دوست کلیدی بایدن در منطقه پرآشوب

قطر بزرگ‌ترین تامین‌‌کننده گاز طبیعی مایع در جهان است و درصورتی‌که درگیری‌‌های اوکراین باعث اختلال در تحویل گاز روسیه به این قاره شود، ممکن است قطر این شکاف را پر کند. برنامه مذاکراتی و دستور کار بایدن در کاخ سفید شامل مذاکرات هسته‌ای ایران و روابط با افغانستان هم می‌شد. به نوشته رویترز، چنین به نظر می‌رسد که منافع واشنگتن در منطقه از سوی این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس نمایندگی می‌شود. یک مقام به خبرنگاران گفت که تمیم همچنین به‌طور جداگانه با «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی آمریکا دیدار و درباره فروش تسلیحات و سایر مسائل نظامی نیز با لوید آستین، وزیر دفاع گفت‌وگو کرد. بایدن گفت که او و امیر در روز دوشنبه موارد زیادی از جمله تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود داشتند.

به نوشته گزارشگر رویترز، بایدن از قرارداد جدیدی که «گروه قطر ایرویز» با بوئینگ امضا کرد و به گفته او «ده‌ها هزار شغل با درآمد خوب» ایجاد خواهد کرد، استقبال کرد. قرار است بوئینگ ۳۴فروند هواپیمای باربری «۷۷۷ایکس» را به قطر تحویل دهد؛ البته با این احتمال که شاید در آینده ۱۶ فروند دیگر هم از این مدل به ترابری قطر فروخته شود. دو فروند از هواپیمای بوئینگ۷۷۷ نیز در قرارداد خرید وجود دارند. افزون بر این، توافق اولیه برای خرید ۲۵فروند بوئینگ «۷۳۷مکس» که برای سفرهایی با برد متوسط طراحی شده‌‌، به‌دست آمده است. خرید ۲۵ فروند دیگر هم از این مدل در قرارداد ذکر شده است. پرواز این مدل هواپیما پس از دو حادثه در سال۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در جهان متوقف شد. ارزش این معامله به ۳۴میلیارد دلار می‌‌رسد که البته خریدار تخفیف قابل توجهی از کنسرن هواپیماسازی آمریکایی دریافت خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا برای امضای قرارداد حاضر نشد؛ اما «جینا رایموندو»، وزیر بازرگانی ایالات متحده، شکوفایی روابط تجاری بین قطر و آمریکا را ستود و این قرارداد را «معامله تاریخی مهمی» خواند. به لحاظ مالی، این بزرگ‌ترین قراردادی است که شرکت بوئینگ صرفا از یک مشتری دریافت می‌‌کند. خطوط هواپیمایی قطر در حالی با بوئینگ قرارداد بسته است که اخیرا با شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس به خاطر نقص در جدار بیرونی هواپیماها دچار تنش شده است. خطوط هواپیمایی قطر دسامبر سال گذشته شکایتی را علیه ایرباس به‌خاطر نقص لاک بدنه هواپیماهای مسافربری مدل «A۳۵۰» به دادگاهی در لندن تحویل داد. در مقابل شرکت ایرباس نیز قرارداد تحویل هواپیماهای جدید «A۳۲۱» را با این مشتری‌‌اش لغو کرد.

بایدن در بخش دیگری از سخنانش در کنار امیر قطر افزود که امارات متحده حمله موشکی بالستیکی را که حوثی‌‌ها از یمن در روز یکشنبه شلیک کردند، رهگیری و خنثی کردند. او گفت: «ما برای رسیدگی به این تهدیدات روزانه با امارات در تماس بوده‌ایم.» او گفت که به ژنرال آستین دستور داده است تا هر کاری که می‌تواند برای اعلام حمایت ایالات متحده از امارات، عربستان سعودی و سراسر منطقه خلیج‌فارس انجام دهد. «گوین آکرمان» هم در گزارش ۲۱ژانویه در بلومبرگ نوشت، درگیری احتمالی بر سر اوکراین باعث شد ایالات متحده با قطر، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز جهان، در صورت مختل شدن عرضه روسیه به اروپا، گفت‌وگو و تبادل نظر کند. قطر حدود ۵درصد از گاز طبیعی اروپا را تامین می‌کند. رهبران آمریکا و قطر روز دوشنبه در کاخ سفید همچنین درباره افغانستان هم صحبت کردند. قطر در حال حاضر با ظرفیت کامل، گاز تولید می‌کند و بیشتر محموله‌های آن بر اساس قراردادهای بلندمدت به آسیا ارسال می‌شود. اگرچه بعید است که این کشور بتواند به میزان قابل توجهی عرضه به اروپا را افزایش دهد، اما ممکن است بتواند برخی از محموله‌های گازی را به سوی اروپا روانه کند. به گفته مقامات ارشد کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا در حال بررسی مبادله قراردادهای گاز با کشورهای آسیایی به‌عنوان یکی از گزینه‌ها است. اتحادیه اروپا درباره این ایده با تولیدکنندگان از جمله قطر و نروژ در حال مذاکره و با الجزایر و مصر در تماس نزدیک است. روسیه بارها برنامه خود برای حمله به اوکراین را رد کرده، اما در عین حال، از پتانسیل ایجاد اختلال در بازارهای نفت برخوردار است. «مگان سالیوان» که برای بخش « Opinion» بلومبرگ می‌نویسد، معتقد است که ممکن است روسیه از این حربه در قبال تحریم‌های مضاعف استفاده کند.