رئیس‌جمهور در این گردهمایی گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که نیمکره‌غربی نتواند آینده‌نگرترین، دموکراتیک‌ترین، مرفه‌ترین، صلح‌آمیزترین و امن‌ترین منطقه در جهان باشد.» اما برخی از همتایان بایدن به آنچه وی «دیپلماسی قوی و سازنده» می‌‌خواند با خوش‌‌بینی کمتری می‌نگریستند. بایکوت اجلاس توسط رهبران چندین کشور آمریکای لاتین - از جمله مکزیک به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای - همچنان به تضعیف این گردهمایی سازمان‌دهی‌شده توسط ایالات متحده ادامه داد. بایدن امیدوار بود که رهبران نیمکره را در راستای «نمایش قدرت آمریکا» و «وحدت هدف» جمع کند. در عوض، امتناع او از دعوت از چندین رهبر اقتدارگرا باعث شد تا رهبران مکزیک، گواتمالا، هندوراس، بولیوی و السالوادور از حضور در این مراسم خودداری کنند.

«جانی بریسنو» نخست‌وزیر بلیز، چند لحظه پس از خروج رئیس‌جمهور از محل سخنرانی، در یک سخنرانی قابل توجه بایدن را علنا مورد سرزنش قرار داد. بریسنو گفت که «غیرقابل توجیه» است که ایالات متحده مانع شرکت کوبا و ونزوئلا در این نشست شده است؛ تصمیمی که جرقه تحریم از سوی این چهار کشور را برانگیخت. آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین نیز از ایالات متحده انتقاد کرد و خواستار تغییر در قوانینی شد که به بایدن به‌عنوان میزبان اجلاس اجازه می‌داد تصمیم بگیرد چه کسی به این گردهمایی دعوت شود. او گفت: «ما قطعا آرزوی برگزاری اجلاس متفاوتی از اجلاس سران قاره آمریکا را داشتیم. سکوت غایبان ما را می‌خواند تا صدایشان باشیم.» روز جمعه ایالات متحده و کشورهای آمریکای لاتین «اعلامیه لس‌آنجلس درباره مهاجرت و حفاظت» را اعلام و آن را «رویکردی جدید و متحول‌کننده برای سرمایه‌گذاری در منطقه و راه‌حل‌هایی که ثبات را دربرمی‌گیرد» توصیف کرد. انتظار می‌رود که این بیانیه علاوه بر کشورهای آمریکای لاتین شامل اسپانیا و کانادا نیز بشود. این بیانیه شامل چهار ستون می‌شود: ایجاد ثبات و کمک به کشورهای میزبان مهاجران، مسیرهای قانونی جدید برای کارگران خارجی، رویکرد مشترک برای حفاظت از مرزها، از جمله مقابله با شبکه‌های قاچاق و پاسخی هماهنگ به جریان‌های تاریخی در سراسر مرز ایالات متحده و مکزیک.

«لارا جیکز» و «ادوارد وانگ» هم در گزارش دیگری برای نیویورک‌تایمز در تاریخ ۱۱ ژوئن نوشتند، حتی قبل از شروع جنگ در اوکراین، یک ائتلاف بین‌‌المللی برای متحد کردن جهان علیه حمله روسیه به‌‌قدری سریع گرد هم آمد که بایدن بعدها از آن ابراز شگفتی کرد. اکنون، با درگیری‌ای که در چهارمین ماه خود قرار دارد، مقامات ایالات متحده با این واقعیت ناامیدکننده مواجه شده‌اند که ائتلاف قدرتمند کشورها - که از آمریکای شمالی تا اروپا و تا شرق آسیا امتداد دارد - ممکن است برای شکستن بن‌بست در اوکراین کافی نباشد. با فوریت فزاینده، دولت بایدن در تلاش است تا کشورهایی را که خود را در این درگیری بی‌‌طرف اعلام کرده‌‌اند - از جمله هند، برزیل، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس - ترغیب کند تا به کمپین تحریم‌‌های اقتصادی، حمایت نظامی و فشار دیپلماتیک انزوای روسیه ملحق شوند تا به جنگ پایان داده شود.