ترامپ به دنبال بازگشت به قدرت؟

از دیدگاه او اگر امروز انتخابات برگزار می‌‌شد، مانند ۳نوامبر، آنها را قاطعانه شکست می‌دادیم. ما آنها را شکست دادیم. اگر مطبوعات صادقی داشتیم، انتخابات بسیار متفاوت بود. رئیس‌جمهور فعلی، آمریکا را در جهان حقیر کرده به‌دلایل مختلف، اکنون آمریکا مضحکه جهان شده است. ترامپ تحقیقات کمیته ویژه مجلس نمایندگان درباره این شورش و تلاش دموکرات‌ها برای تصویب قانون انتخابات فدرال، به نام «لایحه تقلب در رای» را رد کرد و با حمله به عملکرد جو بایدن و تمسخر اظهارات او، به گاف‌های رئیس‌جمهور کنونی دموکرات طعنه زد و سپس به وضعیت بد اقتصادی، تورم، خالی بودن فروشگاه‌ها از کالا‌ها و شمار بالای ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا اشاره کرد. از دیدگاه او سال۲۰۲۲ با وجود اینکه یک فاجعه کامل را برای کشور رقم خواهد زد، یکی از سال‌های مهم برای این کشور خواهد بود.

آریزونا که در نوامبر ۲۰۲۰ به نفع جو بایدن پیش رفت، همچنین یکی از ایالت‌هایی است که انتخابات در آن بیشترین مناقشه را داشت. چالش‌ها برای نتیجه در آنجا فراتر از سایر ایالت‌ها بود و حتی تا آنجا پیش رفت که ماه‌ها بعد دوباره آرا را بازشماری کردند. ترامپ بار دیگر بایدن را مورد انتقاد قرار داد و او را متهم کرد که آمریکا را به «ونزوئلای جدید» تبدیل کرده است. ترامپ «مرزهای باز و ورود میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی، تورم افسارگسیخته، افزایش قیمت سوخت، کمبود در فروشگاه‌ها و نرخ بالای جرم و جنایت در شهرهای دموکرات» را محکوم کرد. این گردهمایی همچنین فرصتی برای او بود تا با جمهوری‌‌خواهانی که او را شکست دادند، تصفیه‌حساب کند و از نامزدهایش در انتخابات میان‌دوره‌ای آتی نوامبر آینده حمایت کند.

گروهی از مردم آمریکا که از رای دادن به بایدن پشیمان هستند، اکنون مدعی‌اند در‌صورتی‌که ترامپ تصمیم به نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری در انتخابات۲۰۲۴ بگیرد، به او رای خواهند داد. نظرسنجی اخیر نشان داد که ۸۲درصد جمهوری‌خواهان دیدگاه «بسیار مطلوب» یا «تا حدودی مطلوب» نسبت به ترامپ دارند و ۵۱درصد از او به‌عنوان نامزد جمهوری‌خواهان حمایت می‌کنند. محبوبیت بایدن در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا در حال کاهش است و یک نظرسنجی در چند روز قبل نشان داد که این محبوبیت به ۳۳درصد کاهش یافته است.

ترامپ از طریق کمک‌های مالی ارسال‌شده به وب‌سایتش یک سرمایه انتخاباتی ۱۱۵میلیون دلاری کسب کرده است. او با وجود تحریم شدن توسط رسانه‌های اجتماعی بزرگ مانند فیس‌بوک و توییتر به‌دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات، همچنان از نفوذ زیادی در آمریکا برخوردار است.

در شرایطی که تحرکات ترامپ برای تقویت جایگاه خود در میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه ادامه دارد، تنش بین او و یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ادامه دارد و خشم او از «ران دسانتیس» فرماندار ۴۳ساله و جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا خبرساز شده است. ترامپ شکایت می‌کند که او بوده که باعث قدرت‌ گرفتن (دسانتیس) شده است؛ اما هم‌اکنون به جای اینکه شبیه یک شریک (با ترامپ) رفتار کند، بیشتر مانند یک رقیب عمل کرده است.» ترامپ آمادگی خود را برای سومین رقابت برای کاخ سفید (انتخابات ریاست جمهوری) پنهان نکرده است؛ درحالی‌که دسانتیس برنامه‌های خود را اعلام نکرده است؛ اما به‌طور گسترده اعتقاد بر این است که او به ریاست‌جمهوری چشم دوخته است.»

 گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد احتمال رقابت دوباره میان دونالد ترامپ و کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ وجود دارد. اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ کنترل کنگره آمریکا را از دست بدهند، جو بایدن و کامالا هریس راه را برای دومین نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری هموار خواهند کرد و بیل کلینتون مهندسی استراتژی همسرش را در دست خواهد گرفت. شانس زیادی درباره وی وجود دارد. کلینتون استراتژی خاصی تنظیم کرده است که هیچ‌کس دیگری در حزب دموکرات از آن برخوردار نیست. با شناختی که از اطرافیان کلینتون وجود دارد فقط یک نفر چنین توانایی دارد و او همسرش بیل کلینتون است. با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها درباره عملکرد بایدن و هریس و عدم محبوبیت آنها در افکار عمومی آمریکا، این موضوع می‌تواند راه را برای نامزدی دوباره هیلاری کلینتون در حزب دموکرات باز کند. دموکرات‌ها معتقدند هیلاری کلینتون دارای یک چهره ملی و جوان‌تر از جو بایدن است. بنابراین می‌تواند رویکرد متفاوت و سازنده‌تری نسبت به بایدن نامحبوب، برای دموکرات‌ها به ارمغان بیاورد.

با گذشت نزدیک به یک سال از زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن، او همچنان با چالش‌های بی‌شماری از جمله افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹، تورم و بسیاری از موارد دیگر مواجه است و باعث می‌شود برخی از رای‌دهندگان به وی احساس خوش‌بینی کمتری داشته باشند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید، تنها ۶درصد از رای‌دهندگان به جو بایدن معتقدند که اوضاع در این کشور «بسیار خوب» پیش می‌رود. در همین حال، شمار بیشتری از پاسخ‌دهندگان، حدود ۲۲درصد گفتند که همه چیز «تا حدودی خوب» پیش می‌رود.