اما العلیمی و معاونانش به زودی بازگشتند و او حتی در تلویزیون مردم را خطاب قرار داد که اتفاق نادر دیگری در دوره هادی بود. شورای جدید ریاست‌جمهوری به وضوح در تلاش است تا نشان دهد که با هادی کاملا متفاوت است و آتش‌بسی که یک ماه پیش اعلام شد به شورا اجازه داد تا خود را به‌عنوان متحد کننده جناح‌های ضد حوثی یمن معرفی کند که در جهت یک راه‌حل دیپلماتیک تلاش می‌کند. پس از بیش از هفت سال جنگ که دولت یمن را متلاشی کرده و میلیون‌‌ها نفر از یکی از بدترین فجایع انسانی در جهان رنج می‌برند، اما برخی معتقدند دلایلی برای خوش‌‌بینی محتاطانه نسبت به پایان جنگ وجود دارد. شورای ریاست‌جمهوری متشکل از اعضای شمال و جنوب یمن است که با توجه به تقسیمات منطقه‌ای این کشور و حمایت از جدایی طلبی، حتی از درون خود شورا، یک موازنه مهم تلقی می‌شود.

برخی از اعضای آن به عربستان سعودی نزدیک هستند؛ درحالی‌که برخی دیگر توسط امارات متحده عربی حمایت می‌شوند. با توجه به درگیری‌‌های بین گروه‌های مختلف، ترکیب فراگیر این هیات می‌‌تواند بسیار مهم باشد. العلیمی یک مقام دولتی سابق از دوران علی‌عبدالله صالح (رئیس‌جمهور سابق) و در حال حاضر نزدیک به ریاض است. اعضای دیگری به او ملحق شده‌اند از جمله «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب (STC)؛ «عبدالله العلیمی» یکی از اعضای حزب اصلاح که به‌عنوان مدیر دفتر هادی خدمت می‌کرد؛ «طارق صالح» برادرزاده رهبر سابق یمن که کنترل نیروها در سواحل دریای سرخ یمن را برعهده دارد. «فرج البهسانی» فرماندار حضرموت که ریاست نیروهای نخبه حضرمی را بر عهده دارد «عبدالرحمن ابوزراء» فرمانده تیپ غول‌ها «سلطان العراده» والی مأرب و «عثمان مجالی» یکی از رهبران قبیله‌ای از استان صعده که با ریاض ارتباط دارد.

کارشناسان می‌گویند که اگر هادی به قدرت ادامه می‌داد، اتحاد نیروهای ضد حوثی در کشور را دشوار می‌کرد. «الیزابت کندال» کارشناس برجسته یمن و پژوهشگر ارشد مطالعات عربی و اسلامی در کالج پمبروک در دانشگاه آکسفورد معتقد است که شورای ریاست‌جمهوری پتانسیل بیشتری برای موفقیت نسبت به تلاش های گذشته دارد، دقیقا به این دلیل که هادی را کنار گذاشته و برخی از اطرافیان او را حذف کرده است. او می‌گوید: «در دوران هادی، ضد حوثی بودن به معنای طرفدار دولت نبود. دولت هادی ضعیف، ناتوان و فاقد مشروعیت بود. اگرچه هادی در انتخابات ۲۰۱۲ پیروز شد، اما او تنها نامزد بود، دوره او در سال۲۰۱۴ به پایان رسید و به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور سابق یعنی عبدالله صالح، او شروع تازه‌ای را که یمنی‌ها پس از بهار عربی امیدوار بودند، نشان نداد.»

ابوبکر الفقیه، روزنامه‌نگار آزاد یمنی به الجزیره گفت: «شورای جدید ریاست‌جمهوری فرصتی را برای سازمان‌دهی مجدد اردوگاه ضد حوثی ارائه می دهد، با توجه به این واقعیت که همه اعضای شورا در مقابل قدرت شکننده رئیس جمهور سابق هادی، نفوذ قوی در صحنه دارند.» او افزود: «اگر شورای جدید موفق شود اردوگاه ضد حوثی‌ها را متحد کند، ممکن است به دستاوردهای جدیدی در میدان دست یابد یا حداقل این ممکن است به متقاعد کردن حوثی‌ها کمک کند که نمی توانند تمام کشور یا شمال یمن را کنترل کنند. این مساله ممکن است این گروه را مجبور به پذیرش واقعیت‌ها و مذاکره بر سر آینده یمن کند.»