«شینزوآبه» نخست‌وزیر ژاپن شد

گروه بین‌الملل- سرانجام پس از پنج‌سال جونیچیرو کویزومی صحنه سیاسی ژاپن را ترک کرد. کویزومی که در سال ۲۰۰۱ به نخست‌وزیری ژاپن برگزیده شده بود، قصد داشت یک سلسله تحول اقتصادی و سیاسی را در کشورش ایجاد کند. اما گرفتار بودن دومین اقتصاد بزرگ جهان در چنبره رکودی درازمدت باعث شد تا کویزومی نتواند برنامه‌ها و اهدافش را به درستی پیاده کند. تمامی دوران زمامداری کویزومی در رکود اقتصادی گذشت و همین مساله باعث شد تا او مجبور باشد همه توان خود را برای خروج کشور از بحران به کار گیرد.

دیروز جونیچپرو کویزومی ساختمان نخست‌وزیری ژاپن را ترک کرد و همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، پارلمان این کشور شینزوآبه را بی هیچ رقیبی به عنوان نخست‌وزیر جدید ژاپن انتخاب کرد. شینزوآبه سیاستمداری ۵۲ساله از شمال ژاپن است که رابطه دوستانه‌ای با کویزومی داشت. در زمان صدارت کویزومی، شینزوآبه مقام دبیر اولی کابینه و سخنگویی دولت را به عهده داشت. اکنون او نخست‌وزیر ژاپن است، ژاپنی که همچنان نشانه‌های رکود اقتصادی را با خود به همراه دارد.

کویزومی که به مدت پنج سال نخست‌وزیر ژاپن بود، سعی کرد در این دوران اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در ژاپن به اجرا درآورد و به خصوص سیاست خارجی ژاپن را در سطح جامعه بین‌المللی بیش از گذشته فعال کند. یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های سیاست خارجی دولت کویزومی نزدیکی بیش از پیش به آمریکا و دولت جورج‌بوش بود. این نزدیکی سبب شد تا ژاپن که معمولا در برابر بحران‌های بین‌المللی موضع بی‌طرفی اتخاذ می‌کرد، از این رویه دست بردارد و به همراه آمریکا وارد جنگ با تروریسم شود. دولت کویزومی در یک حرکت جنجالی موافقت خود را با اعزام نیروی نظامی به عراق در جنگ علیه صدام اعلام کرد. از سوی دیگر او کره شمالی را بیش از گذشته هدف حمله قرار داد. تحلیلگران عقیده دارند که حساسیت بیش از حد ژاپن در برابر کره شمالی در دوران کویزومی به دلیل افزایش نزدیکی رابطه او و جورج بوش است. این حساسیت پس از آزمایش‌های موشکی تابستان کره شمالی به اوج خود رسید و سرانجام نزدیک به ۱۰روز پیش دولت کویزومی در آخرین روزهای کاری خود تحریم‌های سیاسی و اقتصادی را علیه کره‌شمالی وضع کرد.

کویزومی همچنین نتوانست روابط بسیار خوب ژاپن و چین را که یک رابطه سنتی به شمار می‌آمد حفظ کند. به دلیل افزایش مناسبات با غرب، کویزومی مجبور بود گاه مواضعی اتخاذ کند که چندان باب میل چین و دیگر همسایگان آسیایی ژاپن نبود. یکی از این مواضع مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین می‌شد. در حالی که آمریکا چین را تحت فشار گذاشته بود که نرخ ارز خود را آزاد کند، کویزومی در نطقی جنجالی از این خواسته آمریکا پشتیبانی کرد و چین را متهم کرد که الزامات اقتصاد جهانی را در نظر نمی‌گیرد. این رفتار باعث شد تا دولت چین مراتب اعتراض خود را به این سخنان اعلام کند.

مجموعه این رفتارها باعث شده است تا تحلیلگران بر این عقیده باشند که یکی از اصلی‌ترین مشکلات شینزو آبه در شرایط فعلی، بهبود و ترمیم روابط ژاپن با همسایه‌هایش است. روابطی که باید به هر ترتیب اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در مجموع کویزومی را باید یک سیاستمدار سنت‌شکن در ژاپن دانست. او در طول پنج‌سال نخست‌وزیری بسیاری از چارچوب‌های رسمی و سنتی را در ژاپن بر هم زند. حضور در میان مردم و توجه به اصلاحات اجتماعی یکی از اصلی‌ترین این سنت‌شکنی‌ها بود. تا پیش از کویزومی سیاستمداران ژاپن کمتر به حضور در میان مردم و ایراد نطق رودررو عادت داشتند.

پیش‌بینی می‌شود روابط نزدیک با آمریکا در زمان شینزو آبه نیز ادامه پیدا کند، چرا که او از طرفداران جدی برقرار رابطه استراتژیک با ایالات‌متحده است. آبه ۵۲ساله جوان‌ترین نخست‌وزیر ژاپن پس از جنگ جهانی دوم است.