روز غم‌انگیز کابل

منابع محلی روز شنبه گفتند که یک  بمب‌گذاری در عصر شنبه محله «دشت برچی» را لرزاند. این جامعه که یک اقلیت مذهبی در افغانستان است، در گذشته توسط داعش هدف قرار گرفته بود. یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت: به‌جز هفت یا هشت قربانی، همه دختران مدرسه‌ای بودند که پس از پایان فعالیت روزانه تحصیلی‌شان عازم خانه بودند. با انجام اولین تدفین‌ها در غرب شهر، تا روز یکشنبه اجساد از سردخانه‌ها همچنان بیرون می‌آمد. بعضی از خانواده‌ها روز یکشنبه در جستجوی اقوام گمشده بودند و در خارج از بیمارستان‌ها جمع شده بودند تا اسامی نصب شده را روی دیوارها بخوانند و در پی عزیزان خود در سردخانه‌ها بودند. کابل از زمانی که واشنگتن ماه گذشته برنامه خود را برای بیرون‌کشیدن همه نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر اعلام کرد، در حالت آماده‌باش قرار دارد. مقامات افغان می‌گویند در این شرایط طالبان حملات خود را در سراسر کشور افزایش داده‌اند، با این حال هیچ گروهی مسوولیت انفجار روز شنبه را بر عهده نگرفته است اما اشرف غنی‌، رئیس‌جمهوری افغانستان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و طالبان را مقصر دانست.

رئیس‌جمهوری افغانستان مدرکی در این زمینه ارائه نداد و طالبان نیز این حمله را هنوز بر عهده نگرفته است. غنی گفت: «طالبان با تشدید جنگ و خشونت نامشروع خود، بار دیگر نشان داد که آنها نه تنها در حل مسالمت‌آمیز و اساسی بحران فعلی اکراه دارند، بلکه بر پیچیدگی اوضاع نیز افزوده‌اند.» این در حالی است که طالبان این حمله را که قربانیان آن غیرنظامی بودند، محکوم کرده و زیر بار تعهد آن نرفته است. این تراژدی در محله‌ای رخ داده است که طی سالیان متمادی مورد حمله تروریست‌های داعش بوده است. فیلیو کنتافوری از الجزیره گزارش داد که این حمله حدود ساعت ۵:۳۰ بعداز ظهر به وقت محلی رخ داده است.

این گزارشگر می‌افزاید: «‌این زمانی بود که دانش‌آموزان کلاس‌های خود را تمام می‌کردند و به خانه می‌رفتند و ما در مورد حضور صدها دانش‌آموز در آن زمان صحبت می‌کنیم.» وی گفت که شاهدان از سه انفجار پشت‌سر‌هم خبر دادند و آنها در مورد دختران وحشت‌زده‌ای صحبت می‌کردند که از ترس شروع به دویدن می‌کردند. آنها گریان دنبال مادران خود می‌گشتند و برخی دیگر نیز سعی می‌کردند آنها را به بیمارستان برسانند.

گزارشگر الجزیره می‌گوید؛ کل شهر پس از حمله دچار یک رخوت و سکوت شدیدی شده است. نجیبه آرین، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به رویترز گفت: «این مدرسه یک دبیرستان مشترک دخترانه و پسرانه است که در سه شیفت تحصیل می‌کنند و شیفت دوم برای دانش‌آموزان دختر است.» ستاد ماموریت اتحادیه اروپا در افغانستان این حمله  را هولناک خواند و به‌شدت محکوم کرد. در توییتر این ستاد آمده است: «این یک عملیات محقرانه تروریستی بود.» در ادامه این توییت آمده است: «هدف قرار دادن دانش‌آموزان دختر، حمله به آینده افغانستان است. حمله به جوانانی است که مصمم به بهبود کشورشان هستند.» در این میان ستاد ماموریت کمک سازمان ملل به افغانستان موسوم به «UNAMA» هم انزجار عمیق خود را از این انفجار ابراز کرد.

در ماه مه سال گذشته، گروهی از افراد مسلح در یک حمله وحشیانه روزانه به یک بیمارستان در محله دشت‌برچی حمله کردند که منجر به کشته شدن ۲۵ نفر‌، از جمله ۱۶ مادر نوزاد تازه متولدشده شد. این بیمارستان توسط پزشکان بدون مرز یا خیریه بین‌المللی پزشکی که بعدا از پروژه خارج شد، اداره و حمایت می‌شد.

هیچ گروهی آن حمله را بر گردن نگرفت اما غنی رئیس‌جمهوری افغانستان طالبان و داعش را مقصر دانست. در ۲۴ اکتبر، یک بمبگذار انتحاری هم خود را در یکی از مراکز تحصیل در همان منطقه منفجر کرد. برای آن حمله نیز کسی عهده‌دار نشد اما ۱۸ تن قربانی آن حمله شدند. حمله روز شنبه نیز پس از آن صورت گرفت که ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز باقی‌مانده آمریکا شروع به ترک رسمی این کشور کرده‌اند. آنها حداکثر تا ۱۱ سپتامبر افغاستان را ترک خواهند کرد. این عقب‌‌نشینی در حالی رخ می‌دهد که طالبان در حال احیای خود است و بیش از نیمی از افغانستان را تحت سیطره خود در‌آورده است.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که سال گذشته توسط طالبان و ایالات‌متحده امضا شد، واشنگتن قرار بود نیروهای خود را در ازای تضمین‌های امنیتی طالبان بیرون بکشد و این گروه مذاکرات صلح را با دولت افغانستان آغاز کرد. مذاکرات سال گذشته آغاز شد اما فعلا متوقف شده است. حملات طالبان به نیروهای خارجی تا حد زیادی متوقف شده است، اما آنها همچنان نیروهای دولتی را هدف قرار می‌دهند. همچنین تعدادی از روزنامه‌نگاران، فعالان و دانشگاهیان در حملاتی که توسط طالبان صورت گرفته، کشته شده‌اند اما آنها همچنان اصرار دارند که مسوول این حملات نیستند. افسر ارشد ارتش آمریکا روز یکشنبه گفت که با تسریع در عقب‌نشینی در هفته‌های آینده، نیروهای دولتی افغانستان با آینده نامشخص و به‌طور بالقوه در معرض «نتایج احتمالی بد» در برخورد با طالبان هستند.