ماموران مرزی مشکوک شروع به سوال پرسیدن کردند و مددکاران اجتماعی و روان‌شناس را آوردند. روان‌شناس که در انجام این مصاحبه کمک کرد به سی‌‌ان‌‌ان گفت: «ما دیدیم که چیزی درست نیست؛ اما نمی‌‌دانستیم چیست. بنابراین جداگانه با آنها مصاحبه کردیم.» معلوم شد داستان آنها دروغ بوده است. این زن غریبه‌‌ای بود که به پسر، قول شغل پرسود در قبرس داده بود: «فرصتی برای «مرد بودن» و حمایت از خانواده‌‌اش که در اوکراین زندگی می‌‌کنند.» او به مقامات گفته بود، تنها کاری که باید انجام می‌‌داد این بود که وانمود کند که برادرزاده آن خانم است، پاسپورتش را به او بدهد و آن خانم نیز قرار بود تا یک رضایت‌نامه جعلی از سوی والدینش بنویسد. این روان‌شناس گفت: ما مادرش را پیدا کردیم و به او زنگ زدیم و او گریه می‌‌کرد و می‌‌گفت هیچ اظهارنامه‌‌ای ننوشته است و اطلاعی در این مورد ندارد، وحشتناک است. سی‌‌ان‌‌ان به دلایل امنیتی از نام آنها استفاده نمی‌‌کند. این روان‌شناس افزود: «این حادثه برای تحقیقات به پلیس مولداوی ارجاع شد.

مقامات مرزی به درخواست سی‌‌ان‌‌ان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این پرونده پاسخی ندادند.» مقامات منطقه و سازمان‌های بین‌‌المللی هشدار داده‌‌اند که به‌دلیل جنگ در اوکراین، تعداد زنان و کودکان در معرض خطر قاچاق انسان به‌شدت افزایش یافته است. درحالی‌که پسر در گذرگاه پالانکا دوباره به خانواده‌اش پیوست -مادرش برای بردن او به مرز آمد- بسیاری دیگر ممکن است چندان خوش‌‌شانس نباشند. سی‌‌ان‌‌ان در این ماه با تعدادی از سازمان‌های درگیر با این بحران صحبت کرده است. همه نمونه‌هایی از رفتار مشکوک را داشتند که پناهندگان به‌ویژه زنان را هدف قرار می‌‌داد؛ از جمله مردی که به دنبال فریب۱۰ زن باردار با پیشنهاد ساختگی پناه دادن بود. پرامیلا پتن، نماینده ویژه سازمان ملل در امور خشونت جنسی در درگیری‌‌ها، ماه گذشته هشدار داد که بحران انسانی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین به سرعت در حال تبدیل شدن به قاچاق انسان است که در آن زنان و کودکان مورد استثمار قرار می‌‌گیرند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ، بیش از ۹/ ۵میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌‌اند. اکثریت قریب به اتفاق زنان و کودکان هستند که بسیاری از آنها بسیار آسیب‌پذیر هستند.

مندی مارش، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی  «voice»یک سازمان غیرانتفاعی متمرکز بر پایان دادن به خشونت علیه زنان و دختران در شرایط درگیری، بحران و فاجعه گفت: «هر چه بحران بیشتر ادامه یابد، مردم مستاصل‌تر می‌‌شوند.» او افزود: «در ابتدای یک بحران، شما افرادی دارید که بیشترین تحرک را دارند، بهترین ارتباطات را دارند؛ مثلا خانواده‌ای برای دسترسی به آنها در لهستان یا سایر نقاط منطقه. همان‌طور که بحران طولانی‌‌تر و طولانی‌‌تر می‌شود، تعداد افرادی که برای کمک تحرک بالا داشتند، کمتر می‌‌شود. بسیاری از پناهجویان فقیر هستند. برخی از مردم مجبور شده‌اند به داخل اوکراین برگردند؛ اما هر آن ممکن است دوباره برای مهاجرت به حرکت درآیند.» سازمان بین‌‌المللی مهاجرت (IOM) می‌‌گوید: «خط تلفن مشاوره ضد قاچاق آنها در اوکراین از زمان آغاز جنگ تقریبا ۱۹هزار تماس دریافت کرده است؛دو برابر میانگین ماهانه.» جو لوری، سخنگوی سازمان بین‌‌المللی مهاجرت به سی‌‌ان‌‌ان گفت: «ما می‌‌دانیم که این شکارچیان شرور از هر ترفندی استفاده می‌‌کنند تا افراد گیج و آسیب‌‌پذیر را با وعده‌های سفری امن به آینده فریب دهند.»

این یک مشکل جدید نیست، برخی از کشورهایی که پناهندگان اوکراینی به آنها فرار می کنند، از جمله مولداوی، مشکلات طولانی‌مدت با قاچاق انسان دارند. به گفته یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل مولداوی ۵۷۰هزار پناهنده از جنگ اوکراین را پذیرفته است که حدود ۸۸ هزار نفر هنوز در این کشور هستند. با وجود انجام «تلاش‌های قابل توجه» برای مقابله با قاچاق انسان در سال‌های اخیر، گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال۲۰۲۱ درباره این موضوع نشان می‌‌دهد که مولداوی هنوز حداقل استانداردهای سیاستی مورد نیاز برای حذف قاچاق را برآورده نمی‌‌کند. مارش گفت: «جنگ خطرات را تشدید کرده است. قاچاق در منطقه قبل از جنگ ریشه دوانده بود و قاچاقچیان به‌دلیل درگیری یا بحران از بین نمی‌‌روند، آنها در واقع در تاکتیک‌‌های خود بهتر و بهتر می‌‌شوند.» بر اساس گزارش وزارت امور خارجه، پول یک موضوع کلیدی است. مولداوی یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست و منابع محدودی دارد.

ایلیا تالف، معاون نماینده یونیسف در مولداوی گفت: «مولداوی قبلا یک مشکل جدی با خدمات اجتماعی، خدمات حفاظتی برای کودکان، قربانیان آزار خانگی و کسانی که از خشونت مبتنی بر جنسیت رنج می‌‌برند، داشت. بحران اخیر بر این موضوع افزوده و پاسخ را نیز نگران‌کننده‌‌تر کرده است.» یکی از سازمان‌هایی که با بالا گرفتن بحران پناهجویان در مولداوی مسوولیت‌‌های جدیدی را بر عهده گرفت، «مموریات» است، یک مرکز توانبخشی مستقر در کیشینو برای قربانیان شکنجه، خشونت و سایر رفتارهای غیرانسانی یا تحقیرآمیز. این مرکز کمک‌‌های پزشکی، روان درمانی، مشاوره، کمک‌های مادی و اطلاعات و مشاوره ارائه می‌‌دهد. تیمی متشکل از ۹ زن - همه کارمندان آنجا زن هستند - قبل از جنگ روزی پنج تا شش مراجعه‌کننده را می‌‌دیدند. این روزها، مموریا ممکن است نیاز به کمک به ۸۰نفر داشته باشد و اکثر آنها از اوکراین هستند. این گروه با مسائل جدیدی مواجه شده‌اند؛ درحالی‌که تلاش می‌‌کند بر مراجعه‌کنندگان اصلی خود تمرکز کند: «قربانیان خشونت و قاچاق انسان در مولداوی.»