دو منبع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به بلومبرگ گفته‌اند آمریکا قصد دارد بمب‌‌های هدایت‌شونده به رقم ۴۷۸ میلیون دلار را به عربستان سعودی بفروشد. یک منبع مطلع هم به پایگاه خبری هیل گفت وزارت خارجه آمریکا کنگره را از صدور مجوز فروش بمب‌های هدایت‌شونده به عربستان سعودی مطلع کرده است. این مجوز که پیشبرد آن اولین‌بار توسط بلومبرگ‌نیوز گزارش شد، به شرکت ریتون اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم ۷۵۰۰ بمب هوشمند هوا به زمین پیووی (Paveway) خود را به ارزش تقریبی ۴۷۸ میلیون دلار به عربستان سعودی بفروشد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه به هیل گفت قانون و مقررات فدرال این اداره را از اظهارنظر یا تایید موارد مستقیم صدور مجوز صادرات تجاری یا فروش تجاری منع می‌کند. دولت ترامپ درصدد است تایید این مجوز را در آخرین روزهای باقیمانده از ریاست‌جمهوری‌اش به‌رغم مخالفت قانون‌گذاران دموکرات پیش ببرد. قانون‌گذاران هر دو حزب به‌طور فزاینده‌ای با فروش سلاح به سعودی‌ها در بحبوحه کشته شدن هزاران غیرنظامی در جنگی به رهبری عربستان در یمن مخالف بوده‌اند. بسیاری از قانون‌گذاران هم زمانی که پادشاهی سعودی با جوخه مرگ خود جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی را کشته و مثله کرد، به نقطه جدایی خودشان با سعودی‌ها رسیدند.

روزنامه واشنگتن‌پست همچنین گزارش داد که بنابرتوافق صورت گرفته در سال ۲۰۱۹ قرار است سلاح‌های آمریکایی در این کشور پادشاهی نیز تولید شود. بخشی از تولیدات به یک سیستم امنیت ارتباط داخلی مربوط بوده که رقمی معادل ۹۷ میلیون دلار است. الجزیره به‌طور مستقل نمی‌تواند این گزارش واشنگتن‌پست را تایید کند اما چنانچه بر اساس توافقات خرید و تولید سلاح‌های آمریکایی رخ دهد، بزرگ‌ترین هدیه ترامپ به کارخانه‌های تسلیحاتی آمریکا در هفته‌های آخر ریاست‌جمهوری‌اش خواهد بود. رهبر جمهوری‌خواه طرفدار سرسخت عربستان سعودی‌، متحد دیرینه آمریکا و رهبر دوفاکتوی این کشور، محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور هستند و خواستار روابط قوی آمریکا و عربستان شده‌اند، چراکه این روابط را ستونی مستحکم برای پیشبرد سیاست‌های دولت خود در خاورمیانه می‌دانند. ترامپ همچنین خود را به‌عنوان یک سپر در برابر انتقادات از محمد بن سلمان قرار داده است که به‌دلیل مسائل حقوق بشری، ترور خاشقجی و جنگ در یمن بسیار تحت فشار است.

جنگ در یمن در سال ۲۰۱۴ با تصرف صنعا، پایتخت یمن از سوی حوثی‌ها شروع شد. در سال ۲۰۱۵ آتش این جنگ بالا گرفت و نیروهای عربستانی و برخی کشورهای عربی خلیج فارس با پشتیبانی آمریکا، خود را وارد معادلات این جنگ کردند و تلاش کردند حکومت عبد ربه منصور را که پشتیبانی سعودی‌ها را داشت، مجددا به قدرت بازگردانند. ورود آمریکا به این جنگ با انتقاد شدید سیاسیون همراه بود و به اعتقاد آنها حضور آمریکا به یک فاجعه در این منطقه ختم شد. ترامپ همچنین سال گذشته لایحه‌ای را که خواستار پایان بخشیدن از حمایت آمریکا از عربستان سعودی بود، وتو کرد.

نادر هاشمی مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه دنور می‌گوید فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان تخطی از اخلاق است. به گفته وی فروش این سلاح‌ها به آمریکا معادلات این منطقه را پیچیده‌تر خواهد کرد. نادر هاشمی می‌گوید باید این اقدام ترامپ در راستای آخرین تقلاهای ترامپ در روزهای پایانی‌اش در کاخ سفید درک شود؛ جایی که دوستان فاسد خود را می‌بخشد، بلک‌واتری‌ها در عراق را که متهم به جنایت جنگی هستند، مورد عفو قرار می‌دهد و حالا نیز قرار است آخرین خدمت خود را به دوست خود محمد بن‌سلمان انجام دهد.