آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در بیانیه‌‌ای پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که توسط روسیه برگزار شد، هشدار داد که هرگونه خسارت می‌‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌‌بار» در منطقه و فراتر از آن شود. او در این بیانیه تصریح کرد: «این تاسیسات به هیچ وجه نباید به‌عنوان بخشی از عملیات نظامی مورد حمله قرار گیرد.» گوترش افزود: «در عوض، توافق فوری در سطح فنی برای محیط امن و غیرنظامی‌‌سازی در راستای تضمین امنیت منطقه مورد نیاز است.»رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت که فعالیت نظامی در اطراف زاپوریژیا «بسیار نگران‌کننده» است و از اوکراین و روسیه خواست فورا به کارشناسان هسته‌ای اجازه دهند تا آسیب و همچنین ایمنی و امنیت مجتمع را ارزیابی کنند. وی افزود: «وضعیت بسیار نگران‌کننده است و خیلی سریع رو به وخامت می‌رود.» گروسی به گلوله‌باران و چندین انفجار در زاپوریژیا در جمعه گذشته اشاره کرد که باعث خاموش شدن ترانسفورماتور برق و دو ترانسفورماتور پشتیبان و منجر به تعطیلی یکی از رآکتورهای هسته‌ای شد. او قبلا هشدار داده بود که وضعیت در زاپوریژیا که در ماه مارس توسط روسیه و بلافاصله پس از حمله ۲۴ فوریه تصرف شد، هر روز خطرناک‌‌تر می‌‌شود. درحالی‌که نیروگاه در جنوب شرقی اوکراین تحت کنترل روسیه است، کارکنان اوکراینی آن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

گروسی گفت که اظهارات دریافتی از روسیه و اوکراین «مرتب در تناقض است» و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نمی‌‌تواند واقعیت‌‌ها را تایید کند؛ مگر اینکه کارشناسانش از سایت بازدید کنند. در نشست شورای امنیت، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل کی‌یف را به «حملات جنایتکارانه به زیرساخت‌‌های هسته‌‌ای... که جهان را به آستانه فاجعه هسته‌‌ای سوق می‌‌دهد» متهم کرد. او گفت که نیروهای مسلح اوکراین بارها از توپخانه سنگین و سیستم‌های راکتی چند پرتابی برای گلوله‌باران نیروگاه زاپوریژیا استفاده کرده‌اند. سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل، روسیه را به استفاده از «طرح های دقیق فریبکاری، خرابکاری و پنهان کاری» برای اجرای گلوله باران در زاپوریژیا، از جمله در روز پنج‌شنبه متهم کرد که «یک تهدید بی‌سابقه برای امنیت هسته‌ای برای اوکراین، اروپا و در کل برای جهان است.» کی‌یف همچنین روسیه را متهم کرده است که از اطراف زاپوریژیا به سمت شهرهای اوکراین راکت شلیک می‌کند؛ زیرا می‌داند که پاسخ دادن به آتش برای اوکراین خطرناک است. تصرف زاپوریژیا توسط روسیه، این نگرانی را دوباره ایجاد کرد که بزرگ‌ترین راکتور از ۱۵رآکتور هسته‌‌ای اوکراین ممکن است آسیب ببیند و یک وضعیت اضطراری در مقیاس چرنوبیل در سال۱۹۸۶ ایجاد کند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که پیامدهای تشعشع هسته‌ای در زاپوریژیا می‌‌تواند حتی فاجعه‌‌بارتر از چرنوبیل باشد.

«اندرو.ای.کرامر» هم در گزارش ۱۱اوت در نیویورک تایمز نوشت، سربازان اوکراینی گلوله‌های ۱۰۶پوندی را با یک میله داخل توپ‌های هویتزر می‌کنند. ریتم جنگ در اوکراین هم عجیب است. این جنگی است با چرخه‌‌ای عجیب و متضاد: انفجارهای پر سر و صدا و گلوله‌باران، سپس آرامش‌‌های طولانی که در آن سربازان معمول‌‌ترین فعالیت‌‌ها مانند نوشیدن قهوه را انجام می‌‌دهند. در هر حال، اهمیت محوری آتش دوربرد یکی از دلایلی بود که ایالات متحده و سایر متحدان هویتزرها را به اوکراین رساندند. چیزی نمانده که زرادخانه نظامی ارتش اوکراین از تسلیحات ساخت شوروی و برخی کشورهای اروپای شرقی خالی شود. بنابراین، اوکراینی‌ها بنا دارند زرادخانه‌های خود را مملو از تجهیزات غربی و تجهیزات ساخت ناتو کنند.