یک منبع نظامی سوری هم به خبرگزاری دولتی سانا گفت: «حدود ساعت ۳:۲۱بامداد امروز سه‌شنبه، دشمن اسرائیلی با حملات موشکی از اعماق دریای مدیترانه، محوطه دپوی کانتینر در بندر تجاری لاذقیه را هدف قرار داد که منجر به شعله‌ور شدن آتش در محل وقوع حمله و ایجاد خسارات مادی زیادی شد.» رویترز نیز در گزارشی در همین رابطه نوشت، این تهاجم که دومین حمله هوایی اسرائیل به بندر لاذقیه طی کمتر از یک ماه محسوب می‌شود، باعث تخریب بنای یک بیمارستان و چندین ساختمان مسکونی و مغازه شده است. وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تجاوزات» اسرائیل «باعث خسارات سنگین مادی شده» و اکنون نیروهای سوری در حال برآورد دقیق خسارات هستند. ارتش اسرائیل در سال‌های اخیر بطور متناوب مناطق مختلف سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار داده است و می‌گوید که قصد مقابله با نیروها یا گروه‌های خصم را دارد.

یکی از آخرین موارد درگیری‌ها، حملات موشکی اسرائیل به لاذقیه بود که روز ۱۶ آذر ماه انجام شد و در جریان آن شماری کانتینر منهدم شدند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند این کانتینرها حاوی محموله‌های اسلحه از سوی برخی رقبای منطقه‌ای بود. تصاویر زنده تلویزیونی از حمله شامگاه سه‌شنبه به بندر لاذقیه نیز حاکی از آن است که بار دیگر کانتینرها هدف قرار گرفته‌اند و بر اثر آن ساختمان‌های اطراف نیز تخریب شده‌اند. مقامات اسرائیلی پس از حمله قبلی مدعی شده بودند که بر اثر آن حمله «۷۵ درصد از جنگ‌افزار ارسالی به سوریه منهدم شده است» این دو بازیگر همچنین در دو روز گذشته تنش‌هایی بر سر طرح جدید اسرائیل در رابطه با بلندی‌های جولان داشته‌اند. طبق این طرح، اسرائیل می‌خواهد طی پنج سال شمار ساکنان یهودی بلندی‌های جولان را دو برابر کند؛ امری که سوریه آن را محکوم کرده است. اسرائیل در سال ۱۹۶۷ این منطقه را که جزو خاک سوریه بوده است، تصرف کرد و از سال ۱۹۸۲ نیز آن را رسما ضمیمه خاک خود ساخت. غیر از آمریکا، هیچ‌یک از حامیان دیگر اسرائیل در غرب «حاکمیت اسرائیل» بر جولان را به رسمیت نشناخته‌اند. وب‌سایت اسرائیلی والانیوز در گزارش ۱۷آذر نوشت، مقامات ارشد امنیتی اسرائیل می‌گویند که در حمله هوایی کم‌سابقه جنگنده‌های کشورشان به بندر لاذقیه در ۱۶ آذر «۷۵درصد از جنگ‌افزار ارسالی به سوریه منهدم شدند.» این وب‌سایت به نقل از این مقامات که به نامشان اشاره نکرد، نوشت که با این حمله «بازدارندگی کاملی علیه رقبای منطقه‌ای و حکومت بشار اسد ایجاد شده است.»

ذکر عنوان «مقامات ارشد امنیتی» در گزارش رسانه‌های اسرائیل معمولا به فرماندهان ارشد در ستاد ارتش یا بلندپایگان دفتر وزارت دفاع یا گاه حتی شخص وزیر اشاره دارد. تلویزیون سوریه در نخستین ساعات روز سه‌شنبه گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی حوالی ساعت سه بامداد روز ۱۶ آذر از طریق دریای مدیترانه کانتینرهای موجود در بندر لاذقیه را با موشک بمباران کردند. با این حال، تلویزیون سوریه عمدتا صحنه‌های به آتش کشیده شدن گونی‌های برنج و غلات در کانتینرها را نشان داد. به نوشته سایت والانیوز، در حمله اسرائیل، پهپادها از انواع مختلف، راکت، موشک، قطعات سامانه‌های دفاع هوایی و قطعات دیگری برای تسلیحات جنگ زمینی از بین رفت. بر اساس این گزارش، ساعاتی بعد از حمله، نظامیان نتایج آن را به آگاهی کادر سیاسی اسرائیل رساندند. حدود ۱۲ ساعت پس از حمله، نفتالی بنت، نخست‌‌وزیر اسرائیل، بدون اشاره مستقیم به این رویداد یا پذیرش مسوولیت آن گفت این رژیم «شب و روز» و «هر ثانیه با نیروهای اهریمنی مبارزه می‌کند». هرچند اسرائیل از اوایل جنگ داخلی سوریه، صدها بار نقاط مختلف این کشور همسایه را با هدف «جلوگیری از تثبیت حضور ایران و متحدان آن» بمباران هوایی کرده، اما حمله اسرائیل به لاذقیه بسیار کم رخ داده است. لاذقیه بندری است که مردم آن به‌شدت طرفدار خاندان بشار اسد هستند و از رویدادهای جنگ ۱۱ساله سوریه نسبتا دور مانده‌اند. نیروی هوایی روسیه نیز مقر هوایی خود را برای حمایت از بقای حکومت اسد در این استان تعیین کرده است. فرماندهی ارشد نیروهای روسیه در سوریه در دوره اخیر بارها از حملات هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه ابراز ناخشنودی کرده و آشکارا خواهان قطع آن شده است. دریابان وادیم کولیت، معاون ستاد نیروی روسیه در سوریه تاکید کرده که تقویت سامانه دفاع هوایی سوریه با موشک‌های پیشرفته‌تری که روسیه به ارتش بشار اسد داده، باعث شده بود که اکثر موشک‌های شلیک شده در حملات هوایی اسرائیل به سایر نقاط سوریه بی‌اثر و رهگیری شود.