پویا جبل‌عاملی

جنگ به پایان رسید. اسرائیل و حزب‌ا... قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را پذیرفتند. این یک پیروزی برای جهان معاصر است. جهانیان نشان دادند که می‌توانند با یک اجماع فراگیر، جنگ‌ها را پایان دهند و پایان جنگ بیش از همه پیروزی شورای امنیت وسازمان ملل متحد را به عنوان دو نماینده جهانیان به نمایش می‌گذارد.

نهادهای بین‌الملل بار دیگر نشان دادند که اعتبار کافی برای ختم فجایع انسانی را به‌رغم تمامی فشار قدرت‌ها دارا هستند.

به غیر از این، اعمال نظرات سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه کشورهای عرب نشان داد که جهان امروز تنها به واسطه تصمیم قدرت‌های بزرگ شکل نمی‌گیرد.

هنگامی که پیش‌نویس قطعنامه اول نوشته شد، اعتراض کشورهای عربی باعث شد تا شورای امنیت باز یک قدم به عقب رود و در نتیجه تعادلی حاصل شد که به واسطه آن همه طرف‌های درگیر با وجود انتقاداتی که به قطعنامه ۱۷۰۱ داشتند، آن را پذیرفتند.

در واقع از یک سو شورای امنیت نشان داد که یک طرفه به قضاوت نمی‌نشیند و با نزدیکی که کشورهای غربی با اسرائیل دارند باز هم قطعنامه‌ای نوشته شد که مورد پذیرش حزب‌ا... قرار گرفت و از سوی دیگر کشورهایی که به نظر می‌رسد قدرتی در تغییر پارادایم جهانی ندارند، نشان دادند که می‌توانند تصمیمات خود را از طریق نهادهای بین‌المللی به سرانجام رسانند.

اما نکته دیگر آنکه پذیرش قطعنامه‌ از سوی طرف‌های درگیر نشان داد که از منظر اینان شورای امنیت و خواست جهانیان از آنان، بسیار پراهمیت است، آنگونه که هر چند این خواست برایشان سنگین باشد، همچنان که برای سید حسن نصر‌ا... بود، باز هم آن را مورد پذیرش قرار می‌دهند.

جهان امروز بر مبنای اجماع‌ها بنا نهاده شده است.

اجماع جهانی که شورای امنیت نقش سخنگوی آن را بازی می‌کند.

حزب‌ا... با درایت تمام این را درک کرده است و به‌رغم تمامی نقدهایی که به قطعنامه دارد، آن را پذیرفت.

حزب‌ا... می‌داند که ایستادن در برابر تمام دنیا ساده نیست و رد قطعنامه به معنی دور جدیدی از جنگ بدون کمک دولتهای عرب و تنها با حمایت معنوی مسلمانان است، همچنان که اسرائیل می‌دانست اگر قطعنامه را نپذیرد، پشت کردن به تمامی دوستان غربی و عربی‌اش است. ضمن آنکه مقاومت حزب‌ا... امکان پیروزی را از او سلب کرده است و پذیرش قطعنامه بهترین شرایط برای برون رفت از بن‌بست است.