دیدار تاریخی پس از 10سال عکس: خبرگزاری سانا

«کریم شهیب» در گزارش ۹ نوامبر در الجزیره نوشت: بن‌زاید و اسد در راستای تقویت روابط دوجانبه و شراکت تجاری «افق های جدیدی را در روابط خود» یافتند. بیانیه ریاست جمهوری سوریه می‌گوید: بن زاید با هیاتی از مقام‌های ارشد اماراتی به دمشق رفت. در این بیانیه آمده است: «شیخ عبدالله بر حمایت امارات از تلاش برای ثبات در سوریه تاکید کرد... و اعتماد خود به سوریه تحت رهبری اسد را اعلام کرد و افزود که تلاش‌های مردم این کشور باعث می‌شود که بر چالش‌های برخاسته از جنگ فائق آیند.» اسد هم از امارات به‌دلیل «مواضع درست و اصولی‌اش» در قبال سوریه قدردانی کرد. ماه گذشته، وزیر اقتصاد امارات اعلام کرد که پس از دیدار وزرای اقتصاد دو کشور در حاشیه نمایشگاه اکسپوی دبی در سال ۲۰۲۰، با همتای سوری خود موافقت کرده که همکاری‌های تجاری و اقتصادی را افزایش دهند. از اواخر ۲۰۱۸ که امارات سفارت خود را در دمشق گشود، روابط میان دو کشور به تدریج به سوی گرم شدن می‌رود. در مارس ۲۰۱۹، بن زاید اعلام کرد که امارات در نظر دارد «اطمینان یابد که سوریه به آغوش اعراب بازمی‌گردد.» ابوظبی خواستار پذیرش دوباره سوریه در اتحادیه عرب شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم اعلام کرد که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه همزمان با سفر وزیر خارجه امارت به دمشق از تلاش کشورهای عرب منطقه برای برقراری روابط با حکومت بشار اسد در سوریه انتقاد کرد. شیخ عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات متحده عربی سه‌شنبه در راس هیاتی به دمشق رفت و در فرودگاه این شهر از سوی فیصل مقداد، همتای سوری خود مورد استقبال قرار گرفت. شیخ عبدالله بن‌زاید در همین روز با بشار اسد دیدار کرد. آسوشیتدپرس همچنین نوشت، سفر وزیر خارجه امارات به دمشق نشانه‌ای از بهبود مناسبات دو کشور تلقی می‌شود. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه گفته است، ما از گزارش‌های دیدار (شیخ عبدالله بن‌زاید و بشار اسد) و پیامی که این دیدار ارسال می‌کند، نگران هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: همان‌طور که قبلا گفته‌ایم، واشنگتن از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با سوریه یا احیای بشار اسد حمایت نمی‌کند. ند پرایس تصریح کرد که هیچ تغییر در موضع آمریکا در قبال حکومت سوریه روی نداده و بشار اسد کاری نکرده که نشان دهد او یا حکومتش تغییر مسیر داده است. به گزارش آسوشیتدپرس، پرایس در ادامه گفت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در دیدار با شیخ عبدالله بن‌زاید در اروپا، مخالفت واشنگتن با این سفر را بیان کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما روابط دیپلماتیک خود را با حکومت اسد عادی نمی‌کنیم یا ارتقا نمی‌دهیم و از عادی‌سازی یا ارتقای روابط دیگر کشورها با سوریه هم حمایت نمی‌کنیم.» پرایس گفت که از سفر شیخ عبدالله بن‌زاید به دمشق «غافل‌گیر نشده» و این نشان می‌دهد که درخواست‌ آنتونی بلینکن در این زمینه بی‌نتیجه مانده است.

در همین زمینه، سناتور جمهوری‌خواه «جیم ریچ» عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در توییتی از سفر وزیر خارجه امارات به دمشق انتقاد کرد. این سناتور تلاش کشورهای عرب منطقه برای عادی‌سازی روابط با حکومت بشار اسد را «شرم آور» توصیف کرد و افزود: امارات متحده عربی و دیگران که تحولات سوریه را نادیده می‌گیرند، باید قبل از برداشتن هرگامی برای عادی‌سازی روابط در راستای اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ تلاش کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد با قطعنامه ۲۲۵۴ یک نقشه راه بین‌المللی برای صلح در سوریه را تصویب کرد؛ اما تلاش‌ها برای اجرای این قطعنامه با بن‌بست مواجه شده است. تعدادی از کشورهای عرب متحد آمریکا طی ماه‌های اخیر با احیای روابط اقتصادی با سوریه در حال تغییر موضع خود در قبال حکومت بشار اسد هستند. اردن، یکی از متحدان مهم آمریکا در منطقه، اوایل مهرماه به‌طور کامل مرز اصلی خود با سوریه را باز کرد و تلاش‌هایی برای بازگرداندن حکومت بشار اسد به جمع کشورهای عرب انجام داده است. ملک عبدالله، پادشاه اردن، پس از یک دهه با بشار اسد تلفنی صحبت کرد. همچنین وزرای خارجه سوریه و مصر ماه گذشته در نیویورک دیدار کردند. در پی باز شدن مرزهای زمینی اردن و سوریه، وزیر اقتصاد امارات نیز روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه با همتای سوری خود پیرامون تجارت، سرمایه‌گذاری، همکاری‌های دوجانبه‌ و احیای شورای بازرگانان سوریه-‌امارات مذاکره کرد. در هر حال، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد: هویت بیش از ۳۵۰ هزار نفر از قربانیان جنگ سوریه طی ۱۰ سال گذشته را شناسایی کرده است. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اضافه کرد: این تعداد، نشان‌دهنده حداقل آمار کشته‌شدگان جنگ در سوریه است که مورد تایید قرار گرفته است و مطمئنا تعداد بیشتری از ۳۵۰ هزار نفر در این جنگ کشته شدند.

p04-03