دنیای اقتصاد- به دنبال اعلام قطع بخشی از تولید روزانه نفت خام نیجریه که بازارهای نفت را برای ساعتی در شوک فرو برد، ونزوئلا نیز رسما اعلام کرد که این کشور از امروز بخشی از تولید روزانه خود را قطع خواهد کرد. براساس اطلاعیه‌ای که وزارت انرژی ونزوئلا صادر کرده است، این کشور از روز اول اکتبر 50هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهد داد. به این ترتیب با احتساب کاهش تولید نیجریه، میزان کاهش نفت تولیدی اوپک، امروز 170هزار بشکه خواهد بود.

ادامه روند افزایش قیمت‌ها در بازار نفت
چاوز هم فرمان کاهش صادرات نفت را صادر کرد
گروه بین‌الملل- به دنبال اعلام قطع بخشی از تولید روزانه نفت خام نیجریه که بازارهای نفت را برای ساعتی در شوک فرو برد، ونزوئلا نیز رسما اعلام کرد که این کشور نیز از امروز بخشی از تولید روزانه خود را قطع خواهد کرد.

عمر فاروق ابراهیم، سخنگوی اوپک با اعلام این خبر به خبرگزاری بلومبرگ گفت: براساس اطلاعیه‌ای که وزارت انرژی ونزوئلا صادر کرده است این کشور از روز اول اکتبر ۵۰هزار بشکه از تولید خود را کاهش خواهد داد. به این ترتیب با احتساب کاهش تولید نیجریه، میزان کاهش نفت تولیدی اوپک در امروز ۱۷۰هزار بشکه خواهد بود. هر چند این کاهش شش درصدی در تولید روزانه نفت‌خام اوپک در روز تعطیل بازارهای نفتی جهان رخ می‌دهد اما دیروز پیش‌لرزه‌های آن در نایمکس و لندن به خوبی احساس شد و جریان قیمت نفت که از ابتدای هفته معاملاتی جاری میل به افزایش داشت باز هم بالاتر فرستاد. ونزوئلا چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک است که تا دیروز، روزانه ۲میلیون و ۵۰۰هزار بشکه نفت‌خام را به بازارهای جهانی پمپ می‌کرد که البته این میزان هم بسیار کمتر از سهمیه رسمی این کشور است. براساس سهمیه‌بندی اوپک، ونزوئلا باید روزانه ۳میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت تولید کند. به نظر می‌رسد با توجه به گزارش‌های اوپک کاهش تولید از مدت‌ها پیش شروع شده است.
«تیم اوانز» تحلیلگر بازار انرژی موسسه سیتی‌گروپ گلوبال واقع در نیویورک با اشاره به تصمیم ناگهانی اعضای اوپک گفت: ونزوئلا و نیجریه در حالی تصمیم به کاهش ظرفیت تولید خود گرفته‌اند که این تصمیم به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد و آنها هم‌اکنون به اندازه سهمیه مشخص شده برایشان تولید نمی‌کنند.
اما رافائل رامیرز، وزیر انرژی ونزوئلا نظر دیگری در این زمینه دارد، او گفت: کشورش به دلیل کاهش شدید قیمت‌ها تصمیم‌ گرفته تا کاهش تولید داشته باشد. سبد اوپک در چند ماه اخیر
به طور متوسط ماهی 8 دلار کاهش قیمت داشته و هرچه سریع‌تر باید جلوی این سقوط قیمت‌ها گرفته شود. رامیرز با رد نظر کسانی که عقیده دارند بازار در تعادل است و مازاد عرضه وجود ندارد، گفت: بازار نفت در حال حاضر روزانه 500هزار بشکه مازاد تولید دارد و کاهش قیمت‌ها نتیجه همین مازاد عرضه است. قطع تولید باید تا زمان ثبات قیمت‌ها ادامه پیدا کند.
یکی از تحلیلگران مرکز مدیریت ریسک و شرکت میتسوبیشی نیز در این مورد گفت: اوپک می‌خواهد شرایط بازار را بسنجد و برداشتی از میزان رفتار کشورهای تولیدکننده نفت خارج از اوپک به دست آورد. به همین دلیل رسما کاهش تولید نفت را تصویب نکرد و آن را به اجلاس بعدی واگذار کرد.
ساموئل بودمن، وزیر انرژی ایالات متحده یکی‌دیگر از کسانی بود که دیروز در برابر این تصمیم اعضای اوپک موضع گرفت. بودمن در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی به بلومبرگ گفت: رقم کاهش یافته به وسیله اعضای اوپک چندان جدی نیست. روزانه در جهان 80میلیون بشکه نفت خام مصرف می‌شود و تعدادی که از حذف آنها صحبت می‌شود رقم بسیار کوچکی در این میان است. بودمن افزود: قیمت 60دلار برای هر بشکه نفت خام، قیمت عادلانه‌ای برای تولیدکنندگان است. نزدیک به یک سال است که قیمت‌ها روند صعودی داشته‌اند و این اولین کاهش قیمت در این مدت است و من فکر می‌کنم این نشانگر آن است که بازارها در حال حرکت به سمت منطقی شدن هستند.
اما در حالی که اعلام شده بود تصمیم کاهش تولید برخی اعضا به صورت انفرادی و مجزا گرفته شده است، دیروز سخنان عمر فاروق ابراهیم، سخنگوی اوپک این ذهنیت را به وجود آورد که داکورو رییس دوره‌ای اوپک و وزیر نفت نیجریه چندان هم از این موضوع بی‌اطلاع نبوده است.
فاروق ابراهیم گفت که رییس اوپک روز 25 سپتامبر با برخی از اعضای اوپک در مورد شرایط بازار و سقف تولید گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.
استیوهارگریوز، تحلیلگر انرژی نیز در مقاله‌ای که برای سی‌ان‌ان نوشت به مساله کاهش تولید اوپک اشاره کرد. او در این مقاله یادآور شد که رسیدن قیمت نفت به هر بشکه ۴۰/۷۸دلار در روز ۱۴ جولای در نتیجه روندی است که از سال ۲۰۰۲ شروع شد و ناآرامی‌های ژئوپولتیک رفته‌رفته به آن دامن زدند. در شرایط کنونی ادامه کاهش تولید نفت می‌تواند یک بار دیگر بازارها را مشوش و قیمت‌ها را افزایش دهد. ایالات متحده، چین، هند، برزیل و مکزیک بزرگ‌ترین تقاضاکنندگان نفت هستند و بازار نفت باید به تقاضای آنها پاسخ دهد، ادامه روند کاهش تولید نفت در اوپک می‌تواند این توازن را بر هم بریزد.
این تحلیلگر در بخش دیگری از نوشته خود به مساله نفت 100دلاری می‌پردازد و می‌گوید که شرایط بازار نفت به گونه‌ای است که اکنون زمینه اوج‌گیری قیمت‌ها آنگونه که در تابستان رخ داد، وجود ندارد و ما به این زودی شاهد نفت صد دلاری نخواهیم بود.
اما در آن سوی میدان، تحلیلگرانی ایستاده‌اند که عقیده دارند فصل سرما که پیش روی بازارهای نفت قرار دارد عاملی برای افزایش ناگهانی قیمت‌ها خواهد بود و اگر این فشار در شرایطی وارد شود که عرضه و تقاضا سربه‌سر است می‌توان انتظار هر قیمتی را از نفت خام داشت، هر چند در این میان نباید از نقش کشورهای خارج از اوپک غافل شد. به دنبال اعلام کاهش صادرات ونزوئلا، دیروز بهای هر بشکه نفت خام آمریکا به ۹۱/۶۲دلار رسید.