حمله اسرائیل به مواضع حماس

ارتش اسرائیل گفت که سامانه گنبد آهنین از این تعداد یک موشک را رهگیری و منهدم کرده است. این حمله راکتی تنها چند ساعت پس از تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صورت گرفت. از آغاز دور جدید تنش و درگیری‌ها در نوار غزه تاکنون، حدود ۴۰ موشک و راکت از غزه به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. بنیامین نتانیاهو شنبه شب گفت که اسرائیل «آماده هر سناریویی در نوار غزه است» و افزود: «ما بیش از هر چیز می‌خواهیم از نظم و قانون در اورشلیم اطمینان حاصل کنیم.» بنی گانتس، وزیر جنگ و نخست‌وزیر دوره‌ای نیز گفت که ارتش اسرائیل آمادگی لازم برای تشدید جنگ با نوار غزه را دارد. وی تهدید کرد که در صورت ادامه ناآرامی و تشدید تنش ارتش اسرائیل به نوار غزه در سطوح غیرنظامی، اقتصادی و امنیتی آسیب خواهد زد. گانتس در جریان مشارکت در نشست امنیتی با حضور نتانیاهو تاکید کرد که «اگر آرامش در جنوب حفظ نشود، غزه در سطح مدنی ، اقتصادی و امنیتی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت».

به نوشته الجزیره، برخی راکت‌ها پیش از رسیدن به اسرائیل  منفجر شدند و «برخی هم از سوی سیستم دفاعی اسرائیل  رهگیری شد.» به نوشته الجزیره، حماس مسوولیت این حملات را بر عهده نگرفت اما گروه کوچکی از نظامیان وابسته به «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» که یک گروه چپگراست اعلام کرد که تعدادی موشک به سوی سرزمین‌های اسرائیل  پرتاب کرده است. ارتش اسرائیل  هم ۲۴ آوریل در پیامی توییتری اعلام کرد که «در پاسخ به موشک‌پرانی، ما هم مواضع حماس را در غزه هدف قرار دادیم.» این حملات زمانی رخ داد که تنش‌ها در بیت‌المقدس شرقی اشغالی شدت گرفته است. پلیس اسرائیل  جمعه شب و در دومین شب درگیری‌ها بر سر ممنوعیت تجمعات با فلسطینی‌ها درگیر شد و ویدئوهایی از حملات پلیس دست به دست می‌شود. روز پنج‌شنبه هم پلیس مانع دسترسی به برخی مناطقی شد که فلسطینی‌ها معمولا در ماه رمضان در آنجا جمع می‌شوند. این امر موجب درگیری در یکی از ورودی‌های «شهر کهن» شد.

دلیل دیگر درگیری‌ها هم حضور گروه‌های یهودی راست افراطی در پایان یک راهپیمایی بود که طی آن، برخی فلسطینی‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده و شعار «مرگ بر اعراب» سر می‌دادند. روز شنبه دولت اردن «حملات نژادپرستانه به فلسطینی‌ها» را قویا محکوم کرد. «ایمن صفادی»، وزیر خارجه اردن، در توییتی گفت: «اسرائیل  به عنوان قدرتی اشغالگر بر اساس قوانین بین‌المللی مسوول متوقف کردن این حملات و مسوول تبعات خطرناک ناکامی در انجام این کار است.» «عمر بدار»، تحلیل‌گر سیاسی و فعال حقوق بشر مستقر در واشنگتن، هم در توییتی نوشت: «صدها یهودی راست‌گرا در خیابان‌های بیت‌المقدس جمع شده‌اند و شعار «مرگ بر عرب» سر می‌دهند و به‌دنبال فلسطینیان هستند تا به هر شکلی آنها را آزار دهند. اقدامات آنها بازتاب رفتارهای نژادپرستانه و خشونت بار اسرائیل  است.»

به نوشته الجزیره، ده‌ها هزار فلسطینی در مراسم عبادی‌شان در مسجد الاقصی هر هفته مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. شیخ محمدحسین، مفتی اعظم قدس، حمله «پلیس و شهرک‌نشینان» به فلسطینیان را محکوم کرد. او در سخنرانی نماز جمعه ضمن محکوم کردن این اقدام، از نمازگزاران خواست آرامش خود را حفظ کنند و بهانه‌ای به آنها برای انجام حمله ندهند. اما ظاهرا آزارهای شهرک‌نشینان کار خود را کرد و حملات موشکی از سوی فلسطینیان آغاز شد که البته تقابل اسرائیل  را به‌دنبال داشت.