دنیای اقتصاد- کمتر از دو هفته پس از اجلاس وزرای نفت اوپک در وین و در اولین روز هفته جدید معاملاتی بالاخره پیش‌بینی‌ها درست درآمد و قیمت نفت به زیر 60دلار در هر بشکه رسید به گفته تحلیلگر گلدمن ساکس، مقاومت قیمت‌ها نشانه خوبی نیست، زیرا اگر در شرایط فعلی بازار نفت، قیمت‌ها بشکند، آنگاه می‌توان انتظار سقوط آزاد قیمت‌ها را داشت.

قیمت نفت خام به ۵۲/۵۹ دلار رسید
... و سرانجام سد شصت دلار شکست
گروه بین‌الملل - کمتر از دو هفته پس از اجلاس وزرای نفت اوپک در وین و در اولین روز هفته جدیدمعاملاتی بالاخره پیش‌بینی‌ها درست درآمد و قیمت نفت به زیر ۶۰دلار در هر بشکه رسید. نفت خام در روزی به کمتر از ۶۰دلار رسید که یکی از پرنوسان‌ترین روزهای بازار نفت به حساب می‌آمد.

قیمت‌ها به شدت مقاومت می‌کردند و نفت که صبح دوشنبه با قیمت ۵۵/۶۰دلار در هر بشکه باز شده بود یک بار تا آستانه عبور از ۶۱دلار هم بالا آمد.
این نوسان‌ها باعث شد تا جورج رناتال از موسسه تحلیلگری گلدمن ساکس به خبرنگار رویتر بگوید: مقاومت قیمت‌ها نشانه خوبی نیست، زیرا اگر در شرایط فعلی بازار نفت، قیمت‌ها بشکند، آنگاه می‌توان انتظار سقوط آزاد قیمت‌ها را داشت.
تحلیلگر دیگری که چندان به وضعیت دیروز بازار نفت خوش‌بین نبود، گفت: اکنون هنوز تقاضای بازار نفت برای فصل زمستان به بازارها نرسیده است. آنگاه که تقاضاها برای ماه‌های ژانویه و فوریه و مارس به بازار می‌رسند باید وضعیت بازار را بررسی کرده و تحلیل کرد. البته زمان سرد شدن هوا در آمریکا نیز اهمیت دارد اگر هوا به مانند پارسال زود سرد شود قیمت‌ها قطعا به هوا پرتاب خواهند شد.
بر مبنای آنچه بلومبرگ در نیمروز معاملاتی گزارش داده است، نفت دیروز 03/1 دلار کاهش قیمت داشت و از 55/60دلار در صبح روز دوشنبه به 52/59دلار رسید. اما در نوسان‌هایی که قیمت نفت دیروز تجربه کرد باید به ارقام 79/60، 90/60 و 80/59 نیز اشاره کرد.
به دنبال کاهش قیمت نفت در نیویورک، قیمت نفت در بازار لندن نیز کاهش یافت و به کمتر از ۶۰دلار در هر بشکه رسید. نفت پایه لندن با کاهش ۸/۱درصدی ارزش به قیمت ۳۲/۵۹دلار در هر بشکه رسید که در جای خود برای معامله‌گران جالب توجه بود.
جدیدترین نظرسنجی بلومبرگ که به دنبال کاهش قیمت‌های دیروز ارائه شد، نشانگر آن است که کارشناسان این مرکز خبری - تحلیلی انتظار دارند که قیمت نفت طی این هفته باز هم در بورس نیویورک کاهش پیدا کند. براساس این نظرسنجی 24نفر از 43تحلیلگر مورد سوال قرار گرفته عقیده دارند که قیمت نفت در این هفته کاهش خواهد یافت. این به معنی آن است که 56درصد کارشناسان، مجموعه عوامل موجود در بازار نفت را برای افزایش قیمت‌ها آماده نمی‌دانند، نفت در حالی دیروز به 52/59دلار در هر بشکه رسیده بود، که بالاترین قیمت خود را در روز 14جولای گذشته و در قیمت 40/78دلار تجربه کرده بود.
مهم‌ترین عواملی که برای کاهش قیمت نفت در نظر گرفته شد را می‌توان در دو دسته عوامل جغرافیایی سیاسی و نیروهای درونی بازار برشمرد. در بخش عوامل جغرافیایی سیاسی در درجه اول باید به گفت‌وگوی رییس‌جمهور کشورمان با روزنامه واشنگتن پست اشاره کرد. سخنان دکتر محمود احمدی‌نژاد در مورد پرونده هسته‌ای و اینکه ایران آماده گفت‌وگو و مذاکره است توانست بازار نفت را به شدت نسبت به آینده عرضه امیدوار کند. ایران دومین تولیدکننده بزرگ اوپک است و هرگونه تصمیم این کشور در مورد نفت برای بازارهای جهانی اهمیت دارد.
در بخش عوامل درونی بازار نفت باید به آغاز مجدد تولید شرکت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک اشاره کرد. پیش از این گفته شده بود که خطوط لوله این شرکت در میدان نفتی پرودهو برای ماه دسامبر آماده آغاز مجدد تولید خواهد شد. اما متخصصان این شرکت توانستند از روز 22سپتامبر تولید روزانه 250هزار بشکه نفت خام را از این میدان آغاز کنند. این به معنی آن است که روزانه 4درصد به تولید آمریکا اضافه شده است. سخنگوی بریتیش پترولیوم در این مورد به بلومبرگ گفت: سقف ظرفیت تولید در این میدان روزانه 400هزار بشکه است که تا پایان اکتبر ظرفیت تکمیل خواهد شد.آنتونی نونان یکی از برجسته‌ترین تحلیلگران بازار نفت نیز به آسوشیتدپرس گفت: اکنون وضعیت تولید و تامین نفت خام و فرآورده‌های نفتی در آمریکا در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. گزارش جدید دپارتمان انرژی آمریکا نشان می‌دهد که مجموع ذخایر سوختی آمریکا طی هفته پیش با 1/4میلیون بشکه افزایش به 148میلیون و 700هزار بشکه رسیده است که بالاترین رقم از ژانویه سال 99میلادی تاکنون است. اما اکنون یک نگرانی در نزد کارشناسان و معامله‌گران نفتی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد به راحتی طعم کاهش قیمت‌ها را بچشند.
هفته گذشته سیدکاظم وزیری هامانه، وزیر نفت کشورمان اعلام کرده بود اگر قیمت نفت به کمتر از ۶۰دلار در هر بشکه برسد، ایران از اوپک درخواست نشست فوق‌العاده به منظور تجدیدنظر در سقف تولید اعضای اوپک خواهد کرد. این پیشنهاد ایران با تایید علنی و ضمنی دیگر اعضای اوپک هم روبه‌رو شد. اکنون قیمت‌ها به زیر ۶۰دلار رسیده است و در صورتی که اوپک سقف تولید خود را کاهش دهد هر قیمتی برای نفت خام قابل پیش‌بینی است.