در بیانیه این گروه آمده است: «پدافند هوایی ما دقیقا در ساعت ۰۱:۳۵ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی به هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی در آسمان نوار غزه با موشک‌های زمین به هوا پاسخ داد.» این حمله پس از آن انجام شد که روز دوشنبه موشکی که از نوار غزه به سمت جنوب اسرائیل شلیک شد (در اولین حمله از این دست ظرف چند ماه اخیر و در بحبوحه تنش‌‌ها بر سر مسجدالاقصی در قدس شرقی اشغالی)، رهگیری شد. اسرائیل گفته است این موشک را توسط رهگیر گنبدآهنین خود سرنگون کرده است. حماس هشدار داده بود که هر گونه حادثه در محوطه مسجدالاقصی، «خط قرمز» خواهد بود. فلسطینی‌ها اسرائیل را به تعرض به الاقصی در ماه مبارک رمضان متهم می‌کنند. قبل از حمله موشکی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل حماس را به راه اندازی یک «کارزار آزار و اذیت» علیه اسرائیل متهم کرد. روز جمعه، دست کم ۱۵۲ فلسطینی توسط پلیس اسرائیل در داخل محوطه مسجد زخمی شدند.

گزارش‌ها حاکی است که در جریان درگیری‌‌های سه‌شنبه میان فلسطینیان با ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، ۱۰۶ فلسطینی مجروح شدند. شاهدان عینی اعلام کردند که درگیری‌‌ها در شهرهای «برقه» و «دیر شرف» در شرق و شمال نابلس به دنبال راهپیمایی سازمان‌دهی‌شده توسط ساکنان فلسطینی در پاسخ به راهپیمایی شهرک‌‌ نشینان یهودی در شهرک «حومش» رخ داد. هلال‌احمر فلسطین در این زمینه گزارش داد که در جریان درگیری‌‌هایی که در دو شهرک در استان نابلس رخ داد، ۱۰۶تن مصدوم شدند. ارتش رژیم صهیونیستی از صبح سه‌‌شنبه برای تامین امنیت راهپیمایی شهرک‌نشینان یهودی، ورودی‌‌های شهرک‌‌های «برقه»، «سبسطیه»، «بازاریا» و «سیله‌الظهر» را با موانعی مسدود کرد تا از ورود فلسطینیان به این شهرک‌‌ها جلوگیری کند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در ورودی‌‌های شهرهای فلسطینی مستقر شد و از دسترسی شهروندان فلسطینی به جاده‌های اصلی جلوگیری کرد. این درحالی است که شاهدان عینی اعلام کردند ده‌ها اتوبوس در حال انتقال شهرک‌‌‌نشینان به شهرک «حومش» دیده شدند. اسرائیلی‌‌ها خواستار بازگشت به شهرک حومش هستند که در زمین‌‌های روستاهای برقه و سیله‌الظهر قرار دارد. اسرائیل در سال۲۰۰۵ این شهرک را تخلیه کرده است.

در عین حال، گروه‌های فلسطینی با صدور بیانیه‌‌ای اعلام کردند، وضعیت آماده‌باش سراسری در صفوف خود را در تمام سطوح با هدف مقابله با هرگونه تجاوز و تعدی جدید به مسجد‌الاقصی و ارتکاب حماقت‌‌های جدید از سوی رژیم صهیونیستی و شهرک‌‌نشینان اسرائیلی بالا می‌‌برند. آنها همچنین از تمام ملت فلسطین خواستند با بسیج عمومی و رفتن به سمت مسجدالاقصی و همچنین اعتکاف شبانه‌روزی در آنجا، از آن در برابر یورش‌‌های شهرک‌‌نشینان و هرگونه تلاش آنها برای انجام مراسم یهودی حفاظت کنند. در بیانیه مذکور همچنین آمده است، گروه‌های فلسطینی در بالاترین سطح آماده‌باش باقی خواهند ماند. گروه‌های فلسطینی در بیانیه خود، با هشدار نسبت به فراخوان‌‌ها برای برگزاری راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم توسط صهیونیست‌‌ها اعلام کردند، سال گذشته همین راهپیمایی‌‌ها یکی از انگیزه‌های نبرد شمشیر قدس بود.

با تشدید بحران در نوار غزه، سازمان ملل نگرانی شدید خود را نسبت به رخدادهای دو هفته گذشته در قدس و کرانه باختری ابراز کرد. «تور وینسلند» فرستاده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه به تنش‌‌های روزافزون در قدس اشاره و تماس‌‌های «سازنده» سازمان ملل و تمامی طرف‌‌های ذی‌‌ربط برای آرام کردن اوضاع را ستود.وی ادامه داد: «در این زمان حساس و درحالی‌که تنش‌‌ها شدید است، همچنان روزهای سختی انتظار ما را می‌‌کشد و باید تمام تلاش‌‌ها برای کاهش تنش‌‌ها مورد تشویق قرار بگیرد. همچنین باید با اقدامات تحریک‌‌آمیز و انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و تحریک به خشونت به‌شدت مخالفت کرد.» عفو بین‌‌الملل نیز رژیم صهیونیستی را یک رژیم «آپارتاید» توصیف و اعلام کرد که کشتار و شکنجه فلسطینی‌‌ها و سلب حقوق آنها توسط اسرائیل «جنایت علیه بشریت» است. این سازمان خاطرنشان کرد که تمامی «گزارش‌های مربوط به قتل‌‌های فراقانونی، دستگیری‌‌های خودسرانه، شکنجه و مجازات‌‌های دسته‌‌جمعی را رصد می‌‌کند.» عفو بین‌الملل تاکید کرد: «رژیم آپارتاید جان یک گروه را مهم‌تر از جان گروه دیگر می‌‌داند و اسرائیل با کشتار، شکنجه و سلب حقوق اولیه فلسطینیان همچنان رژیم آپارتاید است. این جنایت علیه بشریت است و باید تمام شود.»