نطق دیپلماتیک بایدن برای دیپلماسی

بیشتر اظهارات جو بایدن متوجه شخص ولادیمیر پوتین بود که از ناتو خواسته است تا اوکراین را به عضویت خود نپذیرد و به سمت شرق بیش از این پیشروی نکند. جو بایدن تصریح کرد: «ایالات متحده و ناتو تهدیدی علیه روسیه نیستند. اوکراین روسیه را تهدید نمی‌‌کند. نه ایالات متحده و نه ناتو، هیچ‌کدام در اوکراین موشک مستقر نکرده‌‌اند. ما چنین نکرده‌‌ایم و و برنامه‌‌ای هم برای انجام آن نداریم. ما مردم روسیه را هدف قرار نداده‌‌ایم. ما دنبال بی‌‌ثبات کردن روسیه نیستیم.»

رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده سپس مردم روسیه را مخاطب خود قرار داد و گفت: «شما دشمن ما نیستید و من باور ندارم که شما خواستار یک جنگ خونین و ویران‌‌گر علیه اوکراین باشید.» وی افزود که اگر روسیه حمله کند، هزینه‌های انسانی و استراتژیک آن «بی‌‌اندازه» خواهد بود و جهان فراموش نخواهد کرد که روسیه مرگ و ویرانی عبث را انتخاب کرده است. جو بایدن خاطرنشان ساخت که ایالات متحده «به دنبال درگیری مستقیم با روسیه نیست» و سربازان آمریکایی در اوکراین نخواهند جنگید؛ اما اگر روسیه به آمریکایی‌‌ها در اوکراین حمله کند، «ما پاسخی قاطعانه خواهیم داد.» بایدن نقشه راهی برای دستیابی به یک راه‌‌حل مسالمت‌آمیز ترسیم کرده است که شامل گفت‌وگو با هدف کاهش تنش‌‌ها در منطقه درباره مساله استقرار موشک و مانورهای نظامی می‌‌شود.

پس از اینکه روسیه آشکارا پیشنهاد ادامه گفت‌وگوها را داده، بایدن نسبت به حل بحران دیپلماسی خوش‌بین شده است و در این‌‌باره گفت: «ما باید به دیپلماسی فرصتی برای موفقیت بدهیم و معتقدم راه‌های واقعی برای رسیدگی به نگرانی‌‌های امنیتی مربوطه بین ما وجود دارد.» رئیس‌‌جمهوری آمریکا سپس گفت که ایالات متحده اقدامات جدید کنترل تسلیحات، اقدامات مبتنی بر شفافیت جدید. اقدامات پایدار استراتژیک تازه‌‌ای را پیشنهاد می‌‌کند و افزود که این اقدامات برای همه طرف‌‌ها - ناتو و روسیه- به‌طور یکسان اعمال می‌‌شود. وی ادامه داد: «ما مایلیم گام‌‌های عملی و نتیجه‌‌محوری برداریم که بتواند امنیت مشترک ما را ارتقا دهد. با این حال، ما اصول اولیه را قربانی نخواهیم کرد.» بایدن تصریح کرد: «ملت‌ها حق حاکمیت و تمامیت ارضی دارند. آنها این آزادی را دارند که مسیر خود را تعیین و انتخاب کنند که با چه کسی معاشرت داشته باشند. این فضای زیادی را برای دیپلماسی و تنش‌‌زدایی باقی می‌‌گذارد. از نظر ما این بهترین راه برای پیشبرد همه طرف‌‌ها است.» بایدن با وجود خوش‌‌بینی‌‌اش درباره مسیری رو به جلو از طریق دیپلماسی، همچنین هشدار داد که ایالات متحده هنوز تایید نکرده که روسیه خروج برخی از نیروها را پس از تکمیل مانورهای نظامی اخیر آغاز کرده است.

تاثیر حمله روسیه بر زندگی آمریکایی‌‌ها

اگر روسیه به اوکراین حمله کند، بازارهای سهام جهانی ممکن است در شرایط سختی قرار بگیرند و این بسیار بدتر از سایر رویدادهای ژئوپلیتیک در چند دهه گذشته خواهد بود. تهاجم روسیه به اوکراین می‌‌تواند عرضه نفت‌خام را بیشتر مختل کند و قیمت‌‌های بالقوه را که در حال حاضر به بالاترین سطح خود در ۷سال گذشته رسیده و به بشکه‌‌ای ۱۰۰دلار نزدیک می‌‌شود، به سطوح بالاتری برساند. نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در «آوا ترید» در گزارشی در روز دوشنبه گفت: «درگیری بین روسیه و اوکراین احتمالا قیمت نفت‌خام را زودتر از آنچه قبلا پیش‌‌بینی شده بود به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.» جهش احتمالی قیمت نفت به این بستگی دارد که ایالات متحده آمریکا و متحدانش در صورت حمله واقعی روسیه به همسایه خود، چه نوع تحریم‌‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

افزایش قیمت انرژی می‌‌تواند به مصرف‌‌کنندگان آسیب برساند و همچنین فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی را وادار کند تا با سرعت بیشتری نرخ بهره را افزایش دهند تا تورم را کاهش دهند. احتمالا این خبر بدی برای سهام نیز خواهد بود. تحلیلگران کپیتال اکونومیکس در گزارشی در روز دوشنبه نوشتند که تهاجم روسیه به اوکراین یا تشدید شدید تحریم‌‌ها می‌‌تواند تا ۲درصد به تورم در بازارهای توسعه‌‌یافته، «به‌‌ویژه در اروپا» بیفزاید. تحلیلگران کاپیتال اکونومیکس افزودند: «با توجه به پس‌‌زمینه تورمی و سیگنال‌‌های جنگ‌‌طلبانه بانک‌‌های مرکزی، در نتیجه سیاست‌‌های پولی می‌‌تواند با شدت بیشتری تشدید شود.» به گفته ناظران بازار ممکن است برخی از تیترهای ترسناک این روزها را نادیده بگیرد؛ اما نه زمانی که پای نفت در میان باشد. این حمله همچنین می تواند نرخ تورم در آمریکا را به حدود ۱۰درصد برساند. این یکی از دلایل اصلی است که بازار احتمالا از درگیری در اوکراین به سادگی گذر نمی‌‌کند، حتی اگر سرعت آن به‌‌اندازه سرعت بسیاری از درگیری‌‌ها و حملات تروریستی در قرن گذشته باشد.