طرح آمریکا برای صلح افغانستان

بر اساس گزارش «جیمز بی» (گزارشگر الجزیره) و نیز گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد برگزاری نشستی با همکاری سازمان ملل متحد و با حضور وزیران خارجه و نمایندگانی از کشورهای روسیه، ایران، چین، هند، پاکستان و آمریکا را مطرح کرده تا «رویکردی واحد برای حمایت از صلح در افغانستان» را به بحث و گفت‌وگو بگذارند. این نامه می‌افزاید که دولت بایدن از زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خواسته است تا «نسخه مکتوب پیشنهادات» را که با هدف تسریع روند صلح و آتش‌بس تنظیم شده با اشرف غنی و رهبران طالبان به اشتراک بگذارد.

براساس توافق دولت دونالد ترامپ با گروه طالبان در ۱۰ اسفند پارسال، تمامی سربازان، نیروهای اطلاعاتی و شرکت‌های امنیتی خصوصی آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد. براساس توافق دوحه، گروه طالبان نیز باید با ارائه تضمین‌هایی در زمینه اقدامات ضد تروریستی و کاهش خشونت، حملاتش به نیروهای آمریکایی را متوقف کند و به مذاکرات صلح با دولت افغانستان ادامه دهد. وزیر خارجه آمریکا در پایان نامه خود تاکید کرد که هیچ‌یک از گزینه‌های واشنگتن در مورد افغانستان، ازجمله خروج کامل نظامیان آمریکا تا اول ماه مه آینده (۱۱ اردیبهشت) حذف نشده است. آنتونی بلینکن در ادامه نتیجه‌گیری خود تصریح کرده است: «به‌رغم تداوم کمک‌های مالی ایالات‌متحده به نیروهای شما پس از خروج نظامی، نگران آن هستم که وضعیت امنیت بدتر شود و طالبان بتوانند به سرعت پیشروی زمینی خود را عملی کنند.» او می‌افزاید: «بی‌پرده و صریح با شما حرف زدم تا فوریت لحن مرا در رابطه با این کار جمعی که در نامه تشریح شده است، درک کنید.» سخنگوی طالبان روز شنبه ۱۶ اسفند دیدار اعضای این گروه شبه نظامی با خلیل‌زاد و ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی را تایید کرد. حدود یک ماه پیش، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هشدار داده بود که گروه طالبان به تعهدات خود برای کاهش خشونت و قطع رابطه با گروه تروریستی القاعده در چارچوب توافق صلح عمل نمی‌کند.

در نامه مذکور همچنین گفته شده که نامه مشابهی نیز به عبدالله عبدالله، رئیس‌ شورای مصالحه ملی فرستاده شده است. بلینکن خطاب به رئیس‌جمهور غنی گفته است که آمریکا پس از موافقت طرح ارائه شده از سوی افغانستان و گروه طالبان از ترکیه خواهد خواست که نشستی در سطح مقام‌های بلندپایه برگزار کند تا طی آن، دو طرف توافقنامه صلح را نهایی کنند. در بخشی از نامه هم از «پیامدهای فاجعه‌بار» دهه ۱۹۹۰ میلادی در پی «بی‌اتفاقی رهبران افغان» اشاره و تاکید شده که چنین رویدادی نباید تکرار شود. بلینکن همچنین به غنی نوشت که طرحی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت‌ها در آستانه «عملیات بهاری طالبان» نیز از سوی آمریکا ساخته و پرداخته شده است. از سوی دیگر «رونالد کوبیا»، نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان، در توییتی نوشت که افغانستان دارای قانون اساسی است، انتخابات و لویه جرگه برگزار کرده و توافقنامه مشترک با آمریکا دارد و در روند صلح دوحه دخیل است. او اضافه کرد که افغانستان حمایت بخش بزرگی از جامعه بین‌المللی را دارد و نشست ژنو متعهد به محافظت از دستاوردها و «جمهوریت» شده است. در پی انتشار این نامه، دواخان مینه‌پال، سخنگوی رئیس‌جمهوری تنها با جمله‌ای در توییتر رسیدن این نامه «به دولت افغانستان» را تایید کرد.

به دنبال درز این نامه دیپلماتیک به مطبوعات، ایالات‌متحده اعلام کرد هنوز هیچ تصمیمی درخصوص وضعیت نیروهای آمریکایی در افغانستان در آستانه ضرب‌الاجل اول مه برای خروج آنها از این کشور اتخاذ نشده است. یکی از سخنگوهای وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در ایمیلی به خبرگزاری آناتولی گفت: «همه گزینه‌ها همچنان روی میز هستند.» به نوشته «جیمز بی»، دولت بایدن در حال بازنگری در استراتژی خود در مورد افغانستان ازجمله نحوه تعامل با طالبان است.