خبرگزاری «طلوع» گفت که هدف حمله روز جمعه به قندوز مسجد/ خانقاه مولوی سکندر بود. به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، مجموعه‌ای از حملات مرگبار- که عمدتا اجتماع شیعیان هزاره را هدف گرفته است- طی هفته گذشته چندین شهر در افغانستان را به وحشت انداخته است. داعش مسوولیت بیشتر این حملات را بر عهده گرفته است. این گروه رقیب سرسخت طالبان در قدرت است.

«کریستینا گولدباوم» و «نجم رحیم» هم در گزارش ۲۲ آوریل در نیویورک‌تایمز نوشتند: هفته‌ای که گذشت هفته‌ای خونبار در افغانستان بود؛ چراکه حملات پیاپی تروریستی موجب ترس و وحشت در میان شهروندان افغانستان در نقاط مختلف این کشور شده است. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، حمله به مسجد/ خانقاه مولوی سکندر که نزدیک تاجیکستان قرار گرفته، چهارمین حمله ظرف چهار روز است که بهار در افغانستان را با روزهایی خونین رقم زده است. این در حالی است که تابستان‌ها همواره حملات شبه نظامیان افزایش بیشتری می‌گیرد. برخی گزارش‌ها معتقدند که حملاتی از این دست کار داعش است. ویدئوها نشان می‌دهد یک دیوار بتنی خاکستر شد، خرده شیشه‌ها زمین را مفروش کرده و فرش‌ها خونین بود. ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید تعدادی کودک هم در میان کشته‌ها هست. برخی حدس می‌زنند که تعداد کشته‌ها ممکن است افزایش یابد. «حکیم» شهروندی که در حوالی قندوز زندگی می‌کند، می‌گوید: «وضعیت دهشتناک است. همه جا اجساد حضور دارند.»

«گولدباوم- رحیم» بر این باورند که حمله قندوز در روز جمعه نشان می‌دهد که افغانستان هفته‌ای خونین را پشت سر گذاشت و حملاتی از این دست از زمان به قدرت رسیدن طالبان به ندرت اتفاق افتاده است. برخی معتقدند که داعش با انجام حملاتی در این سطح به دنبال رقابت با رقیب دیرین خود- طالبان- در افغانستان است و با انجام این حملات می‌خواهد افسانه امنیت در افغانستان زیر کنترل طالبان را زیر سوال ببرد.

به نوشته این گزارشگران، روز سه‌شنبه هم حملاتی به یک مدرسه در کابل صورت گرفت که ۶ کشته و ۱۱ زخمی بر جای گذاشت. این حمله درست در منطقه ای صورت گرفت که محل سکونت هزاره‌ها بود. هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفت. دو روز قبل‌تر یعنی روز یکشنبه هم در حمله به مسجدی در مزارشریف هم ۱۰ نفر کشته و بیست نفر هم زخمی شدند. در همین بازه زمانی، انفجاری دیگر در یک مینی‌بوس در قندوز صورت گرفت که ۴کشته و ۱۸ زخمی بر جای گذاشت. «داعش خراسان» که در افغانستان فعال است، شیعیان را خارج از دین می شمارد و مسوولیت این دو حمله را بر عهده گرفت. طالبان مدعی است که از توان برقراری امنیت برخوردار است؛ اما این حملات نشان می دهد که خشونت‌های جناحی هنوز هست و راه درازی تا پایان دادن به این خشونت‌ها وجود دارد. داعش، صوفی‌ها را هم مسلمان نمی‌شمارد و در سال‌های گذشته آنها را در افغانستان آماج حملات خود قرار داده است. در همین حال، حکومت طالبان در افغانستان ادعا کرد که یک عضو ارشد گروه داعش را در ولایت بلخ بازداشت کرده است.

این شخص عبدالحمید سنگریار، والی پیشین و مسوول سازماندهی حمله‌های گروه داعش دربلخ معرفی شده است. طالبان می‌گوید که از ماه‌ها پیش این عضو داعش را دنبال کرده و در پی یک عملیات ویژه او را دستگیر کرده‌‌ است. بازداشت این عضو گروه داعش به ادعای طالبان در حالی صورت می‌‌گیرد که طی چند روز گذشته حملات انتحاری در کابل، مزار شریف و برخی دیگر از ولایت‌‌های افغانستان شدت یافته و تلفات چشمگیر انسانی در پی داشته است.