پاهایم قادر به حرکت دادن من تا طبقه پایین نبود. با ترس و لرز به رختخوابم رفتم. آن شب را نتوانستم بخوابم.» حملات هوایی که از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان‌سعودی انجام می‌گیرد، مساله‌ای تکراری در صنعا و سایر مناطقی است که تحت کنترل حوثی‌ها بوده است. حوثی‌ها هم حملاتی را از ۱۷ ژانویه آغاز کرده‌اند که تاکنون ده‌ها نفر قربانی گرفته است. این حملات از سوی هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌ها علیه اهدافی در امارات (انبارهای سوخت) انجام گرفته است. «ابوبکر الشماهی» در گزارش ۱۰ فوریه برای الجزیره نوشت: حمله ائتلاف سعودی سه غیرنظامی را کشت و به دنبال آن، دو حمله موشکی به اهدافی در امارات (از جمله حمله‌ای به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی الظفره ابوظبی) را به دنبال داشت. حملات حوثی‌ها علیه امارات اولین حمله از سال ۲۰۱۸ بود و دلیل آن هم از دست دادن قابل‌توجه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به دست نیروهای مورد حمایت امارات در استان‌های شبوه و مارب یمن بود. حمله علیه حوثی‌‌ها نشان‌‌دهنده تغییر در استراتژی امارات در یمن است که از سال ۲۰۱۸ بر تحکیم قدرت گروه‌‌های مورد حمایت این کشور در جنوب یمن متمرکز بود.

کشوری ناامن

جنگ یمن حوثی‌ها را در مقابل مخالفان مختلفی قرار داده که توسط ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که شامل امارات است، حمایت می‌شود. «توماس جونو»، دانشیار دانشگاه اتاوا، می‌گوید: «پیشروی‌‌های اخیر حوثی‌‌ها در مارب و اطراف آن تهدید فزاینده برای منافع امارات بود. این امر باعث شد تا امارات یگان‌های عظیم خود را وادارد تا از ساحل غربی، جایی که محل استقرار آنهاست، فاصله گرفته و با پیشرفت‌‌های حوثی‌‌ها مقابله کنند.» در حالی که امارات از تجربه قبلی حملات حوثی‌‌ها برخوردار است اما به نظر می‌رسد پهپادها و موشک‌‌های شلیک شده به ابوظبی در ماه ژانویه، مقام‌های اماراتی را تحقیر کرده باشد و شاید عنصری شگفت‌‌انگیز از جسارت حوثی‌ها در این حملات بوده است. تحمل یک دوره حملات مداوم حوثی‌ها برای اماراتی‌ها دشوار خواهد بود، حتی اگر تلفات محدود باشد و اکثر پرتاب‌های موشکی رهگیری شوند. امارات به خود می‌بالد که یک مرکز امن برای تجارت و گردشگری در خاورمیانه است؛ شهرت و اعتباری که به راحتی با این انفجارها در پایتخت می‌رود که به این چهره آسیب‌های جبران‌ناپذیر وارد آورد. این نقطه ضعفی است که حوثی‌ها می‌دانند چگونه آن را هدف قرار دهند و با این اعتبار بازی کنند. یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها پس از حمله ۲۴ ژانویه به امارات گفت: «ما به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی هشدار می‌دهیم که امارات را ترک کنند. این کشور به کشوری ناامن تبدیل شده است.» به نظر می‌رسد مقام‌های اماراتی نسبت به این روایت حساس هستند و دادستان کل این کشور افرادی که فیلم یا تصاویری از این حملات منتشر کنند را تهدید کرده است. این امر باعث نشد که بازار مالی دبی پس از حمله ۲۴ ژانویه دچار افت شود.

ناظران به فعالیت امارات و نیروهای این کشور در خط مقدم چشم دوخته‌اند تا ببینند یگان‌های نظامی این کشور در برابر حوثی‌ها چه می‌کنند. آیا اماراتی‌ها به پیام حوثی‌ها توجه کرده‌اند یا خیر. به نوشته گزارشگر الجزیره، از زمان حملات به ابوظبی، حملات امارات در یمن به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته و بیانیه‌ای که توسط یگان‌های نظامی امارات در پایان فوریه منتشر شد، نشان می‌دهد که «ماموریت انجام شد.» این بیانیه نشان می‌دهد که نیروهای اماراتی در حال حاضر بیشتر از این پیشروی نخواهند کرد. جونو می‌گوید: «امارات عربی مراقب بود تا اعتبار خود را از دست ندهد، اما انتظار دارم که در آینده، تا حد امکان از رویارویی مستقیم و بزرگ مقیاس بین شبه‌‌نظامیان مورد حمایت امارات و حوثی‌‌ها اجتناب شود.» او افزود: «امارات تلاش خواهد کرد که بر ایجاد نفوذ در همان مناطق جنوبی متمرکز شود و از تقابل مستقیم با حوثی‌ها بپرهیزد. اما ایجاد آن تعادل دشوار است.»