در زمانی که آمریکایی‌های ناامید و سرخورده سخت در حال خارج کردن نیروهای خود از افغانستان هستند، دولت بایدن اعلام کرد که فرآیند خروج ممکن است تا پس از مهلت ۳۱ آگوست ادامه یابد. این در حالی است که رهبران طالبان پیشنهاد بایدن مبنی تمدید این بازه زمانی را رد کردند و باعث شدند فوریت جدیدی بر نحوه خروج آمریکا قرار داده شود. «مارک لاندر» و «مگان.کی.استک» در گزارش ۲۴ آگوست برای نیویورک‌تایمز نوشتند، مقام‌های آمریکایی به‌شدت نگرانند که حتی با تخلیه تعداد زیادی از افغان‌ها، آمریکایی‌ها و مردمانی از دیگر ملت‌ها در روزهای اخیر (به گفته کاخ سفید، از یکشنبه تا دوشنبه یعنی ظرف ۲۴ ساعت حدود ۱۰۴۰۰ نفر خارج شدند. درحالی‌که روایت دیگری از پنتاگون این رقم را ۱۶هزار نفر اعلام کرده و بلینکن هم گفته تاکنون بیش از ۳هزار نفر از کابل خارج شده‌اند)، هنوز بسیاری در افغانستان مانده‌اند که خارج نشده‌اند. در روزهای اخیر، تمرکز زیادتر روی خروج آمریکایی‌ها بوده تا افغان‌هایی که با آمریکا همکاری می‌کردند. روز دوشنبه یک شهریورماه، یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برخی مترجمان افغان یا دیگر متحدان آمریکا از سوی نظامیان آمریکا در فرودگاه کابل کنار زده شدند تا اولویت به خروج دارندگان پاسپورت آمریکا و دارندگان کارت سبز برسد. این مقام البته به شرط فاش نشدن نام با نیویورک تایمز سخن می‌گفت.

با این حال، همان دوشنبه شب وزارت خارجه آمریکا، روایت افغان‌ها را مبنی بر اینکه آنها کنار زده شدند، رد کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای در پاسخ به نیویورک‌تایمز گفت: «اولویت اصلی ما خروجِ تا حد امکان سریع افراد با هواپیماست.» هنوز هزاران نفر از آمریکایی‌ها و افغان‌هایی که سال‌ها با آمریکا همکاری کرده‌اند، در کابل استقرار دارند. آنها می‌ترسند مبادا هدف تیر کینه طالبان قرار بگیرند. بسیاری از آنها در خانه‌های مخفی پناه ‌گرفته‌اند و از این می‌ترسند که در مسیر حرکت به فرودگاه مورد حمله طالبان قرار گیرند. این در حالی است که در فرودگاه کابل هم هرج و مرج حرف اول را می زند و هزاران نفر در آنجا تجمع کرده‌اند تا شاید هر چه زودتر نوبت خروج آنها هم فرا رسد.

«اریک اشمیت» هم در گزارش ۲۳ آگوست برای نیویورک‌تایمز نوشت، ژنرال «پیتر.جی.وسلی» که هم اکنون افسر ارشد آمریکا در افغانستان است به‌صورت روزانه با همتایان طالبانی خود درباره اقدامات امنیتی در فرودگاه در تماس است. این مذاکرات روزانه با طالبان باعث شده قواعد و ترتیباتی تعیین شود تا بر اساس آن به آمریکایی‌ها و متحدان افغانشان اجازه داده شود به فرودگاه کابل بیایند.در عین حال، آمریکا تعدادی هلی‌کوپتر و سرباز را به آن سوی فرودگاه فرستاده است تا کسانی را که نمی‌توانند به فرودگاه بیایند، با خود به آنجا منتقل کنند. این گزارشگر نوشت که مقام‌های آمریکایی دیگری در رده‌های مختلف نظامی با فرماندهان طالبان برای تعیین تکلیف وضعیت امنیتی و کاهش تهدید از سوی این گروه در ارتباطند. این در حالی است که طی ۲۰ سال اخیر آمریکا با طالبان در نبرد بوده؛ اما اکنون هر دو طرف در ارتباط نزدیک هستند. به نوشته اشمیت، مذاکرات منظم بین فرماندهان آمریکایی و طالبان به توافقی منجر شد که بر اساس آن جنگجویان طالبان پارامترهای امنیتی خارج از فرودگاه را افزایش داده و جمعیت عظیم افغانها و دیگرانی را که به دنبال دسترسی به پرواز برای خروج بودند، عقب براند. در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده است که ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در کابل دیداری مخفیانه با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان و بالاترین مقام این گروه در پایتخت افغانستان داشته است. به گزارش این روزنامه آمریکایی، این دیدار بالاترین سطح ملاقات میان مقامی از کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با طالبان از زمان تسلط این گروه بر کابل است. واشنگتن‌پست می‌گوید سازمان سی‌آی‌ای هنوز درباره این خبر اظهارنظر نکرده اما مقام‌هایی که از این دیدار مطلع بوده‌اند، به شرط ناشناس ماندن آن را تایید کرده‌اند.