تظاهرات بزرگ علیه اسرائیل در غزه

روز جمعه، هزاران نفر در مسجدالاقصی، مکان مقدس مسلمانان برای اقامه نماز جمعه هفتگی در ماه مبارک رمضان تجمع کرده بودند که درگیری‌‌‌ها آغاز شد و بیش از ۱۵۰فلسطینی زخمی شدند. خالد البطش، یکی از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی، در سخنرانی خود در تظاهرات غزه، حملات صبح جمعه اسرائیل به نمازگزاران در مسجدالاقصی را محکوم کرد. او گفت: «ما امروز در غزه گرد هم آمده‌‌‌ایم تا حمایت خود را از مردم بیت‌‌‌المقدس و کرانه باختری نشان دهیم. ما از مقاومت مردمی خود حمایت می‌‌‌کنیم و به روح شهدایمان درود می‌‌‌فرستیم.» البطش تاکید کرد که اگر تجاوزات اسرائیل در محوطه الاقصی ادامه یابد، گروه‌های فلسطینی سکوت نخواهند کرد. وی گفت: «ما تحرکات اسرائیل در مسجدالاقصی را تحمل نخواهیم کرد و ادامه آن را نمی‌‌‌پذیریم.»

البطش گفت که گروه‌های مسلح فلسطینی «اسرئیل دشمن» را مسوول عواقب این حملات می‌‌‌دانند. وی افزود: «اسرائیل بهای این جنایات را خواهد پرداخت.» البطش گفت: «مقاومت، مسوولیت حفاظت از مردم و مقدسات ما را بر عهده گرفته است و در مقابل این تحریکات بیکار نخواهد ماند.» البطش تلاش‌‌‌های اسرائیل برای تحمیل هویت یهودی بر قدس شرقی اشغالی را محکوم کرد. خشونت اخیر در حالی رخ داد که گروه‌‌‌های یهودی راست افراطی خواستار یورش به محوطه مسجدالاقصی در عید فصح یهودیان و قربانی کردن حیوانات در حیاط آن شدند که از زمان‌‌‌های قدیم اتفاق نیفتاده است. ایمن العثامنه ۳۶ساله گفت که به تظاهرات در شمال غزه پیوست تا مخالفت شدید خود را با آنچه در مسجدالاقصی در قدس شرقی اشغالی و کرانه باختری رود اردن رخ داده است، نشان دهد. او گفت: «ما به همه مردم خود در کرانه باختری اطمینان می‌‌‌دهیم که توده‌های غزه از صمیم قلب با شما و با مقاومت هستند. ما در غزه آماده هر گونه فداکاری در راه مسجدالاقصی هستیم.» اشرف عوض ۴۳ ساله، خشم خود را از آنچه صبح روز جمعه در الاقصی رخ داد، ابراز کرد. او به الجزیره گفت: «کشورهای عربی و اسلامی در کجای این اتفاق هستند؟ هر روز شهدا، کشته‌‌‌ها، زخمی‌‌‌ها و یورش‌‌‌ها و اقدامات تحریک‌‌‌آمیز وجود دارد.» او تصریح کرد: «آنچه امروز دیدیم، بسیار تحریک‌‌‌کننده و دردناک است. کتک زدن زنان، دختران و نمازگزاران قابل تحمل نیست. ما خواستار پاسخ مقاومت هستیم. اسرائیل چیزی جز زبان خون نمی‌‌‌داند.»‌ ام رائد حاج سالم ۵۷ساله هم گفت که احساس می‌کند پس از حملات اسرائیل، آتشی از خشم در سینه‌‌‌اش شعله‌‌‌ور شده است. او با عصبانیت گفت: «کاش گذرگاه‌ها باز بود و می‌‌‌توانستیم از غزه به مسجدالاقصی برویم تا از آن دفاع کنیم.» وی تاکید کرد: الاقصی خط قرمز است و هرگونه تجاوز و حمله به آن، حمله به کل مسلمانان است. ما جان و خون و فرزندانمان را فدای مسجدالاقصی می‌‌‌کنیم. امیدواریم خداوند ما را قوی کند و به‌زودی آن را آزاد کند.» این مکان که برای مسلمانان و یهودیان مقدس است، بارها به درگیری بین فلسطینی‌‌‌ها و اسرائیلی‌‌‌ها منجر شده است. خشونت سال گذشته در آنجا آتش جنگ ۱۱روزه اسرائیل در غزه را موجب شد.

روز جمعه نیروهای اسرائیلی به محوطه مسجدالاقصی در شرق قدس اشغالی یورش بردند و پزشکان از زخمی شدن دست‌‌‌کم ۱۵۸فلسطینی در خشونت‌‌‌های متعاقب آن خبر دادند. موقوفه اسلامی که این مکان را اداره می‌کند، گفت که پلیس اسرائیل قبل از سحر روز جمعه، درحالی‌که هزاران نمازگزار برای اقامه نماز صبح در مسجد جمع شده بودند، وارد عمل شد. ویدئوهای پخش‌شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که فلسطینی‌‌‌ها سنگ پرتاب می‌کنند و پلیس نیز از گاز اشک‌‌‌آور و نارنجک‌‌‌های شوکر استفاده می‌کند. برخی دیگر از ویدئوها نمازگزارانی را نشان دادند که خود را در داخل مسجد در میان ابرهایی از گاز اشک‌آور محاصره‌‌‌شده دیدند. این جدی‌‌‌ترین خشونت در این مکان مقدس در نزدیک به یک‌سال گذشته بود. فلسطینی‌‌‌ها هرگونه استقرار گسترده پلیس در مسجدالاقصی را یک اقدام تحریک‌‌‌آمیز می‌‌‌دانند. اورژانس هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که اکثر مجروحان را به بیمارستان‌‌‌ها منتقل کرده است. اوقاف گفت که چشم یکی از نگهبانان محل مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته است. هلال‌احمر فلسطین افزود: نیروهای اسرائیلی مانع ورود آمبولانس‌‌‌ها و امدادگران به مسجد شدند و رسانه‌‌‌های فلسطینی می‌‌‌گویند ده‌‌‌ها نمازگزار مجروح در داخل محوطه محبوس شده بودند. پلیس اسرائیل اعلام کرد که در جریان تشدید اخیر دست‌‌‌کم ۳۰۰فلسطینی را دستگیر کرده است. با این حال، منابع فلسطینی تعداد آنها را ۴۰۰ نفر اعلام کردند. سه افسر هم بر اثر «پرتاب سنگ‌‌‌های بزرگ» زخمی شدند. پلیس اسرائیل مدعی آغاز خشونت از سوی فلسطینی‌‌‌ها شد؛ اما رامی الخطیب، فیلمبردار فلسطینی که شاهد این حمله بود، گفت: «آنها [نیروهای اسرائیلی] به طرز وحشیانه‌‌‌ای محوطه را تخلیه کردند. آنها به کارکنان مسجد، مردم عادی، بزرگان و جوانان حمله می‌‌‌کردند.» این فیلمبردار تاکید کرد: ««افراد زیادی مجروح شدند، آنها گلوله‌‌‌های پلاستیکی را به داخل محوطه مسجدالاقصی شلیک کردند. آنها همه را می‌‌‌زدند، حتی امدادگران را می‌زدند، هر کس سر راه آنها بود، کتک می‌خورد.» اردن همسایه که متولی این مکان مقدس است، به همراه تشکیلات خودگردان فلسطین بیانیه مشترکی صادر کردند و اسرائیل را به تشدید خطرناک خشونت‌‌‌ها متهم کردند و گفتند این قبیل اقدامات به شعله‌‌‌ور شدن اعتراضات منجر خواهد شد. مصر نیز حمله اسرائیل را محکوم کرد.