خطر بی‌سابقه جنگ بین‌المللی

میلی گفت: «تهاجم روسیه به اوکراین نه تنها صلح و ثبات اروپا، بلکه صلح و ثبات جهانی را که والدین من و نسلی از آمریکایی‌‌ها برای دفاع از آن سخت جنگیدند، تهدید می‌‌کند.» میلی افزود: «ما اکنون با دو قدرت جهانی روبه‌رو هستیم: چین و روسیه که هر کدام قابلیت‌‌های نظامی قابل توجهی دارند که هر دو قصد دارند قوانین مبتنی بر نظم جهانی کنونی را به‌طور اساسی تغییر دهند.» ما در حال ورود به جهانی هستیم که بی‌‌ثبات‌‌تر می‌‌شود و پتانسیل یک درگیری بین‌‌المللی قابل توجه در حال افزایش است نه کاهش.»

قانون‌گذاران هر دو حزب در جلسه استماع بر تسلیحاتی که به اوکراین ارائه می‌‌شد، تمرکز کردند و این سوال را مطرح کردند که آیا می‌‌توان اقدامات بیشتری انجام داد؛ زیرا اوکراین همچنان خواستار دریافت کمک‌‌های بیشتر است. آدام اسمیت، رئیس نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، دموکراتِ ایالت واشنگتن در ابتدای جلسه گفت: «یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ما در این کمیته خواهیم داشت این است که «چگونه می‌‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم؟ چگونه می‌‌توانیم مطمئن شویم که تمام تلاشمان را برای کمک به آنها انجام می‌‌دهیم؟» مایک راجرز، نماینده آلاباما، جمهوری‌‌خواه ارشد این پنل هم گفت که از ایالات متحده برای ایجاد پایگاه‌های دائمی در کشورهای ناتوی شرقی مانند لهستان و بالتیک برای بازدارندگی روسیه حمایت خواهد کرد. میلی هم گفت که از ایجاد پایگاه‌های دائمی حمایت خواهد کرد؛ اما افزود که فکر می‌‌کند نیروهای آمریکایی باید چرخشی باشند تا هزینه‌هایی مانند هزینه‌های جابه‌جایی خانواده، ایجاد مدارس و سایر اقدامات مورد نیاز برای ایجاد پایگاه دائمی ایالات متحده در خارج از کشور تراشیده نشود. میلی تصریح کرد: «به اعتقاد من بسیاری از متحدان اروپایی ما، به‌ویژه کشورهایی مانند کشورهای بالتیک، لهستان، رومانی یا جاهای دیگر، بسیار مایل به ایجاد پایگاه‌های دائمی هستند.» او افزود: آنها خودشان پایگاه‌ها را می‌‌سازند و هزینه آنها را می‌پردازند. بنابراین آنها از اثرات حضور دائمی نیروهای آمریکایی بهره‌‌مند می‌‌شوند. سربازان، ملوانان و نیروهای دریایی و نیروهای هوایی ما دو سه سال است که به‌طور ثابت آنجا مستقر نشده‌‌اند.» در این ارتباط آستین گفت که ناتو هنوز در حال بحث درباره چگونگی تقویت حضور دائمی خود در شرق اروپاست. آستین گفت: «اگر ناتو تشخیص دهد که این تغییرات مناسب است، قطعا ما نیز بخشی از آن خواهیم بود.»

چندین جمهوری‌‌خواه از میلی و آستین پرسیدند که آیا ایالات متحده در تلاش‌‌های خود برای بازدارندگی ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه از حمله به اوکراین شکست خورده است؟ میلی پاسخ داد که فکر نمی‌‌کند که پوتین را می‌‌شد مهار کرد؛ مگر اینکه نیروهای ایالات متحده در اوکراین مستقر می‌‌شدند. میلی گفت: «صراحتا مطمئن نیستم که او قابل بازدارندگی بوده باشد. این هدف بلندمدت وی بوده است که به سال‌ها قبل برمی‌‌گردد. من فکر می‌‌کنم ایده بازدارندگی پوتین از حمله به اوکراین، تنها با حضور نیروهای آمریکایی در اوکراین میسر می‌‌شد؛ اما فکر می‌‌کنم این امر خطر درگیری مسلحانه با روسیه را به همراه داشت که من مطمئنا توصیه نمی‌‌کردم.» همچنین میلی خاطرنشان کرد که تحریم‌‌ها کارنامه بسیار ضعیفی در بازدارندگی دارند؛ اما گفت که آنها موفق شده‌‌اند هزینه‌های قابل توجهی را به روسیه درخصوص حمله به اوکراین تحمیل کنند. میلی تصریح کرد که هزینه‌ها قابل توجه بوده‌‌اند و کمر اقتصاد روسیه در حال شکستن است. آستین نیز اضافه کرد که اگر ایالات متحده برای جنگ با پوتین نیروهای خود را وارد اوکراین کند، این داستان متفاوت خواهد بود. آستین گفت: «اما ما تصمیم گرفتیم که این کار را انجام ندهیم و به دلایلی به درستی تصمیم گرفتیم و من از این تصمیمات حمایت می‌کنم.» آستین تصریح کرد که دوست ندارد، آنچه در اوکراین رخ داد موجب شود تا رهبران چین هم نسبت به تایوان تصمیمات مشابهی بگیرند.

نشست ویژه شورای امنیت

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین روز سه‌‌شنبه یکی از برجسته‌‌ترین سخنرانی‌‌های خود از زمان آغاز جنگ را در شورای امنیت سازمان ملل از طریق لینک ویدئویی ایراد کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، درحالی‌که سه عضو دائمی شورای امنیت - بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده- به‌طور محکم از مواضع رئیس‌‌جمهوری اوکراین حمایت می‌‌کنند، زلنسکی هم مدعی شد که نیروهای روسیه مرتکب جنایات جنگی شده‌‌اند؛ زیرا شواهدی از قتل غیرنظامیان در حومه کی‌‌یف دیده شده است. اما روسیه و متحدش چین نیز اعضای دائمی شورا هستند و از حق وتو بر هر اقدامی که ممکن است اتخاذ شود، برخوردارهستند.۱۰ عضو غیردائم نیز از این قرارند: آلبانی، برزیل، گابن، غنا، هند، ایرلند، کنیا، مکزیک، نروژ و امارات متحده عربی.

ولادیمیر زلنسکی در این سخنرانی درحالی‌که ویدئوهای دلخراشی از اجساد، از جمله کودکان کشته‌‌شده در اوکراین به نمایش می‌‌گذاشت، شورای امنیت سازمان ملل را به چالش کشید و گفت: «یا فورا وارد عمل شوید یا نهاد خود را کاملا منحل کنید.» رئیس‌‌جمهوری اوکراین افزود: «غیرنظامیان اوکراینی پس از شکنجه، به ضرب گلوله در ناحیه سر به قتل رسیده، با نارنجک در خانه خود منفجر شده و در خودرو با تانک زیر گرفته شده‌‌اند.» او گفت: «اعضای بدن قربانیان را قطع کرده و گلوی آنها را بریده‌‌اند. به زنان تجاوز شده و آنها را کشته‌‌اند.» زلنسکی با مقایسه رفتار نیروهای روسیه با شبه‌‌نظامیان گروه «داعش» افزود: «نیروهای روس و افرادی که به آنها چنین دستوری داده‌‌اند باید فورا به‌دلیل ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین محاکمه شوند. افرادی که مرتکب این جنایات شده و چنین دستوری داده‌‌اند باید در دادگاهی نظیر نورنبرگ محاکمه شوند.» او در بخشی از سخنرانی خود یک ویدئوی کوتاه و دردناک از اجساد قربانیان را نشان داد که با عبارت «حمله روسیه را متوقف کنید» پایان یافت. در روزهای اخیر در شهر بوچا واقع در حومه کی‌‌یف شواهد گسترده‌‌ای درباره قتل غیرنظامیان و گورهای جمعی که قربانیان با سرعت در آن‌‌جا دفن شده‌‌اند، کشف شده است. رئیس‌‌جمهوری اوکراین گفت: شهر بوچا فقط یکی از نقاطی است که شاهد خشونت‌‌های ارتش روسیه بوده است. روسیه اما می‌‌گوید که شواهد تصویری مربوط به قتل غیرنظامیان توسط اوکراین صحنه‌‌سازی شده است؛ اما تصاویر ماهواره‌‌ای با کیفیت بالا که در روزهای اخیر توسط شرکت فناوری «مکسار» منتشر شده است، نشان می‌‌دهد که بسیاری از این اجساد چند هفته و در مدتی که روسیه شهر بوچا را در تصرف داشت، روی زمین افتاده بودند.

موقعیت سخت آلمان

درحالی‌که کشورهای غربی پس از ماجرای بوچا، تصمیم به اعمال تحریم‌‌های سخت‌‌تر علیه روسیه گرفته‌‌اند، نیویورک‌‌تایمز در گزارشی نوشت که آلمان نمی‌‌تواند به‌‌یک‌‌باره وابستگی خود به انرژی روسیه را کم کند. در این گزارش آمده است: سال گذشته، روسیه بیش از نیمی از گاز طبیعی و حدود یک‌سوم کل نفتی را که آلمان برای گرم کردن خانه‌ها، کارخانه‌های برق و سوخت خودروها، اتوبوس‌‌ها و کامیون‌‌ها لازم است، تامین کرد. تقریبا نیمی از واردات زغال سنگ آلمان که برای تولید فولاد این کشور ضروری است، از روسیه بوده است. گاز، نفت و زغال سنگ روسیه در اقتصاد و شیوه زندگی آلمان ریشه دوانده است.

اولین خط لوله گاز طبیعی که آلمان غربی را در آن زمان به سیبری متصل می کرد در اوایل دهه۱۹۸۰ تکمیل شد. میراث جنگ سرد هنوز در زیرساخت‌‌های انرژی در شرق آلمان دیده می‌‌شود که به‌طور مستقیم با روسیه مرتبط است و دریافت نفت از سایر تامین‌‌کنندگان به آن بخش از کشور را دشوارتر می‌‌کند. امروز نیز پس از مشاهده خشونت سربازان روسیه علیه غیرنظامیان این بحث تحریم‌های بیشتر مجددا مطرح شده؛ اما حالا این درهم‌‌تنیدگی انرژی روسیه در زندگی آلمان‌‌ها بیش از پیش رخ نموده است. مقامات آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، بین خشم از حمله خشونت‌‌بار روسیه و نیاز مداوم به کالاهای اساسی، گیر کرده‌‌اند.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز سه‌‌شنبه که با همکاران اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت‌وگو می‌‌کرد، تاکید کرد: «این یک اشتباه بود که آلمان به‌شدت به واردات انرژی از روسیه وابسته شد.»

او اشاره کرد که آلمان از بسته پنجم تحریم‌‌ها علیه روسیه، از جمله ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه که روز سه‌‌شنبه توسط اورسولا فون‌‌در لاین، رئیس اتحادیه اروپا اعلام شد، حمایت خواهد کرد. هرچند این تغییر کوچکی است در نگرش اخیر برلین مبنی بر اینکه تحریم‌‌های انرژی بیشتر از روسیه به آلمان آسیب می‌‌زند، اما به هر حال آلمان قرار است به بخشی از این تحریم‌‌ها تن دهد.

این در حالی است که از روسای شرکت‌های پیشرو شیمیایی و فولاد گرفته تا سازندگان خرس‌‌های صمغی، رهبران تجاری هشدار داده‌‌اند که بدون عرضه ثابت گاز، نفت و زغال‌‌سنگ، تولید آنها متوقف می‌‌شود. افزون بر این تقریبا نیمی از خانه‌های آلمان با گاز طبیعی گرم می‌‌شوند که برای تولید برق در صنایع سنگین نیز استفاده می‌‌شود.

اتحادیه‌های کارگری قدرتمند آلمان در بخش‌های شیمیایی، معدنی و دارویی هشدار داده‌‌اند که کاهش جدی واردات گاز می‌‌تواند منجر به از دست دادن شغل قابل توجهی شود. با این حال گروهی از اقتصاددانان آکادمی ملی علوم لئوپولدینا در گزارشی در ماه گذشته گفتند که اگر این کشور بتواند اتکای خود را به دیگر منابع انرژی افزایش دهد، توقف کوتاه‌مدت تحویل گاز روسیه «قابل مدیریت» خواهد بود.

همزمان نیورک‌‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده دسترسی روسیه به دلار برای پرداخت اوراق قرضه را مسدود می‌‌کند. اشه نلسون، خبرنگار اقتصادی این روزنامه نوشت: «وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه، زمانی که بیش از نیم میلیارد دلار در موعد پرداخت اوراق قرضه بود، محدودیت‌‌های خود را بر معاملات مالی روسیه تشدید کرد.» ایالات متحده شروع به مسدود کردن روسیه از پرداخت بدهی با استفاده از دلارهای موجود در بانک‌‌های آمریکایی کرده است؛ اقدامی که برای تخلیه ذخایر ارزی بین‌‌المللی این کشور طراحی شده است و احتمالا روسیه را به سمت اولین قصور در پرداخت بدهی ارز خارجی خود در یک قرن سوق می‌‌دهد.

در این ارتباط یک سخنگوی وزارت خزانه‌‌داری گفت که این اقدام روز دوشنبه انجام شد. این اقدام همزمان با روزی شد که سررسید پرداخت بدهی‌‌های روسیه فرا رسیده بود.

این سخنگو گفت که آمریکا با اعمال محددیت جدید قصد دارد روسیه را مجبور کند که بین تخلیه ذخایر دلاری باقی‌مانده در روسیه یا استفاده از درآمد جدید (به‌عنوان مثال از پرداخت‌‌های گاز طبیعی) برای پرداخت اوراق قرضه برای جلوگیری از قصور در پرداخت بدهی خود یکی را انتخاب کند.