طی درگیری خشونت باری که در ماه می‌(اردیبهشت‌ماه) میان حماس (که در غزه محاصره شده حاکم است) و اسرائیل درگرفت، محمود عباس به شدت منزوی شد و در شرایطی که محبوبیت حماس افزایش می‌یافت، عباس شاهد هبوط خود بود. تظاهرات روز شنبه با چند صد معترض در میدان المناره در رام‌الله مرکزی (دفتر مرکزی تشکیلات خودگردان) آغاز شد. در این تظاهرات مادر «نظار بنات»، کنشگری که مرگش در ماه گذشته موجب برانگیخته شدن تظاهرات شد همراه با اعضای دیگر خانواده‌ها، با کف و سوت و تشویق حاضران مورد استقبال قرار گرفته و در میان معترضان سخنرانی کردند. جمعیت چند صد نفری به سوی مرکز شهر راه افتادند و در میانه راه به جمعیتی هزاران نفری تبدیل شد. معترضان فریاد می‌زدند:«الشعب یرید اسقاط النظام» (مردم خواهان سقوط رژیم هستند) و «عباس گمشو». این شعارها یادآور شعارهای مردم در جریان تظاهرات بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بود.

«ندا ابراهیم»، گزارشگر الجزیره که از رام‌الله گزارش می‌کرد نوشت، اگرچه نیروهای پلیس معمولا در تظاهرات در اراضی غربی اشغالی مستقر هستند اما در تظاهرات روز شنبه حضور محسوسی نداشتند. این گزارشگر نوشت:«ما می‌شنویم که پلیس ضد‌شورش در خیابان‌های اطراف میدان‌ها و خیابان‌های منتهی به دفاتر دولتی و مراکز مهم دیده می‌شود. اگر معترضان بخواهند به سوی مراکز دولتی بروند ممکن است با زور مواجه شوند». این گزارشگر در بخش دیگری از گزارش خود نوشت:«هفته گذشته شاهد سرکوب خشونت بار تظاهرات به خاطر مرگ نظار بنات بودیم». او افزود که جامعه بین‌المللی سرکوب این اعتراضات را تقبیح کرده است. در مقابل، حزب فتح هم که ازسوی عباس رهبری می‌شود تظاهراتی در هبرون برگزار کرد که در آن معترضان پرچم فتح را در آسمان به اهتزاز در آورده بودند. تلویزیون رسمی PA تظاهرات هبرون را پوشش داد، اما تظاهرات در رام‌الله را سانسور کرد و خبری از آن پخش نکرد.

این تظاهرات در حالی برگزار می‌شود که ارتش رژیم صهیونیستی شنبه شب اهدافی را در شمال و جنوب نوار غزه بمباران کرد. به گفته منابع محلی جنگنده‌های صهیونیستی با دو موشک سایت «بدر» متعلق به گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس را در جنوب شهر غزه بمباران کردند. همچنین هواپیماهای جنگی اسرائیلی با دو موشک شناسایی سایت «السفینه» متعلق به مقاومت فلسطین در منطقه السودانی در شمال غربی شهر غزه را هدف قرار دادند. علاوه‌بر این جنگنده‌های اسرائیلی به زمین‌های کشاورزی السوانیه در شمال غربی غزه و نیز زمین‌های کشاورزی در غرب برج‌های الکرامه حمله کردند. این منابع گفتند حملات اسرائیل منجر به تلفات جانی نشده است، اما برخی منابع محلی از وارد آمدن خسارات شدید به مجتمع پزشکی الشفا در غزه در جریان بمباران اسرائیل خبر دادند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با تایید این حملات مدعی شد این حملات در پاسخ به پرتاب بالن‌های آتش زا به طرف شهرک‌های مجاور غزه صورت گرفته است. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس در واکنش به حمله جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه گفت که این حمله تلاشی نافرجام برای توقف تلاش‌ فلسطینیان برای بازپس‌گیری حقوق خود و بهبود وجهه ارتش شکست خورده اسرائیل در نبرد شمشیر قدس است. از سوی دیگر، حماس از انتخاب «صالح العاروری» به‌عنوان رهبر این جنبش در منطقه کرانه باختری خبر داد. صالح العاروری قرار است طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ رئیس حماس در منطقه کرانه باختری باشد.