیم. مرجعیت مقتضیات زمانه و منافع امت را از من و شما یا هر کس دیگری بهتر می‌‌داند.»

این سخن رشیدالحسینی سبب آغاز هجمه سنگینی در فضای مجازی از جانب طرفداران صدر شده است. وب‌گاه خبری براثا عراق در مطلبی در این خصوص نوشت: «سید رشید جدا از فرافکنی‌‌های سیاسی که هر کس یک طور می‌‌فهمد، به تکلیف خود عمل کرده و سوالات شرعی را پاسخ داده. دیدم که برخی می‌‌گویند زمان بیان این حرف‌ها سبب می‌‌شود که پاسخ هم سیاسی باشد. این اشکال درست نیست؛ زیرا موضوع خیلی حساس است. اگر سید ساکت بماند یا از پاسخ فرار کند، تا مراعات وضعیت سیاسی را کرده باشد، پس دیگر ورودش چه معنایی خواهد داشت؟»

براثا افزود: «این حرف مثل آن حرفی است که در روزهای انفجار مهیب کراده در بغداد برخی گفتند، کاش مرجعیت حالا نیاید و رویت اولین روز ماه را اعلام نکند. من می‌‌گویم، اگر امروز رویت هلال را اعلام نکند. فردا هم مقدار زکات را و پس‌‌فردا هم سوالی درباره وضو را نگوید، پس دیگر چه از این جایگاه باقی می‌‌ماند؟ براثا یادآور شد، «فقط رهبری دینی است که حق دارد مردم را به حرکت وا دارد تا خون بدهند... و آن شخصِ معصوم است و نواب فقیه سرشناس او هستند و غیر از آنها کسی مشروعیتی برای این کار ندارد.»

 براثا با بیان اینکه حجت‌الاسلام رشید الحسینی حرفش را در قالب قاعده کلی بیان کرده و اسمی از جریان سیاسی نبرده است، گفت: «او حرفش را به یک گروه سیاسی خاص اختصاص نداده است، بلکه درباره همه کسانی که به خیابان می‌‌ریزند و به منافع عمومی ضربه می‌زنند و دیگران را تهدید می‌‌کنند بدون اینکه مشروعیت دینی داشته باشند، صحبت کرده است. حالا برخی از باب اینکه حرف را بیندازی صاحبش آن را برمی‌‌دارد، این را علیه خود حساب کرده‌‌اند.»  جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به‌دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات واداشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌‌اند.

«محمد صالح العراقی» چهره نزدیک به سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق با حمایت از تجمع اخیر آشوبگران حامی صدر در مقابل ساختمان شورای عالی قضایی و ادعای «انقلاب مردم عراق بر فساد» چهارشنبه پیش تهدید کرد که اگر مردم این کشور بخواهند، انقلاب ادامه می‌‌یابد، افزود: «اگر مردم تصمیم به ادامه انقلاب و تضعیف و نابودی مفسدان داشته باشند، گام ناگهانی دیگری برمی‌‌داریم که فکرش را هم نمی‌‌کنند.»