در حالی که ده‌ها هزار نیروی آمریکایی در سراسر شبه‌جزیره عربستان به‌عنوان وزنه متقابل برای مواجهه با رقبای منطقه‌ای عربستان در این منطقه باقی مانده‌اند، با این حال کشورهای عرب خلیج‌فارس نگران برنامه‌های آینده ایالات متحده هستند؛ زیرا ارتش ایالات متحده تهدیدی رو به رشد در آسیا را احساس می‌کند که مستلزم دفاع موشکی است. این در حالی است که ناظران می‌گویند که تنش‌ها هنوز در منطقه بالاست و خطر رویارویی هنوز وجود دارد.

کریستیان اولریکسن، پژوهشگر در موسسه سیاستگذاری عمومی جیمز بیکر سوم، در دانشگاه رایس به آسوشیتدپرس گفت: «اینکه این اقدامات از سرد شدن روابط دو طرف ناشی می شود یا نه، اهمیت دارد. اما چیزی که مشخص بوده این است که ایالات متحده دیگر خود را چندان متعهد به کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌داند.» این کارشناس تصریح کرد: «از نظر سعودی‌ها، آنها حالا اوباما، ترامپ و بایدن را می‌بینند که پشت سر هم، تصمیماتشان تاکید بر رفتن از منطقه بوده است.»

پایگاه هوایی شاهزاده سلطان، در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی ریاض، از زمان حمله موشکی و پهپادی سال ۲۰۱۹ به قلب تولید نفت پادشاهی عربستان، میزبان چندین هزار سرباز آمریکایی بوده است.کارشناسان می‌گویند که این حمله توسط حوثی‌ها انجام شده است.

با این حال تصاویر ماهواره‌ای که توسط ماهواره پلانت لبز گرفته شده است، نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته باتری‌های موشک‌های پیشرفته دفاعی ایالات متحده قابل رویت بود. سیستم دفاع موشکی تاد می‌تواند موشک‌های بالتسیک را رهگیری و نابود کند. حالا اما تصاویر ماهواه‌ای مجدد که به رویت آسوشیتدپرس هم رسیده، نشانگر این است که برخی باتری‌های این سیستم موشکی جابه‌جا شده است؛ اما همچنان می‌توان تحرکات خودروها را در آنجا مشاهده کرد.

انتقال این موشک‌ها از چند ماه پیش شایعه شده بود و عمده دلیل آن هم به این مساله باز می‌گردد که آمریکا خود را در تقابل با قدرت‌های بزرگ‌تر یعنی چین و روسیه می‌بیند. این در شرایطی است که عقب‌نشینی آمریکا در زمانی صورت می-گیرد که حمله پهپادی حوثی‌ها به عربستان سعودی ۸ نفر را زخمی کرد و به هوایپمای تجاری در فرودگاه ابها آسیب رساند. عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در باتلاق جنگ با یمن گیر کرده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون با اشاره به این تحولات و تایید نسبی آن، در پاسخ به نقل و انتقال سیستم دفاع موشکی ایالات متحده از عربستان سعودی گفت: «ایالات متحده به‌طور وسیع و عمیق خود را به متحدان خاورمیانه‌ای‌اش متعهد می‌داند.» کربی تصریح کرد: « وزارت دفاع همچنان در حمایت از منافع ملی ایالات متحده و مشارکت‌های منطقه‌ای خود، به حفظ ده‌ها هزار نیرو و تقویت نیروهایش در خاورمیانه می‌پردازد و از پیشرفته‌ترین تجهیزات هوایی و قابلیت‌های دریایی‌اش استفاده می‌کند.»

در طرف مقابل هم، وزارت دفاع عربستان سعودی درباره رابطه کشورش با ایالات متحده به آسوشیتدپرس گفت: این رابطه قوی، تاریخی و طولانی است.» با این حال این وزارتخانه به خروج سیستم‌های موشکی آمریکا از خاک کشورش اعتراف کرد. در بیانیه وزارت دفاع عربستان سعودی آمده است: « جابه‌جایی برخی از قابلیت‌های دفاعی ایالات متحده، دوست این کشور در منطقه، از طریق درک مشترک و تنظیم مجدد استراتژی‌های دفاعی در جهت استقرار و آمادگی عملیاتی انجام شده است.» به‌رغم این اطمینان خاطر دادن وزارت دفاع عربستان سعودی، ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق اطلاعات پادشاهی سعودی که اظهارات عمومی او اغلب به افکار خانواده حاکم آل سعود نزدیک است، جابه‌جایی موشک‌های پاتریوت را مستقیما با تغییرات سیاست‌های آمریکا و عربستان سعودی مرتبط می‌داند. او در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: «ما باید از تعهد آمریکا به خودمان مطمئن شویم. برای مثال می‌توان به خروج موشک‌های پاتریوت از عربستان در زمانی که عربستان قربانی حملات موشکی و حملات هواپیماهای بدون سرنشین است، اشاره کرد.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایاالات متحده قرار بود در تور خارومیانه‌ای‌اش به عربستان سعودی هم سفر کند که ناگهان با اعلام تغییر برنامه کاری‌اش، از سفر به این کشور منصرف شد. عربستان سعودی هم حاضر نشد تا درباره این موضوع اظهارنظر کند. عربستان سعودی باتری‌های موشکی پاتریوت خود را دارد و معمولا دو موشک را به یک هدف ورودی شلیک می‌کند. این سیستم در میان کارزار جنگی با حوثی‌ها از نظر مادی، هزینه بالایی بر سعودی‌ها تحمیل کرده است؛ زیرا هر موشک پاتریوت بیش از ۳میلیون دلار هزینه دارد.