الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت، تشکیلات «حشد» یک چتر سازمانی متشکل از شبه‌نظامیان شیعه است. برخی کارشناسان می‌گویند، فشارهای طرف‌های منطقه‌ای باعث شد این گروه وارد ساختار و تشکیلات امنیتی عراق در سال ۲۰۱۶ شود؛ اقدامی که موجب شد این گروه به تسلیحات سنگین و منابع مالی دست یابد. الجزیره می‌نویسد: فقط در سال ۲۰۱۹ رقمی حدود ۱۶/ ۲میلیارد دلار از بودجه دولتی عراق به حشدالشعبی تعلق گرفت.  در سال‌های اخیر بر قابلیت‌های نظامی و عملیاتی، اقتصادی و سیاسی این گروه چنان افزوده شده که دست به انجام حملات راکتی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق زد. حدود ۲۵۰۰نیروی آمریکایی در این کشور وجود دارد. آنها متحدانی در پارلمان و دولت دارند و در میان نهادهای دولتی از جمله نهادهای امنیتی نفوذ دارند. توان نظامی حشدالشعبی در حالی است که برخی منتقدان عراقی آنها را متهم کردند که در تظاهرات خیابانی سال ۲۰۱۹ به روی معترضان آتش گشودند.

الجزیره همچنین می‌افزاید: الکاظمی به‌عنوان دوست آمریکا بارها تلاش کرد حشدالشعبی را سرکوب کند، اما نتوانست موفقیت چندانی به‌دست آورد. برخی منتقدان عراقی این گروه را «دولتی در دل دولت» می‌نامند. این منتقدان معتقدند اگرچه حشدالشعبی وارد ساختارهای دولتی و امنیتی رسمی در عراق شده است، اما در عین حال چنان قدرتی دارد که دولت عراق قادر به جلوگیری از آن نیست. به همین دلیل آن را «دولتی در دل دولت» نامیده‌اند. در ماه می، دولت عراق رهبر  این گروه در استان الانبار را دستگیر اما اندکی بعد و بدون هیچ اتهامی آزادش کرد. عمران خان همچنین نوشت که این رژه «بسیار مناقشه‌برانگیز» بود. او نوشت: «نخست‌وزیر عراق نمی‌خواست این رژه در بغداد برگزار شود، اما اعضای حشد خواستار برگزاری رژه در بغداد بودند. الکاظمی تمایل نداشت اقتدار کشورهای دیگر در رژه حشدالشعبی در بغداد به نمایش درآید.» در رژه این گروه، واحدهایی از شبه نظامیان ایزدی، مسیحی و اهل سنت هم حضور داشتند.

در این رژه تصاویر بزرگی از ابومهدی المهندس که سال گذشته از سوی پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید هم دیده می‌شد. در هر حال، اگرچه این رژه در بغداد برگزار نشد، اما برگزاری آن در کمپ اشرف هم پیام‌هایی داشت:۱- حشد‌الشعبی یک نیروی شبه‌نظامی قدرتمند در عراق است که از توان اثرگذاری بر سیاست‌های داخلی و خارجی عراق برخوردار است. ۲- کنترل این گروه «شاید» غیرممکن باشد و هرگونه برخورد با این گروه در راستای مهار قدرتش، ممکن است باعث شود که عراق وارد معرکه بحران شود.