قرار است این دولت به اصطلاح جدید به نخست‌وزیری معین عبدالملک رهبری و هدایت شود. هادی هفته گذشته دستوری مبنی بر تشکیل دولت جدید متشکل از ۲۴ تن به‌طور مساوی بین یمنی‌های شمال و یمنی‌های جنوب صادر کرد که در آن عبدالملک در سمت خود باقی می‌ماند.

این اقدام مطابق با توافق ریاض انجام شد که یک سال پیش به منظور پایان دادن به اختلافات بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب و بر اساس ابتکار عمل شورای همکاری خلیج فارس امضا شد. عربستان سعودی پنجم نوامبر سال گذشته میلادی توافقی را در ریاض میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب رهبری کرد. این توافق پس از آن صورت گرفت که شورای انتقالی کنترل شهر عدن و مهم‌ترین شهرهای استان‌های جنوبی یمن را به دست گرفت. توافقنامه ریاض مبتنی بر تشکیل دولت بر اساس سیستم «تقسیم به دو» میان استان‌های جنوبی و شمالی و سازماندهی نیروهای نظامی و امنیتی تحت رهبری وزارتخانه‌های دفاع و کشور است.

هادی پس از مراسم سوگند دولت دست‌نشانده گفت: «شما از بلوک‌ها و مناطق مختلف جغرافیایی می‌آیید اما باید مهم‌ترین نگرانی شما کشور و شهروندانتان باشند.» او تصریح کرد: «ما بازیگر صحنه جدیدی هستیم و این به نحوه بازی و تیم شما بستگی دارد.»

از سال ۲۰۱۴، یمن درگیر جنگ داخلی بود که تنش‌ها با مداخله عربستان سعودی و کشورهای موسوم به ائتلاف افزایش یافت. حوثی‌هادر سال ۲۰۱۴ صنعا را به تصرف خود در آوردند و هادی نیز بازداشت شد اما هادی در نهایت سر از عربستان در آورد و در آنجا پناه گرفت.

با مداخله کشورهای عضو ائتلاف،حملات شدید هوایی صورت گرفت که تاکنون موجب کشته شدن افراد غیرنظامی بسیاری شده است. این مداخلات همچنین موجب شده است که قحطی گسترده‌ای این کشور بحران‌زده را در برگیرد. اوایل ماه جاری، کمیته نجات بین‌المللی در یک بیانیه گفت: یمن کشوری است که در سال ۲۰۲۱ در معرض یک فاجعه انسانی قرار خواهد گرفت.

بنابرگزارش‌های سازمان ملل، ۸۰ درصد از ۳۰ میلیون یمنی به کمک یا حمایت نیاز دارند. اطلاعات سازمان ملل نشان می‌دهد که حدود ۵/ ۱۳ میلیون نفر با ناامنی‌های ناشی از کمبود شدید غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در این گزارش تصریح شده است که ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در شرایط مشابه قحطی زندگی می‌کنند.