گروه بین‌الملل- قیمت نفت‌خام در شش هفته گذشته ۲۵درصد کاهش یافته است و به زیر ۶۰دلار رسید. این در حالی است که درست در زمان آغاز کاهش قیمت‌ها، چشم‌انداز ۱۰۰دلار برای هر بشکه نفت تا پیش از پایان سال ۲۰۰۶ وجود داشت. از روز ۷ماه آگوست که نفت‌خام برنت دریای شمال به قیمت بی‌سابقه ۶۴/۷۸دلار در هر بشکه رسید تا روز دوشنبه نزدیک به ۲۰دلار از قیمت این نفت کاهش پیدا کرد. بدون آنکه هیچ افزایشی عرضه چشمگیری در نزد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک مشاهده شده باشد. وضعیت نفت پایه آمریکا هم کمابیش به همین ترتیب است.

اما دیروز بازار‌های نفتی شاهد جهش قیمت نفت بودند. همان‌گونه که پیش از این نیز گفته شده بود این احتمال وجود داشت که اوپک به دنبال کاهش قیمت نفت در سهمیه خود تجدیدنظر کند. یک روز پس از سقوط قیمت‌ها به زیر ۶۰دلار، اوپک رسما به صحنه آمد و سخنگوی این سازمان از تجدیدنظر در سقف تولید خبر داد. به گزارش بلومبرگ، عمر ابراهیم، سخنگوی اوپک از مقر این سازمان در وین اعلام کرد: نفت بسیار ارزان شده است و شرایط فعلی نیازمند عکس‌العمل اوپک است. اوپک ممکن است پیش از نشست اعضای آن در ماه دسامبر در آبیجان نیجریه اقدامی را انجام دهد.

طبیعی است که این گفته سخنگوی اوپک چیزی جز کاهش سقف تولید نمی‌تواند باشد و نتیجه‌ای هم جز افزایش قیمت‌ها در بر ندارد.

مارک ویتنر تحلیلگر بازار انرژی در این مورد به سی‌ان‌ان گفت: سخنان سخنگوی اوپک بسیار اهمیت دارد و نباید به آن بی‌توجه بود. این سازمان اکنون ۴۰درصد نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند و هر تغییری که در میزان عرضه خود ایجاد کند تاثیر مستقیم بر قیمت‌ها خواهد داشت.

این تحلیلگر افزود: البته کاهش سقف تولید در اوپک مساله‌ای نیست که آسان انجام شود. کشورهای داخل اوپک اکنون خود به دو بخش تقسیم می‌شوند یک عده طرفدار کاهش سقف تولید هستند که در راس آنها ونزوئلا و رافائل رامیرز، وزیر نفت این کشور قرار دارد و از طرف دیگر گروهی چندان نسبت به کاهش سقف تولید تمایل ندارند که در راس این گروه هم عربستان به عنوان تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان و علی‌النعیمی وزیر نفت قدرتمند این کشور قرار دارد.

علی‌القاعده این کشورها نباید به نقطه مشترکی برسند اما یک نکته وجود دارد که پیش‌داوری‌ها را تغییر می‌دهد و عربستان و ونزوئلا و دیگر اعضای اوپک را در بحث کاهش سقف تولید به نتیجه مشترک می‌رساند.

این مساله حیاتی همان بحث کاهش درآمدها است. شرایط فعلی قیمت نفت و روند نزولی آن به معنی کاهش درآمد اعضای اوپک است و آنها به هیچ عنوان این وضعیت را دوست ندارند.

عمر ابراهیم با اعلام اینکه سقف تولید اوپک اکنون بدون احتساب تولید عراق روزانه ۲۸میلیون بشکه است گفت: به زودی ادموند داکورور رییس سازمان با اعضا تماس خواهد گرفت تا استراتژی آینده سازمان در برابر تغییرات به‌وجود آمده در بازار نفت بررسی شود.

بر این اساس دیروز قیمت بشکه‌های نفت در بازار نیویورک به ۴۲/۶۱دلار در هر بشکه رسیدند. به این ترتیب در کمتر از ۲۴ساعت قیمت نفت ۹۰/۱دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرد.